Logo Elgiganten
Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter

PC-hjälp - så löser du de vanligaste PC-problemen

PC-hjälpguide

Så löser du de vanligaste PC-problemen

Har du problem med att få PC:n att fungera som den ska? Här svarar Kenneth Forland på norska Elkjøp Kundservice på de vanligaste frågorna.

För de flesta är PC:n en god vän när den fungerar – och en hopplös fiende när den inte gör det. För vad gör man egentligen när skrivaren inte vill anslutas, WiFi:n vägrar att lyda eller man helt enkelt måste återställa hela datorn?

Sådana frågor får Kenneth Forland och hans kollegor på Elkjøp Kundservice nästan varje dag. Men som tur är finns det hjälp och goda råd att få. Och väldigt många problem kan du enkelt lösa själv.

Här är Forlands miniguide till enkla PC-problem.

Många har Windows 10-problem

"Det är många som frågar hur de ska använda PC:n och de program som medföljer. Windows 10 är fortfarande nytt för många. Det är också många som behöver lite hjälp när de ska använda PC:n för första gången, bland annat med att ansluta skrivare, WiFi och få e-posten att fungera",säger han.

Han förklarar att alla som köpt en PC på Elgiganten kan ringa kundservice och fråga om sådant helt gratis. Ändå är det långt ifrån alla problem som kan lösas över telefon.

Därför rekommenderar Kenneth Forland mindre tekniskt lagda kunder att köpa ett supportavtal hos Elgiganten, kallat KNOWHOW.

"Då kan vi gå in och fjärrstyra kundens dator om han eller hon behöver hjälp. På så sätt går det lättare att ta reda på vad som är fel. De enda gånger vi får ge upp är när datorn överhuvudtaget inte startar. För att distanshjälp ska fungera måste naturligtvis även internet fungera", förklarar han.

Det går självklart också att ta med sig PC:n till butiken och få hjälp där..

"Ibland är det kanske den bästa lösningen, men det är svårt att ge ett generellt svar på när man bör åka till butiken. Därför rekommenderar vi alltid att man ringer kundservice först",säger Forland.

Elgiganten är mer än elektronik

Vi jobbar stenhårt för att vara ditt förstaval när det gäller elektronik. Men det handlar inte bara om pris och produkt, utan också om tillit. Elgiganten lägger inte bara vikt på det som händer innan du har köpt en vara, men också om det som händer efteråt. Elgiganten handlar om så mycket mer än elektronik – det handlar om dig.

Köp ett supportavtal för din dator och få en enklare PC-vardag

Supportavtal för dator

Få en enklare PC-vardag med våra KNOWHOW-tjänster. Väljer du ett supportavtal installerar vi din PC på samma sätt som vi gör i tjänsten uppdaterad och anpassad. Dessutom får du obegränsad support under hela avtalsperioden. Du bestämmer själv längden på avtalet, från 6 till 36 månader.

PC-hjälp till några vanliga problem

Här följer Kenneth Forlands tips på hur du själv kan lösa några av de vanligaste PC-problemen.

Hur ansluter man en PC till WiFi

För att koppla en PC till ett trådlöst nätverk klickar du på trådlös-symbolen nere i aktivitetsfältet. Välj önskat WiFi-nätverk, klicka på anslut, skriv in lösenordet och följ instruktionerna. Namn och lösenord till nätverket står oftast på routern. Nätverksnamnet kallas SSID och lösenordet kallas oftast WPA eller WEP.

Hur ansluter man till en skrivare

Att koppla en trådlös skrivare till PC:n kan ibland vara knepigt. Enligt Forland varierar lösningen beroende på vilken sorts skrivare det är. Du hittar mer utförlig hjälp på skrivartillverkarnas webbsidor. Grundprincipen är dock följande: Ta reda på namnet och lösenordet till det trådlösa nätverk du vill använda och kontrollera att PC:n är ansluten till samma nätverk. Sätt på skrivaren (PC och router måste också vara på). Använd menyn på skrivaren för att ansluta den till rätt nätverk och följ instruktionerna på skärmen.

Om Windows 10 inte hittar rätt drivrutin till skrivaren kan du ladda ner den till PC:n från skrivartillverkarens webbsida. Oftast sker det dock automatiskt.

Om en skrivare ska anslutas till PC:n med hjälp av kabel är det bara att koppla samman de två enheterna med en USB-kabel.

Hur man kopplar e-posten till PC:n

Hur man kopplar e-posten till datorns e-postprogram beror både på vilken e-postleverantör man har och vilket program man vill använda. Hos vissa leverantörer räcker det att skriva in e-postadress och lösenord. Hos andra måste du logga in på webbmailen via webbläsaren och aktivera tvåstegsbekräftelse. Då får du ett engångslösenord som du kan använda för att koppla e-posten till PC:ns e-postprogram.

För vissa e-postleverantörer måste du ta reda på e-posttjänstens POP- och IMAP-inställningar och skriva in dem manuellt i e-postprogrammet. Dem hittar du på leverantörens webbsida.

Hur man startar om en PC

Att starta om PC:n är många gånger den enklaste och bästa lösningen när datorn hängt sig. Tänk på att du kommer att förlora allt som inte sparats. Du startar om PC:n genom att klicka på Windows-symbolen i nedre vänstra hörnet och sedan på symbolen stäng av datorn (en cirkel med ett lodrätt streck). Välj Restart eller Starta om.

Om PC:n har hängt sig så mycket att Windows-symbolen inte fungerar trycker du in av/på-knappen i cirka fem sekunder. Vänta några sekunder innan du startar PC:n igen. Det här medför en viss risk för hårddisken men om datorn varit låst i en timme innebär det vanligtvis inga problem.

Hur man återställer en PC

Om datorn plötsligt slutar fungera och du nyligen installerat ett nytt program eller en programuppdatering bör du återställa PC:n. Det gör du genom att klicka på Windows-symbolen i nedre vänstra hörnet och därefter på symbolen för stäng av datorn. Symbolen är en cirkel med ett lodrätt streck. Tryck ner SHIFT samtidigt som du klickar på starta om. Då startas PC:n om. Välj felsökning, därefter avancerade inställningar och sedan återställning. Välj en tidpunkt innan problemen uppstod för återställning av datorn.

Hur man formaterar en PC

Om återställning inte hjälper kan PC:n behöva formateras. Kom ihåg att du då förlorar allt du sparat. Gör därför säkerhetskopior på bilder, musik och andra dokument innan formatering!

För att formatera följer du samma beskrivning som för återställning.

"Om kunden köpt ett supportavtal rekommenderar vi alltid att PC:n tas med till en butik. Där hjälper vi till med både formatering och säkerhetskopiering av filer och program", säger Kenneth Forland.

PC-hjälpguide

Elgiganten är mer än elektronik

Vi jobbar stenhårt för att vara ditt förstaval när det gäller elektronik. Men det handlar inte bara om pris och produkt, utan också om tillit. Elgiganten lägger inte bara vikt på det som händer innan du har köpt en vara, men också om det som händer efteråt. Elgiganten handlar om så mycket mer än elektronik – det handlar om dig.

Köp ett supportavtal för din dator och få en enklare PC-vardag

Supportavtal för dator

Få en enklare PC-vardag med våra KNOWHOW-tjänster. Väljer du ett supportavtal installerar vi din PC på samma sätt som vi gör i tjänsten uppdaterad och anpassad. Dessutom får du obegränsad support under hela avtalsperioden. Du bestämmer själv längden på avtalet, från 6 till 36 månader.

Senast uppdaterad 2017-08-10 11:19:02