Hoppa över navigation
  • Förslag 2 header

    Den magiska världen av teknik ska vara tillgänglig för alla

    Tillgång till teknik är inte längre en onödig lyx, utan en nödvändighet. Både för skolgång – men också en meningsfull fritid där barn kan lära, skapa och vara delaktiga. Vi vill göra den magiska världen av teknik tillgänglig för alla, genom att stötta olika hjälporganisationer som minskar digitalt utanförskap.

    I dagens samhälle möts barn av höga förväntningar – i skolan, på fritiden och i deras sociala liv. Digitala verktyg som spelkonsoler, datorer och surfplattor är inte längre bara lyxartiklar; de är en del av vardagen. Här lär sig barn problemlösning, språk, kreativt skapande och samarbete. Precis som en blockflöjt kan öppna dörrar till musikens värld eller ett par fotbollsskor kan vara början på en framtid på planen, kan en spelkonsol eller dator också skapa nya möjligheter. 

    Men för många familjer är dessa verktyg ouppnåeliga, det är utgifter som inte ryms i hushåll där varje krona går till mat och hyra. Det leder till att barn hamnar i digitalt utanförskap. Genom att stötta organisationer som Stiftelsen Läxhjälpen, Majblomman och Maskrosbarn ser vi till att familjer och barn får tillgång till digital teknik. En dator för läxorna, en spelkonsol för att umgås med vänner eller ett par hörlurar att lyssna på musik med.

    JKASSEL_LAXHJALPEN24_WEBB24

    Stiftelsen Läxhjälpen

    Samarbetet med Elgiganten är ovärderligt för att ge fler elever de förutsättningar de behöver för att lyckas i skolan. Genom att tillsammans säkerställa tillgång till digital utrustning i vår verksamhet kan vi minska kunskapsklyftor och skapa bättre framtidsmöjligheter för unga.

    Åsa Blomberg, Insamlings- och partnerskapschef

    Majblomman

    Majblomman

    Att kunna välkomna Elgiganten som företagspartner känns helt rätt. Det generösa samarbetet med riktigt fina priser under insamlingen kommer att motivera barnen som säljer majblommor lite extra. Och det behövs. De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot Majblommans målgrupp; barn i familjer som inte har råd med det mest nödvändiga. Elgigantens palett av insatser gör att Majblomman kan stötta dem i vardagen, på ett väldigt bra sätt. Det är vi jätteglada över.

    Åse Henell, Generalsekreterare Majblomman

    maskrosbarn

    Maskrosbarn

    Vi är så glada att Elgiganten stöttar oss och vill engagera sig i frågor som vi driver. Vi ser fram emot att ta samarbetet till en ny nivå då vi under flera år nu samverkat på olika sätt. Några beröringspunkter som vi ser extra mycket fram emot att få lyfta är det digitala utanförskapet och framtidstron för unga i dag.

    Helene Axelsson Bernving, Ansvarig samarbeten & företagsinsamling

    UNHCR

    Jag känner mig så stolt och glad över vårt samarbete med Elgiganten. Genom att kunderna enkelt har möjligheten att skänka en liten slant när de handlar på Elgiganten så kan dessa slantar när de blir många göra en enorm skillnad för människor som befinner sig på flykt. De kan få tak över huvudet, en värmande jacka eller filt eller pengar som gör att de kan köpa ett mål mat till sig och sin familj. Det fina med ett samarbete förutom att ni hjälper människor på flykt är också att ni synliggör frågan och engagerar både kunderna och medarbetarna. Det gav ett så starkt intryck när jag var inne i en butik och en säljare sa till mig - Jag älskar att vi gör detta! Tack för dessa ord och jag tror verkligen att det är många som vill hjälpa till, men alla kanske inte riktigt vet hur eller så kanske det bara inte blir av. Men genom Elgiganten och Adyens betalterminaler så blir det så enkelt att kunna göra skillnad. En skillnad som verkligen kan behövas nu när världen skakas om. Tusen tack Elgiganten, alla era kunder och medarbetare som gör detta möjligt

     UNHCR, Niklas Birgetz, Ansvarig företagssamarbeten

    Linnea Cederquist

    Vill du komma i kontakt med Elgiganten Foundation?

    Vill du vara med och motverka digitalt utanförskap med oss? Gör intresseanmälan för stöd eller samarbete med Elgiganten Foundation genom att mejla till PR- och kommunikationschef på Elgiganten. Observera att vi inte stöttar privatpersoner.

    Klicka här
    hero-mobil-digitalt_utanförskap

    Läs vår rapport om digitalt utanförskap i Norden

    Varje år gör vi en rapport och kartlägger digitalt utanförskap i Norden, en undersökning som vi genomfört sedan 2008. 

    Läs mer