Guider & inspirationDatorer, Surfplattor & Tillbehör - guider och artiklarGuide: Vad du ska göra vid fel eller skador på PC:n

Guide: Vad du ska göra vid fel eller skador på PC:n
Det kommer lika olägligt varje gång. Oavsett om det beror på fabrikationsfel, åska, stöld eller en bångstyrig kaffekopp – olyckor, skador och fel på PC:n är inget man gärna lägger tid på. I ena ögonblicket sitter du och jobbar i godan ro, och i nästa fylls huvudet av frågor. Gäller PC:garantin nu? Är PC:n försäkrad? Hur är det med backup, har jag det? Fanns det inte något som hette Försäkring hos Elgiganten? Och var är kvittot? Ta ett djupt andetag. Det handlar trots allt inte om världens undergång – dessutom finns det hjälp att få! Dessa tips kommer förhoppningsvis få dig att känna dig bättre till mods.

Begränsa skadorna
Oavsett vad som hänt är det bra att så fort som möjligt stänga av datorn, koppla bort strömmen och eventuella externa enheter innan du skaffar dig en överblick över situationen. Har du råkat spilla något på datorn? Torka bort vätska med en luddfri trasa och ställ gärna datorn upp och ner som ett omvänt V och låt den lufttorka. Inne i chassit sitter många extremt ömtåliga komponenter. Därför är det viktigt att du aldrig ska öppna datorn själv för att torka eller reparera den. Låt allt inuti PC:n hanteras av proffs. Innan du gör något mer med datorn kan det vara bra att för säkerhets skull ringa kundservice, berätta vad som hänt och få några expertråd.
Du får gärna ta med dig PC:n till Elgigantens kundservice för att få hjälp där, men det är svårt att ge ett generellt svar på när man verkligen behöver bege sig till butiken. Därför kan det vara bra att ringa kundservice först.

Kvitto, Reklamation och Försäkring
Det är bra om du tar fram den dokumentation du har om PC:n innan du kontaktar kundservice. Av kvittot framgår om reklamationstiden gått ut, men om du inte hittar kvittot kan Elgigantens kundcenter oftast hämta fram det ur sina system. Reklamation gäller inte om PC:n skadats fysiskt, men en hem- eller reseförsäkring kan täcka sådant. Är du osäker på om reklamationsrätten gäller kan du ta med datorn till en butik för att få hjälp att bedöma det.
Garanti för företagskunder - särskillda villkor gäller.
Elgigantens Försäkring
Om du har tecknat Elgigantens Försäkring omfattar det stöld i hemmet, på kontoret eller i fritidshuset, skador som orsakats av olyckor och misstag, till exempel om du tappat eller spillt något på datorn. Försäkringen för PC har ingen självrisk och gäller i hela världen.
Även våra företagskunder kan köpa Elgigantens Försäkring där samma villkor gäller.

Garanti för företagskunder
Behöver du veta mer om garantin på din företagsdator? Detta kan du enkelt kontrollera på tillverkarens hemsida. På tillverkarens hemsida kan du ange serienumret på din dator och se detaljerad information om garantin på din maskinvara.
För garantireparationer har du två alternativ:
- Lämna in/skicka in garanti - Kunden levererar maskinen till vårt servicecenter eller skickar maskinen direkt till tillverkarens verkstad.
- Garanti on-site - Kunden bokar reparation on-site på tillverkarens hemsida. Teknikern reparerar maskinen hos kunden.

Gör en backup om du kan och ta med datorn till butiken
Att det är viktigt att ofta göra backup är kanske det sista man vill höra när olyckan redan varit framme – ändå är det på sin plats att nämna det här. Beroende på vad som hänt kan det gå att göra en backup av datorn även efter olyckan. Gör det om det är möjligt, men om det inte går behöver du inte få panik. Det är inte säkert att bröllopsbilderna gått förlorade.
Om du inte gjort en backup är chansen stor att vi kan ordna det i butiken. Vi samarbetar även med Ibas som är ledande i Norden på datarekonstruktion. Kan vi inte göra backupen i butiken kan vi få hjälp av Ibas.

Vad händer sedan?
Beroende på skadans eller felets omfattning får du besked när teknikerna på Elgigantens kundcenter tagit sig en titt. Resten är lite som att ha bilen på verkstad.
Du får ett prisförslag i butiken när du lämnar in produkten. Om produkten måste repareras får du veta den exakta kostnaden. Innan vi gör något mer kan du tacka ja eller nej till reparationen. Tackar du nej får du tillbaka produkten och betalar bara avgiften för undersökningen.
Reparationen kan ta mellan 2-3 veckor, men oftast går det fortare.
Vi är din ivrigaste supporter
Med ett supportavtal från Elgiganten får du obegränsad PC-support. Från det att du köper datorn till så länge du vill. När du behöver oss är en tekniker bara ett klick eller ett kort samtal bort. Vi kan hjälpa dig via fjärranslutning till din dator, eller så kan du komma förbi någon av våra butiker. Som du redan har förstått, med Supportavtal från Elgiganten löser sig allt – vi stöttar dig hela vägen.

Transport och Installation - Gör det själv eller låt oss göra det?
Ska du köpa vitvaror? Läs den här artikeln och ta reda på om du vill transportera, installera och montera dina vitvaror själv eller låta oss göra det.