Elgiganten följer konsumentköplagen och lämnar 3 års reklamationsrätt till dig som privatkund.
Har du köpt en produkt innan 1/5 2022 är det 1 års garanti och 3 års reklamation och om du köpt en produkt efter 30/4 är det 3 års reklamation.
Under de första 24 månaderna har Elgiganten bevisbördan för att felet inte skulle vara ursprungligt, efterföljande 12 månader så är det du som kund som har bevisbördan för att felet ska ses som ursprungligt. Definitionen av ett ursprungligt fel är att felets funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet samt inte bero på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan exempelvis tapp- eller vätskeskador. På Konsumentköplag (2022:260) | Sveriges riksdag (riksdagen.se) kan du läsa lagen i dess helhet.
Garanti och reklamation vid företagsköp
Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. Elgiganten lämnar 2 års reklamationsrätt till företagskunder.