Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter
Elgiganten är mer än bara prylar

Såhär hjälper vi våra kunder

Hos Elgiganten kan vi mer än att sälja produkter. Vi kan hjälpa dig med allt från hemleverans, montering och installation till att hitta filer som du trodde att du hade förlorat på datorn. På den här sidan kan du läsa mer om några av alla de kunderna vi har hjälpt genom åren.
 Elgiganten är mer än prylar

Elgigantens backup räddade författarens bok

En förtfattare i panik över förlorat bokmanus. En kvicktänkt KNOWHOW-medarbetare hos Elgiganten. Ett drama med backup, extranummer och lyckligt slut.

- Det känns väldigt bra att kunna hjälpa kunderna med att gå från panik till glädje, säger Johnny Berlin, KNOWHOW-medarbetare på Elgiganten i Eskilstuna.

På jobbet träffar han hela tiden förtvivlade kunder med datorer som inte sköter sig. Särskilt bra minns han författaren som inte hade tagit backup av sin bok. Och förlaget som väntade.

Författaren kom i panik in med en död dator

- Jag klarade snabbt att hitta manuset, men hans dator kunde tyvärr inte räddas, säger Johnny.

Visste du at du kan lämna in dina gamla produkter till återvinning hos Elgiganten?

Valde backup

– Författaren undrade om han kunde köpa en ny dator på Elgiganten och få filerna överförda till den. Det tyckte Johnny var en bra plan, och så blev det. Samtidigt föreslog han att författaren kanske borde teckna ett supportavtal med om olyckan skulle vara framme igen.

– Han fick verkligen valuta för pengarna skrattar Johnny. För det visade sig snart att författaren skulle ha maximal otur.

Elgigantens backup räddade författarens bok

Ytterligare en död dator

Historien kunde ha slutat med en väldigt lättad och glad författare, en nöjd förläggare och en nöjd Johnny som har hjälp ytterligare en kund. Men några månader senare kommer författaren tillbaka till Elgiganten i Eskilstuna.

Nu var den nya datorn död, och ännu en gång väntade förläggaren på manuset. Den här gången var det troligen oförsiktiga barnbarn som hade tappat datorn i backen och förstört hårddisken. Den här gången var problemet lätt att lösa för Johnny. Författaren hade ju backup på Elgiganten Cloud. Backup-filerna lastades in på en lånedator, medan den trasiga skickades till reparation.

Elgiganten fixar reparation – läs mer här!

Elgiganten backup räddade författarens bok

Det är kul att hjälpa

En stund senare kom författaren förbi butiken igen. Ingenting var förstört, boken var utgiven och han var strålande nöjd.

– Det är kul att kunna hjälpa till. Dessutom är det utvecklande för mig personligen. Det dyker hela tiden upp nya utmaningar och nya problem som måste lösas för kunderna, så jag lär mig hela tiden något nytt. Men boken har jag inte läst – den var på spanska, säger Johnny Berlin.

Elgigantens backup räddade foöfattarens bok
 Elgiganten är mer än prylar

– Kunden grät av lycka när vi räddade familjefotona

Christian räddade familjens finaste minnen. En kokt dator var ingen match för Elgigantens reparation- och återställning.

– Det är en otroligt härlig känsla att vara skälet till att någon blir så glad. Då känner jag verkligen att jag har gjort en skillnad, säger KNOWHOW-medarbetare Christian Gren Hansen.

Många tror att datan är förlorad om man trycker «delete», datorn blir svart eller datorn brinner upp. Det sista stämmer väl i alla fall? Nej, Christian Gren Hansen på Elgigantens danska systerbutik i Horsens hindras inte av lite eld.

Kunden grät av glädje när vi räddade familjefotona

Datorn var helt nedsmält

- Jag kommer aldrig att glömma kunden som kom in med en totalt smält dator. Deras dator hade bränt ner och bilder från bröllop, graviditeter och barnens uppväxt var sparade på datorn, säger Christian. Tillsammans med kollegorna i Elgiganten KnowHow började han på den troligtvis omöjliga uppgiften att rädda de ovärderliga bilderna.

Såhär säkrar du dina bilder – vi hjälper dig med backup!

– Vanligvis jobbar vi med att flytta data från gamla till nya datorer, eller få tillbaka filer som kunderna har raderat av misstag. Med den här brandskadan hade vi en rejäl utmaning framnför oss. säger Christian Gren Hansen.

Allt kan repareras?

Med så dåliga förutsättningar kunde de inte lova kunden någonting. Det enda som teamet kunde lova var att göra sitt bästa. De klarade att bryta ut hårddisken från den deformerade klumpen som en gång hade varit en dator – och hårddisken hade naturligtvis haft det bättre. Trots av allt det här lyckades Christian att hämta fram de gamla familjeminnena. Inte ett enda foto hade förlorats i branden.

– När jag ringde gör att berätta de goda nyheterna, kunde inte kunde sluta att gråta. Efter en liten stund övergick gråt till oändliga tack, säger Christian.

Senare kom kunde förbi butiken med både kramar, vin och en planta. I dag är den lyckliga kvinnan fast kund hos Elgiganten.

– Vi nördar kan tyvärr inte något om plantor, så den lever inte längre. Familjens minnen är däremot trygga. Visa av skadan så valde de att köpa ett Trygghetsavtal hos Elgiganten, säger Christian.

 Elgiganten är mer än prylar

Fick hjälp med installation i eget vardagsrum

När ett gammalt gift par behövde lite extra installationshjälp, åkte Elgiganten-anställda på hembesök. De åkte dit på sin fritid, det var enklast så.

– Nöjda kunder är viktigt för mig, och den enklaste lösningen var att hjälpa dem efter jobbet, säger Marcus Selberg.

Att få ny teknik att fungera kan var en utmaning för många av oss. Då är det bra att veta att hjälp finns. Några gånger kan det till och med behövas specialservice.

Marcus Sellberg jobbar på Elgiganten Phonehouse i Luleå. Dit kommer ett äldre gift par som gärna ville ha internet hemma. I samråd med Marcus kom de fram till ett paket med både internet och mobil som passade deras behov. Lätt att säga, inte lika lätt att göra.

Tycker du också att installation kan vara svårt? Läs mer om vad vi i Elgiganten kan hjälpa dig med!

Svår installation

När det gäller installation och konfiguering blev det struligt för det äldre paret. Det var inte heller enkelt att förklara hur det skulle göras över telefon. För Marcus var lösningen uppenbar:

– De var väldigt trevliga och bodde inte långt bort från jobbet, så jag bestämde mig för att åka hem till dem. Jag var färdig med mitt pass och det kändes som den bästa lösningen, säger han.

 Fick hjälp till installation i eget vardsgsrum stue

Kul att ge bra service

Efter jobbet gick Marcus till det äldre paret. Han hjälpte till med installering av mobil-router, såg till att alla enheter kommunicerade rätt, och hjälpte till med inloggning här och där.

Hjälp till TV, mobil eller dator? Kolla in tjänsterna som gör det enklare för dig att få ut maximalt av dina produkter!

– Det var ingen stor grej. Enkelt för mig och väldigt nyttigt för dem. Jag tycker det är väldigt kul med kunder som kommer tillbaka, och det gör de ju för att servicen är bra. Jag tycker om att bygga bra kundförhållanden, säger Marcus.

Makarna var naturligtvis väldigt nöjda, och fortsatte att visa sin tacksamhet. Inte bara med att vara fasta kunder, men också med bakverk:

– Vi hade mer eller mindre konstant leverans med nybakade bullar i butiken i minst sex månader efteråt, avslutar Marcus.

 Fick hjälp med installation i eget vardagsrum
 Elgiganten är mer än prylar

Tacksamma Therese älskar Elgiganten-chaufförer

- Tack så jättemycket för exceptionellt bra service från Elgigantens chaufförer, skriver Therese V. Sørensen från Haslum på Elgigantens Facebook-sida. Hon hade beställt hemleverans av tvättmaskin och blev mer än nöjd.

Oavsett om du köper en vara i butik eller på nätet, erbjuder Elgiganten hemleverans. När Thereses tvättmaskin gick sönder behövdes en ny så fort som möjligt. En barnfamilj utan tvättmöjligheter är som bekant en ohållbar situation.

Therese köpte därför en ny tvättmaskin på nätet, och valde att beställa hemleverans. Många har erfarenhet med att bära och flytta tvättmaskin, och vet hur tungt och svårhanterlig en sådan maskin är. Därför kan du enkelt köpa tilläggstjänsten hemleverans från Elgiganten.

Therese valde "leverans till tomtgräns". Då blir vitvarorna som du har köpt levererade till det så kallade "första hindret". Det kan vara dörren, portrummet eller din trappa.

Slapp de tunga lyften

– Vi gillar att hjälpa, sa Elgigantens chaufför när de kom till Therese med hennes nya tvättmaskin. Och så bar de maskinen tryggt genom porten, nedför trappan och in i huset där maskinen skulle stå. Även om hon bara hade betalat för att få maskinen levererad till porten.

Therese blev självfallet väldigt glad för den extra hjälpen hon fick. Vem hade inte blivit det? De flesta som har burit en tvättmaskin, har ju som regel inte lust att göra det igen.

–Jag och min man hade planerat att bära maskinen på plats själva, när han kom hem senare på kvällen.Med bra extaraservice från Elgigantens leveranspersonal så slapp vi det. Jag vet inte om det var jag eller min man som var mest glad över det, säger Therese V. Sørensen.

 Tacksamma Therese älskar Elgiganten-chaufförerna
 Elgiganten är mer än prylar

Köpte för liten tv - fick pengarna tillbaka

Hos Elgiganten får du öppet köp i 30 dagar – till stor glädje för kunden som upplevde at han hade köpt för liten tv.

– Han gapade lite och blev väldigt glad när jag berättade att han ville få tillbaka alla sina pengar, säger Tony Undrum på Elgiganten i Horten.

Hos Elgiganten får du nämligen hela 30 dagars öppet köp. Har du köpt en vara du inte är nöjd med, kan du alltså leverera in den och få tillbaka hela beloppet. Därmed har du nästan tre veckor längre tid att lära känna produkten än hos andra förhandlare.

Köpte för liten TV - fick pengarna tillbaka

Trevligt med ångerrätt

- Det är lätt att man går på en smäll och ångrar sig när man shoppar speciellt om handeln är på impuls. Vad händer om produkten inte motsvarar förväntningarna – eller om du plötsligt får en spelkonsol i present precis efter att du har köpt en själv? Då är det smart med 30 dagars öppet köp.

Öppet köp hos Elgiganten gör det lättare att ångra – läs mer om vad det innebär här!

– Kunden hade köpt en TV som han inte var nöjd med. Han tyckte den var lite för liten och ville gärna köpa en ny och större TV hos Elgiganten, berättar Tony.

Leverera tillbaka använd TV

Den lilla, nyinköpta TV-n hade kunden tänkt sälja på nätet. Han räknade självfallet inte med att få tillbaka allt han hade betalat. Det var ju trots allt en använd produkt. Lyckan blev därför stor när Tony kunde berätta att han bara kunde leverera TV:n tilbaka till Elgiganten.

– Han blev fantastiskt nöjd. Kunden visste ju uppenbart inte om att vi har 30 dagars öppet köp. Så jag tog tillbaka TV:n som blev för liten, så att han kunde köpa sig en ny och större i stället, säger Tony Undrum.

Ny tv som är för stor för bilen? Elgiganten tar hand om hemleverans – läs mer här!

Elgiganten är More Than Things