
Varför publicerar vi miljöparametrar?
Vårt största fotavtryck kommer från de produkter vi säljer. De produkter och tjänster vi erbjuder är det område där vi kan göra störst skillnad. Många konsumenter kanske tycker att det är svårt att välja hållbart. På Elkjøp vill vi göra det lättare att se hur våra produkter har producerats och vilken typ av miljö- och klimatpåverkan de har.

Lättare för kunden att göra hållbara val
Som betrodda rådgivare vill vi göra det lättare för våra kunder att göra mer hållbara val när de njuter av fantastisk teknik. Detta inkluderar att minska påverkan av (nya) produkter och vägleda våra kunder till att välja mer energieffektiva, hållbara produkter, samtidigt som det hjälper till att förlänga livslängden på våra kunders produkter genom information om reservdelar och reparationer.
Som en del av vår resa för att nå våra Green Deal-ambitioner har vi identifierat fyra olika miljöparametrar. Parametrarna har tagits fram genom insikt och nära dialog med våra leverantörer.

Miljöparametrar
Det finns ingen standardiserad metodik för att kommunicera miljöparametrar idag. Vi vet att detta kommer att utvecklas – men vi är villiga att ta de första stegen. Vi kommer att fortsätta att utmana våra leverantörer att minska deras miljöavtryck och förlänga livslängden på de produkter de tillverkar.
För när många kunder går lite grönare gör vi alla stor skillnad.

1. Ecovadis
Vi har inlett ett samarbete med EcoVadis för att sätta standarder och övervaka miljö- och arbetsförhållanden med våra leverantörer.
Ecovadis är en av världens mest pålitliga leverantörer av hållbarhetsvärderingar och hjälper företag av alla storlekar och branscher att jämföra och driva förbättringar. En bedömningsmodell mäter sju ledningsindikatorer över 21 hållbarhetskriterier i fyra teman: miljö, arbete och mänskliga rättigheter, etik och hållbar upphandling. Varje leverantör får ett online frågeformulär anpassat till branschen, verksamhetsland och storlek.
Bedömningen tar hänsyn till företagets egen dokumentation, indata från tredje part som etiketter och certifieringar och en artificiell intelligensdriven motor som övervakar externa nyheter, bevakningslistor och databaser. Ecovadis analyserar dessa och resultaten publiceras i ett styrkort.

3.Tillgänglighet av reservdelar i år
Vårt arbete är inte avslutat när en kund lämnar butiken. Det är då uppdraget att se till att kunden får ut så mycket som möjligt av produkterna under lång tid framöver.
Vi vill göra det enkelt och lönsamt att uppgradera och reparera elektronik. Vi kan inte göra det ensamma. Med vår vision om 100 procent reparationsbarhet av vitvaror och elektronik uppmuntrar vi alla leverantörer och hela branschen att designa produkter som kan fixas och användas om och om igen.
Vi har därför begärt information från våra leverantörer om hur många år reservdelen från en produkt finns tillgänglig efter att produkten inte längre tillverkas.

4.Förväntad livslängd
Produkterna vi erbjuder är det område där vi kan göra störst skillnad. Vi strävar efter att utmana våra leverantörer att minska sitt miljöavtryck och förlänga livslängden på de produkter de tillverkar.
Det finns ingen standardiserad metod för att mäta produktens förväntade livslängd idag och därför baseras denna på varje leverantörs individuella beräkningsmetod.
Vi har begärt en förklaring av hur varje leverantör har uppskattat produktens förväntade livslängd, som bifogas under "dokumentation"-mappen på produktsidan.
Third party environmental approval

EcoVadis - Så här följer Elgiganten upp sina leverantörer
Elkjøp Nordic har som den första elektronikkedjan ingått ett samarbete med Ecovadis, som följer upp våra leverantörers arbete med miljö, samt etiskt och socialt ansvar. Se resultaten här.