Integritetspolicy för B2B (Privacy Policy)
Elgiganten som personuppgiftsansvarig för företagskunder :
Om du handlar som privatkund regleras vår behandling av personuppgifter i linje med vår integritetspolicy för privatkunder.
Som kund hos Elgiganten behöver vi ibland behandla dina personuppgifter. Eftersom vi vet att produkterna du köper av oss är viktiga för din vardag, vill vi ge dig bästa möjliga information om alla erbjudanden och kampanjer innan du köper våra produkter, samt följa upp efter att köpet är genomfört.
Elkjøps butiker ägs och drivs av Elkjøp Norge AS (reg.nr 947 054 600) eller någon av våra franchisetagare. Elkjøp Norge ägs av Elkjøp Nordic AS (org.nr 911 382 296), som bistår både Elkjøp Norge och franchisetagarna med daglig drift och utveckling. Elkjøp Nordic har också ett övergripande strategiskt ansvar för Elkjøps verksamhet som grupp, inklusive vår verksamhet i de övriga nordiska länderna.
För den behandling av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy delar Elkjøp Nordic behandlingsansvaret tillsammans med Elkjøp Norge och/eller franchisetagaren. Elkjøp Norge/franchisetagare är självständig personuppgiftsansvarig för kameraövervakning i butiker som beskrivs i punkt 9 nedan.
Om du har frågor om denna integritetspolicy eller om de bedömningar vi har gjort kan du kontakta oss via vårt kundcenter eller på infosec@elkjop.no.
Köp i våra portaler där Elgiganten är personuppgiftsbiträde:
I de fall du kan beställa produkter via din arbetsgivare eller ett kommunalt avtal kommer Elgiganten att behandla dina personuppgifter i egenskap av personuppgiftsbiträde. Detta gäller om en verksamhet har ingått avtal med oss vad gäller att leverera de produkter verksamheten finansierar till dig som privatperson. I dessa fall är det verksamheten vi har ingått köpeavtalet med och därför är det också verksamheten som är ansvarig för dina personuppgifter. För att du ska kunna beställa och få levererat produkter behöver Elgiganten behandla dina personuppgifter för att uppfylla vår del av avtalet. Även om Elgiganten i detta sammanhang anses vara personuppgiftsansvarig kan du kontakta oss för att utöva dina rättigheter. Se avsnitt 9.
För närvarande är det i enlighet med dessa företagsavtal som Elgiganten (i egenskap av personuppgiftsansvarig) behandlar dina personuppgifter.
Genomförande av köp:
När du köper en produkt av oss blir ditt företag kund i våra system. För att ditt företag ska kunna bli kund behöver vi registrera ditt organisationsnummer samt namn, telefonnummer och e-postadress till en kontaktperson. Vi kommer även att skapa ett användar-ID för varje anställd som handlar hos oss. Vi använder denna information för att hantera och följa upp kundrelationen. Om vi upptäcker ett allvarligt fel med en produkt som vi har sålt kommer vi använda de kontaktuppgifter vi har registrerat för att återkalla produkten. Vid mindre allvarliga fel, där märkesproduktleverantören önskar korrigera eller erbjuda ersättning direkt till kunden, kommer vi att kunna ge leverantören dina kontaktuppgifter.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Köpeavtalet är behandlingsunderlag för att registrera personuppgifter i samband med företagsförsäljning. För användning av kontaktuppgifter vid återkallelse är det den lagliga skyldigheten vid den vid var tid gällande produktansvarslagstiftningen som ligger till grund för behandlingen. Om vi delar med oss av personuppgifter så att leverantören kan kontakta oss gällande fel som inte faller under produktansvarslagstiftningen, är grunden för behandlingen berättigat intresse.
Vi lagrar information om företaget så länge det finns en aktiv kundrelation. När företaget inte längre har en aktiv kundrelation med oss kommer vi att radera personuppgifterna kopplade till kundprofilen. Om företaget byter kontaktperson, ska företaget själv be om att få ändra kontaktuppgifterna.
Elgiganten har ingått ett samarbete med olika tredje parter som utför leverans- och installationstjänster för vår räkning. För att de ska kunna utföra tjänsterna kommer vi dela nödvändiga personuppgifter med dem. Om privata kontaktuppgifter uppges vid köptillfället kommer dessa att delas med tredje part.
Elgiganten vill förbättra din kundupplevelse. Om det är relevant kommer vi att skicka dig ett e-postmeddelande med viktig information innan vi levererar en installationstjänst. Efter att du har fått en produkt levererad eller installerad kan vi även komma att kunna skicka en förfrågan om att delta i en undersökning gällande din kundupplevelse. Vi använder denna information för att förbättra våra interna processer samt för att följa upp med de tredje parter som utför tjänster för vår räkning.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Köpeavtalet är behandlingsunderlag för delning av personuppgifter med tredje part. Elkjøp instruerar de tredje parterna om att radera dina personuppgifter när de har fullgjort sin del av avtalet.
När vi ber dig att delta i en kundundersökning är vår grund för behandlingen berättigat intresse. Det ligger i Elgigantens intresse att få information om kundernas upplevelser när de handlar hos oss för att förbättra våra kundupplevelser.
Om du har köpt ett supportavtal, eller förberedelsetjänst, för mobil, dator och/eller surfplatta kommer vi att ha åtkomst till innehållet på dina enheter och konton medan vi utför tjänsterna. Vi använder denna åtkomst för att överföra innehåll från gammal till ny enhet, installera och uppgradera programvara, samt för att konfigurera dina enheter för att passa dina behov.
När vi använder dina personuppgifter för att utföra service och support är köpeavtalet grunden för behandlingen. Detta gäller även om du returnerar produkten i enlighet med reglerna för öppet köp.
Elgiganten erbjuder ett företagskonto för dig som vill ha skräddarsydda tjänster, förmåner och erbjudanden. Om du har skapat ett företagskonto använder vi dina personuppgifter för att kunna erbjuda de skräddarsydda tjänsterna. Vi använder dina personuppgifter för segmentering och personalisering för att kunna visa dig relevant information i nyhetsbrev, telefon och SMS, samt när du är inne på våra webbplatser. Segmentering innebär att vi delar in våra kunder i grupper utifrån gemensamma egenskaper som bostadsort, boendesituation och antagna preferenser. Vi använder segmentering för att ge dig erbjudanden och information som vi tror att du är intresserad av baserat på vilken grupp du tillhör.
För att segmentera och personalisera använder vi följande metoder:
Segmentering med hjälp av data från tredje part:
När vi segmenterar med hjälp av data från tredje part skickar vi de kontaktuppgifter vi har registrerat om dig till våra partners. Som regel är detta ditt namn, adress och telefonnummer. Våra partners berikar vår data med information som är relevant för att placera dig i ett segment. Baserat på detta kommer vi att rikta information till dig om produkter och tjänster som vi tror att du är intresserad av. Vi kan också utesluta dig från ett segment så att du inte får information som vi tror inte är relevant för dig. Om ditt företag till exempel bara köper en typ av bärbar dator kan vi välja att inte visa dig information och reklam om tillbehör för andra bärbara datormärken.
Segmentering och personalisering med hjälp av data som vi samlar in om dig:
När du är inne på vår webbplats registrerar vi vad du klickar på och vad du köper. Vi registrerar också om du har öppnat ett nyhetsbrev och om du har klickat på annonserna i detta. Baserat på denna information analyserar vi vad du är intresserad av och hur sannolikt det är att du kommer att handla hos oss i framtiden.
Om du inte har skapat ett företagskonto kommer vi att registrera denna information om du har accepterat användningen av cookies. Din aktivitet kommer då att kopplas till ditt kund-ID. För mer information om cookies, se vår cookiepolicy.
Du kan kontakta vårt kundcenter genom flera kanaler. Om du redan har en kundprofil hos oss kommer vi att använda informationen kopplad till din kundprofil för att kunna hjälpa dig så effektivt som möjligt. Om vi ska hantera en förfrågan från dig som kräver ytterligare uppföljning, till exempel service eller reklamation, kommer vi att skapa en kundprofil om du inte redan har en, se punkt 1 och 4. Vi kommer koppla dina förfrågningar till företagets kundprofil i syfte att kunna följa upp skulle det finnas behov av det.
När du ringer oss:
När du kontaktar oss per telefon görs en sökning på ditt telefonnummer, så att vår kundtjänstmedarbetare kan ha relevant information om din kundrelation tillgänglig under samtalet. Våra kundtjänstmedarbetare kommer att skriva in all information som är viktig för vidare uppföljning. Vidare kommer vi att spara information om att du har ringt oss i loggen kopplad till din kundprofil.
Innan samtalet startar kommer du att tillfrågas om du samtycker till att ljudinspelningar görs. Ljudinspelningen kommer endast att användas i utbildningssyfte.
När du chattar med oss:
På vår hemsida har vi en chatbot som kan svara på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Om chatboten inte förstår din fråga skickar den dig vidare till en kundtjänstmedarbetare. För att våra kundtjänstmedarbetare ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt flyttas hela konversationen från chatboten. Alla konversationer är anonyma tills du uppger identifierbar information. Om du väljer att identifiera dig görs en automatisk sökning på din mejladress när du förflyttas till kundtjänst, för att se om du har ett pågående ärende. Du kan också välja att vara anonym. Som kund kan du ladda ner konversationen genom att trycka på inställningar i chatten.
När du mejlar oss:
När du skickar ett e-postmeddelande till oss kommer vi att lagra e-postmeddelandet i din kundprofil. Vi lagrar dina e-postmeddelanden för att bättre kunna följa upp dig över tid, oavsett om du behöver service, har ett klagomål på en produkt eller om korrespondensen är en del av en tvist du har med oss.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att registrera information om din korrespondens med oss i syfte att kunna följa upp din kundrelation. Vidare kommer vi vid vissa tillfällen ha en rättslig skyldighet att registrera och lagra information om ditt kundförhållande, till exempel om du gör reklam för en produkt. Om vi gör ljudinspelningar av telefonsamtal med dig är samtycke grunden för behandlingen.
Ljudinspelningar raderas efter senast nio dagar. Chattar anonymiseras efter senast 30 dagar. Vi lagrar e-post i ett år för att säkerställa att vi kan följa upp klagomål och reklamationer över tid.
.
Om du har anmält dig till ett nyhetsbrev genom registreringsformuläret på vår hemsida kommer vi att skicka ut nyhetsbrev till dig. Behandlingsunderlaget för att skicka ut marknadsföring via e-post är det samtycke du gav när du anmälde dig till nyhetsbrevet.
Analys och marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar:
Elkjøp samarbetar med digitala annonsnätverk såsom Facebook och Google för att ge våra kunder relevanta erbjudanden när de befinner sig på dessa plattformar. Marknadsföring genom dessa typer av plattformar innebär profilering och segmentering. Segmentering innebär att annonsering riktas mot grupper baserat på gemensamma egenskaper såsom kön, ålder, bostadsort och liknande. Profilering innebär att du visas annonser utifrån information om vad du tidigare visat intresse för. Nedan finns information om hur vi bedriver marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar.
Marknadsföring och profilering med information som har samlats in av tredje parter:
Olika webbplatser och digitala plattformar samlar in information om dig baserat på vad du visar intresse för när du använder deras plattformar. Dessutom ger Elkjøp information till tredje part om vad du är intresserad av när du besöker våra webbplatser. Detta sker om du har samtyckt till tredjeparts cookies vid besök på våra webbplatser. Information om vad du har sökt och klickat på skickas sedan till tredje part. Dessutom kommer Facebook att upptäcka att du är intresserad av Elkjøp om du tittar på innehåll som vi har publicerat på plattformarna. När vi annonserar på digitala plattformar kommer du att se annonser om det plattformarna tror att du är intresserad av, baserat på den information som har samlas in om dig.
Du hittar en översikt över vilka cookies som finns installerade på våra webbplatser i vår .
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
För insamling av data genom cookies är behandlingsgrunden det samtycke som ges på vår webbplats. Dessutom har du samtyckt till att digitala plattformar, såsom Facebook och Google, kan samla in, analysera och använda dina personuppgifter i plattformarnas inställningar. Elkjøp lagrar inte dessa personuppgifter.
Vi kommer ibland använda kundmatchning när vi annonserar på tredjeparts plattformar, detta i syfte att ge dig bästa möjliga information och erbjudanden. Med hjälp av kontaktinformation som du har lämnat till oss kan tredje parter såsom Google och Schibsted matcha dig med information som du har uppgett. När denna koppling är gjord kommer du att kunna ta emot meddelanden och information som vi tror kan vara av intresse. E-post och telefonnummer är de kontaktuppgifter som vanligtvis används i matchningen, men även namn, stad, postnummer, län, land, ålder, mobilannonsörs-ID, mobilenhets-ID och -UID (app-id) kan användas.
Vi skickar kontaktinformationen krypterad till tredje part, som automatiskt kan få en matchning förutsatt att du har registrerat dig som användare där med samma kontaktuppgifter. Efter denna matchning raderas informationen.
Om du har angett samma e-postadress eller telefonnummer för företagskontot som för dina privata profiler eller konton på tredjeparts plattformar, kommer våra annonser kunna matcha dina privata användarkonton. Om du inte vill att vi ska använda dina uppgifter för kundmatchning ber vid dig genom att kontakta vårt kundcenter.
Den information som vi delar om dig kan inte användas av tredje part för andra ändamål.
Vi använder för närvarande kundmatchning på följande plattformar:
Grund för behandling, lagring och radering:
Information om kundmatchningar raderas omedelbart efter att matchningen har gjorts och senast inom 30 dagar. Om du är inloggad på ditt Elgiganten företagskonto är behandlingsgrunden de avtalsvillkor som du godkände när du skapade företagskontot. För att kunna förse dig med de tjänster och erbjudanden du får genom att ha ett företagskonto.
Grund för behandling, lagring och radering:
Grunden för behandling av kamerabevakning är vårt berättigade intresse.
Om du begär åtkomst kommer vi att ge dig följande information:
• Personuppgifter som vi har registrerat om dig. Detta kommer vanligtvis att vara kontaktinformation, såsom namn, e-postadress och telefonnummer, och annan information som samlas in i samband med segmentering och profilering.
Vi har installerat kameraövervakning i våra butiker. Information om var vi har installerat kamerorna finns att läsa på skyltar i butiken. Syftet med kameraövervakningen är att säkerställa säkerheten för våra kunder, besökare och anställda. Filmer från kameraövervakningen används för att utreda och lösa brottsliga handlingar som har begåtts mot oss, våra anställda, besökare och kunder. Vid behov kommer inspelningar från kameraövervakningen att hanteras av våra anställda, säkerhetsföretaget vi har avtal med eller offentliga myndigheter, främst polisen.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Behandlingsunderlaget för kameraövervakning är vårt legitima intresse. Elkjøp har ett legitimt intresse av att skydda vår personal och våra kunder, samt att förhindra och lösa brottsliga handlingar riktade mot oss. Vi anser att detta intresse överstiger de eventuella nackdelar som övervakning kan ha för individen.
Kameror som placeras och spelar in på försäljningsställen som använder betalningsterminaler eller identitetskort har en lagringstid på upp till 90 dagar. För övriga kameror är lagringstiden upp till 7 dagar, eller upp till 30 dagar om vi har skäl att lämna över inspelningarna till polisen.
Så här hanterar du ditt kundkonto:
Du kan själv hantera vilka personer i företaget som ska vara registrerade på kundkontot. Om kontaktpersoner inte längre ska kopplas till företagskontot måste företaget självt radera dem.
Så här kan du reservera dig mot, invända mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter:
Om du vill göra en reservation mot, invända mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter kan du kontakta vårt kundcenter
Beskriv tydligt vilka typer av personuppgiftsbehandlingar du inte vill att vi ska utföra med dina personuppgifter.
Så här begär du insyn, rättelse och radering:
Om du vill ha insyn i dina personuppgifter alternativt begära rättelse eller radering kan du kontakta vårt kundcenter.
Om du begär insyn kommer vi att förse dig med följande information:
- Personuppgifter vi har registrerat om dig. Detta kommer vanligtvis vara ditt namn, e-postadress och telefonnummer.
- Om du har kontaktat vårt kundcenter kommer vi att ge dig information om denna kommunikation, förutsatt att den fortfarande finns lagrad.
- Vi inkluderar inte inspelningar från kameraövervakningen om du begär insyn i dina personuppgifter, eftersom inspelningarna raderas löpande. Om du begär insyn inom lagringsperioden kommer vi som regel avslå begäran i enlighet med GDPR artikel 12 punkt 5. Anledningen till detta är att det är mycket tidskrävande att hitta de relevanta inspelningarna och att anonymisera andra personer som vi inte kan lämna ut information om. Insyn kommer därför endast att beviljas om vi anser att begäran är välgrundad.
På begäran kan vi ge dig mer specifik information om vem vi har delat dina personuppgifter med. Som regel kommer vi redan att ha informerat dig om detta, antingen genom integritetspolicyn eller i hanteringen av din beställning. Vi lämnar därför inte ut denna information i samband med en standardbegäran om insyn.
Vi anser att vår integritetspolicy ger tillräcklig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har specifika frågor som du inte hittar svar på i integritetspolicyn, kan du få svar på dessa på begäran.
Vi lämnar inte ut följande personuppgifter:
- Ljudinspelningar och chattar från samtal med kundcentret. Samtal du har med oss innehåller personuppgifter om våra kundtjänstmedarbetare. Vi anser att det inkräktar på deras integritet att göra dessa ljudinspelningar tillgängliga. Våra chattloggar kan laddas ner efter konversationen. Efter detta kommer de att raderas efter en kort tid, varpå vi inte har någon möjlighet att erbjuda insyn.
- Innehållet i e-postkorrespondens som du har haft med oss. Dessa uppgifter har du redan själv och vi lämnar därför inte ut dem vid en begäran om insyn.
- Intern dokumentation av våra integritetsbedömningar. Vi lämnar inte ut några interna arbetsdokument. Du kommer dock att kunna få en sammanställning av våra bedömningar förutsatt att du har rätt till detta, till exempel grunden för att använda berättigat intresse som behandlingsunderlag.
Om du begär radering kommer vi att radera alla uppgifter vi har om dig, förutom det som vi enligt lag är skyldiga att lagra. Beställningskuponger kommer att förvaras i enlighet med bokföringslagen. Om du visar upp originalkvitton kommer vi att kunna leta upp dina beställningar i våra system, även om vi har raderat alla andra personuppgifter.
Vi delar för närvarande våra kunduppgifter med följande mottagare:
Transportörer och leverantörer av installations- och servicetjänster | För att leverera produkter och installationstjänster, samt utföra serviceuppdrag, se punkt 3 ovan. |
Märkesprodukttillverkare | För hantering av reklamationer och garantier, se punkt 4 ovan. |
undefined | undefined |
Digitala annonseringstjänster | För att genomföra analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 8. |
Eget företag | För att förbättra och utveckla tjänsten, se punkt 9. För att utföra servicetjänster, se punkt 3. |
Om Elgiganten använder sig av underleverantörer som är etablerade utanför EU/EES kommer vi se till att behandlingen omfattas av ett skydd motsvarande det som gäller inom EU/EES, till exempel EU-kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå för landet, överföring med nödvändiga garantier, EU:s vanliga integritetsbestämmelser eller annat motsvarande arrangemang.
Vi samarbetar för närvarande med följande tjänsteleverantörer utanför EU/EE
Företag | Typ av service | Land |
Twilio | Kundtjänsteleverantör | USA |
Meta Inc. | Annonstjänster | USA |
Google Inc. | Annonstjänster | USA |
Microsoft | Molntjänster | USA |
Assently | Finansiella tjänster | USA |
McAfee | Supporttjänster | USA |
Se våra franchise-butiker:
Bolag | Varuhus |
CORDENTA I HÄSSLEHOLM AB | Elgiganten Hässleholm |
ELG i Enköping AB | Elgiganten Enköping |
Thorup Kommunikasjon AB | Elgiganten Landskrona |
Alive Sales Eslöv AB | Elgiganten Eslöv |
Modeers Elektronikhandel Värmdö AB | Elgiganten Värmdö |
Techcenter Group 8.0 AB | Elgiganten Gislaved |
Nyströms i Ludvika AB | Elgiganten Ludvika |
Thorneus Radio & TV AB | Elgiganten Kiruna |
EURO STAR RADIO AB | Elgiganten Alingsås |
PA & PE i Piteå AB | Elgiganten Piteå |
Cordenta i Falkenberg AB | Elgiganten Falkenberg |
Elgiganten Märsta AB | Elgiganten Märsta |
Cordenta AB | Elgiganten Nyköping |
T2I2 i Karlskoga AB | Elgiganten Karlskoga |
Ephtech AB | Phonehouse Tranås |
Cordenta i Ängelholm AB | Elgiganten Ängelholm |
Alive Sales Ulricehamn AB | Elgiganten Ulricehamn |
Cordenta i Varberg AB | Elgiganten Varberg |
CHAP AB | Elgiganten Lidköping |
Tornéus Radio & Tv i Gällivare AB | Elgiganten Gällivare |
Runes Radio & Foto i Falköping AB | Elgiganten Falköping |
Hemelektronik i Strängnäs AB | Elgiganten Strängnäs |
Wisby Consulting AB | Elgiganten Visby |
TKS Eksjö AB | Phonehouse Eksjö |
Flashigare AB | Phonehouse Huddinge |
KOD Sales AB | Phonehouse Vänersborg |
Smedjegatan JIC AB | Phonehouse Stenungsund |
GMT Sales AB | Phonehouse Falkenberg |
Alive Sales Höllviken AB | Phonehouse Höllviken |
GP Mobile AB | Phonehouse Oskarshamn |
Smedjegatan JIC 2 AB | Phonehouse Tanum |
Alive Sales Trelleborg AB | Phonehouse Trelleborg |
PF Handelscenter AB | Elgiganten Motala |
Anelli Västervik AB | Elgiganten Västervik |
BeRik i Älmhult AB | Phonehouse Älmhult |
Flashigaste AB | Phonehouse Tumba |
Alive Sales AB | Phonehouse Burlöv |
Mobil och Databutiken i Nynäshamn A | Phonehouse Nynäshamn |
Delije Västra Mälardalen AB | Phonehouse Köping |
BeRik i Höganäs AB | Phonehouse Höganäs |
PF Handelscenter Mobile AB | Phonehouse Motala |
TK Investment Group AB | Phonehouse Nässjö |
MWR Sales AB | Phonehouse Löddeköpinge |
HEXAN AB | Elgiganten Hudiksvall |
Overgaard Communications AB | Phonehouse Ängelholm |
Giggen Partner AB | Phonehouse Mellby |
Blueberry Dreams AB | Elgiganten Skene |
Pentan AB | Elgiganten Bollnäs |
PW World i Norrtälje AB | Elgiganten Norrtälje |
PW World i Katrineholm AB | Elgiganten Katrineholm |
Heptan AB | Elgiganten Hudiksvall |
Kuni Kungsbacka AB | Elgiganten Kungsbacka |