Så får du IT-support i småföretag
I småföretag utan IT-support hamnar en stor del av arbetet med att lösa sådana problem hos en fast person. Den som alla frågar. Om den personen är du har du blivit vad vi kallar en ofrivillig techexpert. Här är vad som krävs för att komma ur den rollen så att du får mer tid för det som är ditt riktiga jobb.
En bättre hantering av alla IT- och teknikuppgifter i företaget gynnar alla. Även de som har dåligt samvete för att de ständigt frågar andra om hjälp. Det enkla rådet är ofta att överlåta jobbet till proffs. Men hur kan det lösas i ett litet företag utan att dra på sig för mycket kostnader och extraarbete? Ni kanske inte är redo för en egen IT-avdelning eller för att anlita dyra konsulter? Då ska du veta att det finns ett annat sätt som är både enkelt och kostnadseffektivt. Det bästa av allt: Du hittar lösningen i en butik nära ditt företag.
Färdiga skräddarsydda tjänster
På Elgiganten utvecklar vi våra egna tjänster som är särskilt anpassade till små och medelstora företag. Vi har helt enkelt tittat på alla teknikuppgifter som hanteras i ett stort företag. Vi har sedan delat upp dessa uppgifter i mer specialiserade produkter där du kan plocka exakt de tjänster ditt företag behöver. Med andra ord nöjer vi oss inte bara med att sälja laptopen, vi kan också sörja för att den kommer till bästa möjliga nytta och skapar minimala problem under hela sin livstid. Som B2B-kund har du exempelvis möjlighet till utökad garanti
IT-support
Vi börjar med det mest uppenbara: IT-support. Här finns det en enkel lösning: Du kan köpa den här tjänsten på samma sätt som du köper fysiska produkter. Alternativt kan du köpa ett supportavtal tillsammans med produkten. Det ger dina medarbetare tillgång till support från tillverkarens egna experter.
Finansiering
Om du ansvarar för inköp vet du också att dyr datorutrustning kan vara tuff för likviditeten. Det är inte nödvändigtvis det bästa alternativet att köpa billigare och mindre lämplig utrustning. Ett leasingavtal för vissa typer av datorutrustning är mycket fördelaktigt. Förutsättningen för detta är att återköpsvärdet är högt.
Läs mer om Apple Financial Services.
Läs mer om betalingsalternativ för B2B, där leasing också ingår
Utökad garanti och reparation
Olyckor sker, och ofta vid sämsta möjliga tidpunkt. Det vet alla som har spillt kaffe på tangentbordet precis innan en viktig deadline. Det är därför lämpligt att gå igenom garantier och arrangemang för reparationer extra noga redan när utrustningen köps. Då kan företaget förlänga garantier och avtala en förutsägbar och effektiv plan för reparationer. På så sätt sparar man tid, pengar och inte minst frustration.
Förberedelse av produkter
Datorer, surfplattor och mobiltelefoner behöver förberedas med rätt inställningar och programvara innan de kan användas. En del anställda klarar detta själva medan de flesta behöver hjälp för att få det rätt, och då går timmarna. Det är därför betryggande att veta att företaget kan få alla enheter färdiginställda och levererade till arbetsplatsen. Ta ut din dator ur kartongen och starta den, förberedd med alla inställningar och programvara. Detsamma gäller telefoner och surfplattor.
Läs mer om:
Egen webbutik
Även om företaget har ordning på det mesta blir allt snabbt komplicerat vid inköp av utrustning. Olika medarbetare har olika behov. Någon kanske vill ha en dyrare telefon än vad ramen tillåter? Hur dras det från lönen och hur blir det med skatten? Det behöver inte innebära mer jobb för dig som har ansvar för inköpen. Allt går att automatisera och vi skapar en separat webbutik för ditt företag där de anställda kan göra alla inköp. Detta passar för lite större företag där det finns variation i vilken typ av utrustning de anställda behöver.
Jobba i molnet
Molnbaserade lösningar ger alla i företaget överblick och enkel tillgång till företagets alla filer – på alla enheter. Detta gäller oavsett om de anställda arbetar hemifrån, är på tjänsteresa eller pendlar. Då får företaget en säker och funktionell lösning oavsett storlek.
Molnlagring kan med fördel kombineras med vår programvarulösning. Sedan tar vi ansvar för att alla kör de senaste versionerna av programvaran.
Rådgiving
Rätt produkter kombinerat med rätt tjänster är receptet för framgång som våra rådgivare arbetar efter. De tjänster vi erbjuder kan jämföras med en tapasmeny. Du kan plocka och sätta ihop så att du får en skräddarsydd plan som är anpassad efter företaget. Prata med en av våra rådgivare så lägger hen upp en plan. Vårt viktigaste jobb är att göra livet så enkelt som möjligt för våra småföretagskunder.
Elgiganten Företag
Oavsett om har ett mindre nystartat företag eller ett större företag kommer behovet för elektronik att komma upp förr eller senare. Vårt mål på Elgiganten Företag är att göra det så enkelt som möjligt för dig och se till att ditt företag har den elektronik ni behöver.
Så blir du företagskund hos Elgiganten
Genom att bli företagskund hos Elgiganten så får du all hjälp du behöver när du ska handla saker till ditt företag. Litet eller stort företag spelar ingen roll, vi hjälper och guidar dig.
Få en fast företagsrådgivare
Om ditt företag behöver ytterligare hjälp i form av en större order eller anbud har vi engagerade, professionella och personliga rådgivare fördelade över hela landet, som står redo att bistå dig och ditt företag.