Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter

Hur Elgiganten påverkas av Covid-19​

Senast uppdaterad: 2020-10-29

Hälsan och säkerheten för Elgigantens kunder och medarbetare är vår högsta prioritet. Elgiganten följer noggrant utvecklingen samt myndigheternas beslut i frågan om coronaviruset och säkerställer att alla beslut tas i enighet med detta.

Några ord från vår VD

Kära kund,

Vi befinner oss i en situation som är ovan för oss alla. För oss på Elgiganten är säkerheten och hälsan för våra kunder och medarbetare vår högsta prioritet och därför önskar jag berätta lite kort om hur vi arbetar just nu.

Du kan handla som vanligt i våra varuhus, butiker och på elgiganten.se. Vår huvudfokus är att hålla verksamheten öppen så att vi kan fortsätta tillhandahålla uppkoppling, kommunikationsverktyg och produkter som möjliggör distansarbete och digitalt umgänge. Utöver det har vi också hushållsprodukter för basala funktioner så som att förvara och laga mat. Tillsammans hjälps vi åt att hålla Sverige igång.

På en del platser har vi justerat öppettiderna, om du går in på elgiganten.se – Hitta varuhus, får du information om öppettider för ditt närmsta varuhus.

Vi följer myndigheternas riktlinjer noggrant och vi har tagit en rad försiktighetsåtgärder. Till exempel har vi ökat noggrannheten av städning i alla våra varuhus och butiker samt förtydligat våra riktlinjer kring handhygien. Vi har också ökat mängden fria ytor så att vi kan hålla avstånd från varandra. I tillägg har vi golvdekaler för att påminna alla om att hålla minst en meters avstånd. Vi har också satt upp plexiglasskydd för att skydda dig och vår personal.

Utöver det var vi tidiga med att införa hemkarantän för de som varit i utsatta områden samt skicka hem personal så fort de påvisade minsta symptom. Vi vill också be dig som kund att inte besöka våra varuhus och butiker om du känner dig krasslig. Är du i behov av rådgivning får du gärna besöka vår hemsida eller kontakta vår kundtjänst, så ska vi se till att hjälpa dig. Dina produkter kan levereras till din dörr om du föredrar det.

Våra leveranser och installationer kommer att utföras som vanligt. Skulle du bli sjuk eller inte ha möjlighet att ta emot leveransen ber vi dig kontakta vår kundtjänst som kan hjälpa dig boka om din leverans.

Vi har som alltid vår Boka och Hämta service öppen där du kan boka en produkt online och sedan hämta den i varuhuset. Boka och Hämta har nu också utökats med Drive-In så du kan få varan levererad direkttill din bil på parkeringen utanför något av våra varuhus.

Ta hand om dig själv, dina nära och kära.

Vänligen,
Niclas Eriksson
VD Elgiganten

Lokala restriktioner

Folkhälsomyndigheten har infört lokala restriktioner för vissa regioner. Vi följer utvecklingen noggrant och håller oss uppdaterade om alla myndigheternas råd och rekommendationer. Du hittar lokala anpassningar på respektive butikssida.

Kundtjänst

Behöver du hjälp eller undrar över något finns vi tillgängliga på telefon och chatt för att besvara dina frågor. 

Se uppdaterade öppettider för telefon och chatt här >>

Om du får vänta längre i kö än vanligt så se om du hittar svaret på din fråga här >>

Nu kan hemelektroniken hämtas inom en timme - utan att lämna bilen

För att följa folkhälsomyndighetens nya riktlinjer, där handeln uppmanas att begränsa antalet kunder som befinner sig i lokalerna och erbjuda alternativ till kassaköer, har vi lanserat en Drive-in lösning. Elgiganten har länge haft en tjänst vid namn boka & hämta. Nytt är nu att man kan välja att få produkterna levererade direkt till sin bil på parkeringen istället för att själv hämta produkten i varuhuset. Läs mer här >>

Live Video Shopping. Besök vår butik – utan att lämna hemmet

Via din dator eller mobiltelefon, erbjuder vi nu LIVE-hjälp, med ljud- och videosamtal. Denna tjänst är perfekt för dig som inte kan besöka en Elgiganten-butik, som är osäker på vilken produkt du ska välja eller behöver vägledning när du handlar hemifrån. Vår personal guidar dig genom butiken, svarar på frågor och visar dig exakt de produkter du vill titta på. Vi hjälper dig genom hela köpprocessen, från val av produkt, till betalning och leverans. Läs mer här >>

Nu kan hemelektroniken hämtas inom en timme - utan att lämna bilen

För att följa folkhälsomyndighetens nya riktlinjer, där handeln uppmanas att begränsa antalet kunder som befinner sig i lokalerna och erbjuda alternativ till kassaköer, har vi lanserat en Drive-in lösning. Elgiganten har länge haft en tjänst vid namn boka & hämta. Nytt är nu att man kan välja att få produkterna levererade direkt till sin bil på parkeringen istället för att själv hämta produkten i varuhuset. Läs mer här >>

Våra butiker och varuhus

Våra kunders och medarbetares säkerhet är vår högsta prioritet. För att motverka virusspridning har vi ökat noggrannheten av städning i våra varuhus runt om i landet och förtydligat riktlinjerna kring handhygien. Vi har också ökat mängden fria ytor så att vi kan hålla avstånd från varandra. I tillägg har vi golvdekaler för att påminna alla om att hålla minst en meters avstånd. Vi har också satt upp plexiglasskydd för att skydda både våra kunder och vår personal. Dessutom har hemkarantän för de som varit i utsatta områden varit praxis sedan coronautbrottets början och reserestriktioner för framtida resor har införts. Större möten och utbildningar som inte kan tas online har också ställts in.

Våra medarbetare

Det är en märklig tid vi befinner oss i. Allt har ställts på sin ända och ingenting är som det brukar. Elgiganten är en arbetsplats för 3400 personer i Sverige. Under den senaste tiden har vårt fokus varit att skapa trygghet för dem genom att bygga förståelse för vad det är vi just nu går igenom, hur vi ska tänka och hur vi ska agera. För att detta ska nå fram har vi digitala informationsmöten tillsammans, både med alla ledare och med alla Elgigantens 3400 medarbetare. Det är viktigt för oss att säkerställa att alla medarbetare känner sig trygga när de går till jobbet, med vetskapen om att preventiva åtgärder för smittspridning tagits.

Vi var tidiga med att införa karantän för de som varit i drabbade områden, vi införde också reserestriktioner och en tydlig policy där man uppmanades att stanna hemma vid minsta symptom. För att påminna om att vi måste hålla avstånd från varandra har vi inte bara informations posters, plexiglas i kassorna och dekaler i golvet, vi har också en brosch som alla medarbetare bär som än en gång påminner om att vi måste hålla avstånd från varandra.

Leveranser och installationer

Leveranser och installationer kommer att utföras som vanligt. Har du bokat en leverans och du är sjuk eller inte har möjlighet att ta emot leveransen ber vi dig kontakta vår kundtjänst som kan hjälpa dig boka om din leverans. Om du önskar kan vi även lämna leveransen utanför din dörr men det behöver avtalas med vår kundtjänst. Vid frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Vi kommer att uppdatera sidan löpande om det kommer nya bestämmelser eller om vi av annan anledning behöver justera utförandet av leveranser.

Köksplanering

Du som går i kökstankar kan välja att genomföra en gratis köksplanering med en av våra köksspecialister via ett digitalt videomöte. Boka en tid online eller i butik, därefter kommer en köksspecialist ringa dig och då avtalar ni närmre kring hur mötet ska genomföras. Vid digitala möten skickar vi en länk till dig så att du enkelt kan ansluta till mötet och vi hjälper dig att komma igång. I det digitala mötet kommer du kunna följa planeringen direkt via video och beskriva hur du vill att ditt kök ska bli.

Här kan du boka ett möte online >>.

Leverans av Epoq-kök

I dagsläget har vi god kontroll på våra leveranser, men läget kan snabbt förändras beroende på hur situationen utvecklas. Samtliga samarbetspartners meddelar att de är väl förberedda, och arbetet fortsätter på maximal kapacitet. All köksproduktion och alla leveranser fortlöper som normalt. Vid eventuell leveransförsening av order/del av order blir du kontaktad av vår kundtjänst.

Om du har beställt monteringstjänst av en köksmontör, rörmokare eller elektriker, uppmanar vi dig att ha en direkt dialog med dem och informera om eventuella förseningar till följd av coronaviruset. Kom överens om ett flexibelt avtal, med möjlighet att ändra datum. Vi avråder dig därför från att demontera ditt gamla kök, innan det nya har levererats.

Vid frågor ring oss på telefon 0770 - 47 47 07.

Mer information om Epoq kundservice här >>