http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewUserAccount-UpdateSessionStatus
Logo Elgiganten
Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter

Detta är Elgiganten

Det var en gång ett norskt företag vid namn Elkjøp som bestämde sig för att expandera utanför Norges gränser. Först ut var det största landet i Norden, Sverige. Elgiganten, som Elkjøp-koncernens svenska del döptes till, gjorde sitt intåg på den svenska marknaden den 28 september 1994, då varuhuset i Barkarby slog upp portarna. Från starten fram till idag, har inte mindre än 75 Elgiganten-varuhus etablerats över hela Sverige.

Elgigantens resultat

Verksamhetsåret 2013/2014 redovisade Elgiganten ett resultat på 107,5 MSEK, en förbättring med hela 141 procent mot föregående år. Omsättningen ökade med 9 procent till 8 512 MSEK, på en minskande svensk hemelektronikmarknad.

Nöjda kunder

Elgigantens verksamhet har under alla år präglats av samma målsättning - att erbjuda kunderna kända varumärken till låga priser med kunden i centrum. Vårt fokus är att göra varje enskild kund nöjd - med bra erbjudanden, bra service och branschens bästa kundgarantier. För att understryka vårt fokus på kundservice, har vi nyligen lanserat en ny vision och ledstjärna i vårt dagliga arbete: Elgigantens ska bli jordens mest kundorienterade butikskedja! Varje enskild medarbetare har ett uttalat ansvar OCH befogenheten att göra varje enskild kund nöjd.

Sveriges bästa medarbetare

Elgigantens målsättning är att vara Sveriges mest attraktiva arbetsgivare inom detaljhandeln. Vi har en stor tro på människans inneboende kraft och har som filosofi att motivera och möjliggöra för alla medarbetare att växa och utvecklas inom företaget. Möjligheterna inom Elgiganten är helt enkelt oändliga. 36 av Elgigantens 75 varuhuschefer började till exempel som kassamedarbetare, säljare eller lagermedarbetare en gång i tiden. 90 procent av samtliga ledare i Elgiganten har gjort samma resa och byggt sin yrkeskarriär internt.

Effektiv logistik

Vårt fokus på nöjda kunder och det faktum att vi har Sveriges bästa medarbetare är två viktiga faktorer för vår framgång på den svenska marknaden. Den tredje framgångsfaktorn stavas effektiv logistik.

Alla inköp sker på Nordisk basis och produkterna samlas i vårt Nordiska distributionscenter i Jönköping. Distributionscentret mäter imponerande 95.000 kvadratmeter (närmare 14 fotbollsplaner) och försörjer Elkjøp-koncernens 289 varuhus i Norden med varor.

Organisation och ledning

Elgiganten ingår i norska Elkjøp-koncernen som i sin tur ägs av brittiska Dixons Retail. I Sverige leds företaget från huvudkontoret i Kista, Stockholm.

Senast uppdaterad 2014-07-24 11:17:10