a11y.skip.navigation
Sommarrean startar söndag kl.10 - Klicka här för att se alla deals redan nu!
Kundservice
Visa priser:
Elgigantens privatkunder Elgigantens företagskunder
Hitta butik / öppettider

Populära sidor - Elgiganten

MobiltelefonLaptopTvättmaskinSurfplattaDiskmaskinTVStationär GamingdatorDammsugare

Main Categories follow

  • Datorer & Kontor
    Datorer & Kontor
  • Mobiler, Tablets & Smartklockor
    Mobiler, Tablets & Smartklockor
  • TV, Ljud & Smart Hem
    TV, Ljud & Smart Hem
  • Gaming
    Gaming
  • Epoq Kök & Tvättstuga
    Epoq Kök & Tvättstuga
  • Vitvaror
    Vitvaror
  • Hem, Hushåll & Trädgård
    Hem, Hushåll & Trädgård
  • Personvård, Hälsa & Skönhet
    Personvård, Hälsa & Skönhet
  • Sport & Fritid
    Sport & Fritid
  • Tjänster & Tillbehör
    Tjänster & Tillbehör
  • Outlet
    Outlet
  • kampanj-menu-900x450
    Kampanjer
  • b2b-menu-900x450
    Elgiganten företag
  • ccc-menu-900x450
    Kundtjänst
  1. Kundtjänst
  2. Personuppgiftspolicy för Elgiganten

Elgiganten Sveriges Integritetspolicy

När du är kund hos Elgiganten, behöver vi ibland behandla dina personuppgifter. Eftersom vi vet att varorna du köper hos oss är viktiga för din vardag vill vi ge dig bästa möjliga information om erbjudanden och kampanjer innan du köper våra varor, och uppföljning efter att köpet är genomfört. 
Nedan hittar du information om hur vi behandlar dina personuppgifter när du är kund hos oss.  Om du har frågor utöver den information du hittar här, kan du kontakta dataskyddsombudet på e-post infosec@elkjop.no

1. När du handlar i våra fysiska butiker:

Genomförande av köp:

När du handlar en vara hos oss vill vi lägga in dig som kund i våra system. När du är inlagd som kund hos oss kan vi hämta fram dina kvitton om det uppstår behov av det senare. Vår erfarenhet säger att det är lättare att hjälpa dig om vi har historik och kvitton från dina tidigare köp. 

För att lägga in dig som kund behöver vi registrera personuppgifter som namn, telefonnummer och e-postadress. Vi kan även be dig om adressuppgifter. För att kunna skilja din kundprofil från andra med liknande namn använder vi e-postadressen för identifiering. Information om dina köp, och den kontakt du eventuellt har med oss, kommer att knytas till din kundprofil. 

Om vi upptäcker ett allvarligt fel på en vara vi har sålt, kan vi använda kontaktuppgifterna vi har registrerat om dig för att återkalla varan. 

Om du inte köper några tilläggstjänster (se punkterna 3, 4 och 5) som kräver att vi registrerar dina personuppgifter, väljer du själv om du vill registrera dina personuppgifter när du handlar i våra fysiska butiker. 

Rättslig grund, sparande och radering: 

Vi anser att vi har ett berättigat intresse i att upprätta en kundprofil där vi knyter din köphistorik till dig som kund. Vi vill kunna följa upp ditt köp om behovet skulle uppstå, och menar därför att det inte är till nackdel för dig att dessa personuppgifter sparas. När kontaktuppgifter används i samband med att produkter återkallas utgörs den rättsliga grunden av säljarens lagstadgade skyldighet att återkalla felaktiga varor. 

Eftersom köplagen ålägger oss ett ansvar i upp till fem år från inköpsdatum behåller vi din kundprofil så länge vi har ett ansvar gentemot dig som kund, eller så länge du är aktiv kund hos oss. Du kan själv be att få dina uppgifter raderade innan det gått fem år. Vi raderar då alla personuppgifter förutom orderinformation och kvitton, som vi enligt lag är skyldiga att spara i enlighet med arkiveringskraven i bokföringslagen. Dessa är dock inte sökbara i vårt system utan ordernumret som står på originalkvittot. 

Ibland använder vi uppgifter om dina köp till analyser och marknadsföringsändamål Läs mer under punkt 7 och 8.

2. När du handlar på elgiganten.se:

När du handlar i våra webbutiker behöver vi skapa en kundprofil för att du ska kunna genomföra köpet och för att vi ska kunna skicka varan till dig. 

När du handlar i webbutiken, ber vi dig ange personnummer  och e-postadress. Vi hämtar då namn och bostadsadress automatiskt från offentliga källor. Personnumret du anger sparas inte hos oss, utan används endast i syfta att inhämta dessa uppgifter . Om sökningen inte ger något resultat, ber vi dig fylla i dessa uppgifter. Vi kan även be dig uppge betalningsuppgifter, beroende på vilken betalningsmetod du väljer. Dina betalningsuppgifter hanteras av våra samarbetspartner, och sparas inte i våra system. Det gäller även om du väljer att webbsidan ska komma ihåg dina betalningsuppgifter. 

Rättslig grund, sparande och radering: 

Vi anser att vi har ett berättigat intresse i att upprätta en kundprofil där vi knyter din köphistorik till dig som kund. Vi vill kunna ge dig god uppföljning om behovet skulle uppstå, och menar därför att därför att det inte är till nackdel för dig att dessa personuppgifter sparas. Vi kommer att behålla din kundprofil så länge du är aktiv kund hos oss. Du kan själv radera din kundprofil. Vi raderar då alla personuppgifter förutom orderinformation och kvitton, som vi enligt lag är skyldiga att spara i enlighet med arkiveringskraven i bokföringslagen.

Ibland använder vi uppgifter om dina köp och det du klickar och söker på till analyser och marknadsföringsändamål. Läs mer under punkt 7 och 8.

Inloggning via sociala medier:

För att göra det så enkelt som möjligt för dig att logga in på våra sidor, erbjuder vi inloggning via konto hos andra, exempelvis Facebook, Paypal, Google, eller Microsoft för dig som har det. Observera att om du väljer att använda inloggning via något av dessa konton, behöver du godkänna att tjänsten spårar dina aktiviteter genom cookies (kakor). Det är då den aktuella tjänstens integritetspolicy som gäller för den dataregistreringen.

Produktomdömen:

Om du ger ett produktomdöme på vår webbplats, ber vi dig att uppge din e-postadress. Den kan användas för att kontakta dig eller skicka dig information som är relevant i samband med produktomdömet. 

3. När du har beställt hemleverans eller installation vid köp hos oss:

Om du ska få en vara installerad eller hemkörd av oss behöver vi registrera dina personuppgifter så att vi kan utföra den tjänst du har beställt. Registreringen går till som beskrivs i punkt 1 eller 2 beroende på om du köper varan i en fysisk butik eller på elgiganten.se. När du beställer hemleverans registrerar vi även information om leveransförhållandena på din adress. 

Elgiganten har inlett ett samarbete med olika tredjepartsaktörer som utför hemkörnings- och installationstjänster för vår räkning. För att de ska kunna utföra tjänsten, ger vi dem de personuppgifter som behövs.

Elgiganten vill förbättra din kundupplevelse. Om så behövs skickar vi dig e-post med viktig information innan vi levererar en installationstjänst. Efter att du har fått en vara levererad eller installerad, kan vi även skicka en förfrågan om deltagande i en undersökning där vi ber dig beskriva din kundupplevelse. Vi använder denna information för att förbättra våra interna processer och följa upp de tredjepartsaktörer som utfört tjänster för vår räkning. 

Rättslig grund, sparande och radering:

Om att skapa en kundprofil, se punkt 1 och 2.

Den rättsliga grunden för delning av personuppgifter med tredje part är det köpavtal som vi har ingått med dig. Den tredje parten blir instruerad av Elgiganten att radera dina personuppgifter när de har uppfyllt sin del av avtalet. 

När vi ber dig delta i en kundundersökning utgörs vår rättsliga grund av berättigat intresse. Det är i Elgigantens intresse att inhämta information om kundernas erfarenhet när de handlar hos oss för att kunna förbättra kundupplevelsen. Vi menar att det har liten negativ inverkan på dig som kund att få en sådan förfrågan från oss. 

4. Hantering av returer, reklamationer, service och reparationer:

Om du reklamerar eller returnerar en vara, eller ber oss att göra en reparation, behöver vi registrera dina kontaktuppgifter för att hantera din förfrågan. Om du inte redan är registrerad som kund i våra system skapar vi en kundprofil enligt beskrivningen i punkt 1. 

När vi utför service, använder vi dina personuppgifter för att registrera och ge dig information om servicestatus och servicehistorik för dina produkter. Om vi anlitar en extern partner, till exempel tillverkaren av produkten, överlämnar vi de personuppgifter som krävs för att denna tredje part ska kunna genomföra service eller reparation. 

Om du har tecknat ett supportavtal, eller en konfigureringstjänst, för mobil, pc och/eller surfplatta behöver vi få åtkomst till innehållet på dina enheter och konton medan vi utför tjänsten. Åtkomsten använder vi för att överföra innehåll från gammal till ny enhet, installera och uppdatera programvara och konfigurera dina enheter efter dina behov. 

Rättslig grund, sparande och radering:

För att skapa en kundprofil, se punkt 1. 

När vi använder dina personuppgifter för att utföra service och support utgör köpeavtalet den rättsliga grunden. Det gäller även om du returnerar varan i samband med öppet köp.

Om vi behandlar dina personuppgifter för att hantera en reklamation är det våra skyldigheter som säljare som utgör den rättsliga grunden. 

Vi sparar dina personuppgifter så länge du har ett aktivt avtal med oss. Därefter behåller vi dina uppgifter enligt beskrivningen i punkt 1 och 2. 

5. När du har köpt en finansieringstjänst, ett abonnemang eller en försäkring genom oss:

Elgiganten har ingått samarbete med leverantörer av finansieringstjänster, försäkringar och abonnemang. I detta sammanhang är Elgiganten personuppgiftsbiträde för tjänsteleverantörerna. Om du köper någon av dessa produkter genom oss, samlar vi in de personuppgifter som krävs för att genomföra avtalen, och delar dem med det företag som du har ingått ett avtal med. För att kunna göra detta måste vi registrera namn e-post och telefonnummer (beroende på vilken tjänst du köper). Om du väljer abonnemangstjänster måste du även samtycka till att dina kortuppgifter sparas så att vi kan dra det avtalade månatliga beloppet från ditt kort. Dina kortuppgifter hanteras av vår betalningsleverantör, och sparas inte i Elgigantens egna system. 

6. När du kontaktar kundcenter:

Du kan kontakta vårt kundcenter genom flera kanaler. Om du redan har en kundprofil hos oss, använder vi oss av informationen som är knuten till din kundprofil för att kunna hjälpa dig så effektivt som möjligt. Om vi ska hantera en förfrågan från dig som kräver fortsatt uppföljning av oss, till exempel vid service eller reklamation, skapar vi en kundprofil om du inte redan har en, se punkt 1 och 4. Vi knyter dina förfrågningar till din kundprofil så att vi kan följa upp dig om så behövs. 

När du ringer in till oss:

När du kontaktar oss per telefon, söker vi på ditt telefonnummer så att vår kontaktperson kan ha relevant information om dig som kund tillgänglig under samtalet med dig. Våra kontaktpersoner antecknar information som är viktig för fortsatt uppföljning i våra system. Vi vill även behålla information om att du har ringt oss i loggen som är knuten till din kundprofil.

Innan samtalet påbörjas blir du tillfrågad om du samtycker till att det spelas in. Inspelningen används endast för inlärningssyften. 

När du chattar med oss:

På vår webbplats har vi en chatbot som kan svara på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Om chatboten inte förstår frågan du ställer, erbjuder den dig att bli kopplad till en kontaktperson på kundservice under våra öppettider. För att underlätta för våra kontaktpersoner flyttas hela samtalet från chatboten så att du snabbare kan få hjälp. Alla samtal är anonyma såvida du inte uppger information som gör att du kan identifieras. Om du väljer att identifiera dig, görs en automatisk sökning på din e-postadress när du blir överförd till kundservice. Då kan vi se om du har ett pågående ärende. Du kan även vara anonym. Som kund kan du ladda ned samtalen genom att trycka på inställningar i chatten.

När du skickar e-post till oss:

När du skickar e-post till oss sparar vi meddelandet och kopplar det till din kundprofil. Vi sparar din e-post för att bättre kunna följa upp dig över tid, oavsett om du behöver service, har reklamerat en produkt eller om korrespondensen ingår i en tvist du har med oss. 

Rättslig grund, sparande och radering: 

Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att registrera information om den korrespondens du har med oss så att vi kan följa upp dig som kund. Vi har även ibland rättslig skyldighet att registrera och spara information om dig som kund, till exempel om du reklamerar en produkt. Om vi spelar in telefonsamtal med dig, är det samtycket som utgör den rättsliga grunden. 

Inspelningen raderas senast efter nio dagar. Chattar blir anonymiserade senast efter 30 dagar. E-post sparas i ett år för att säkra att vi kan följa upp klagomål och reklamationer över tid. 

7. När du är medlem av kundklubben:

När du handlar hos Elgiganten, blir du tillfrågad om du vill bli medlem i vår kundklubb. 

Elgiganten har en kundklubb så att vi kan ge dig förmåner och erbjudanden. Om du har samtyckt till att bli medlem i kundklubben, använder vi dina personuppgifter till segmentering och personalisering för att kunna visa dig relevant information i nyhetsbrev och sms, samt på vår webbplats. Med segmentering menas att vi delar in våra kunder i grupper med utgångspunkt från gemensamma kännetecken som bostad, livssituation och förmodade preferenser. Vi använder segmentering för att ge dig erbjudanden och information som vi tror du är intresserad av. Med personalisering menas att vi analyserar specifika uppgifter vi har om dig, till exempel vad du har köpt hos oss och vad du visar intresse för när du är inne på vår webbplats. Vi använder personalisering för att ge dig riktad information och erbjudanden om produkter och tjänster du tidigare har visat intresse för, eller som vi tror passar dig. 

Vi använder följande metoder för att segmentera och personalisera:

Segmentering med hjälp av tredjepartsdata:

När vi segmenterar med hjälp av tredjepartsdata, skickar vi de kontaktuppgifter vi har registrerat om dig till våra samarbetspartners Bisnode och InsightOne. Oftast gäller det namn, adress och telefonnummer. Våra samarbetspartner fyller på våra data med relevanta uppgifter för att placera dig i ett segment. Baserat på tillgänglig information kan Bisnode/InsightOne säga något om hur stor köpkraft du sannolikt har, vilken livsfas du sannolikt befinner dig i, vilket slags hushåll du ingår i och vilken utbildningsnivå du sannolikt har. Utifrån detta kan vi rikta information till dig om produkter och tjänster som vi tror att du är intresserad av. Om du tillhör ett segment som vi antar har ett intresse för spel, kan vi till exempel skicka dig information om lansering av en ny playstation. Vi kan även se till att du inte ingår i ett visst segment, så att du inte får information som vi inte tror är relevant för dig. Om du bor i lägenhet, kan vi till exempel välja att inte visa dig information och reklam om värmepumpar. 

Segmentering och personalisering med hjälp av data vi samlar in om dig: 

När du är inne på vår webbplats registrerar vi vad du klickar på och vad du köper. Vi registrerar även om du har öppnat ett nyhetsbrev och om du har klickat på annonserna i det. Med hjälp av denna information analyserar vi vad du är intresserad av och hur sannolikt det är att du vill handla av oss i framtiden.

Vi registrerar bara dessa uppgifter om du har samtyckt till cookies. Då kopplas din aktivitet till ditt kund-ID. 

Användning av information vi har analyserat om dig:

Vi använder den information vi har om dig för att ge dig information och erbjudanden. Därför anpassas innehållet i nyhetsbreven och reklambanners på webbplatsen till det vi tror du är intresserad av med ledning av de data vi har samlat in om dig. 

Rättslig grund, sparande och radering:

Den rättsliga grunden för behandling är samtycket du gav när du blev medlem i kundklubben. För insamling av information genom cookies inhämtar vi separat samtycke när du går in på vår webbplats. Vi behåller informationen vi har samlat om dig tills du drar tillbaka ditt samtycke.

8. Analys och marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar:

Elgiganten samarbetar med digitala annonsnätverk som Meta  och Google för att de ska kunna ge dig relevanta erbjudanden när du går in på dessa plattformar. Marknadsföring genom denna typ av plattformar innebär profilering och segmentering. Segmentering betyder att annonseringen riktas mot grupper med utgångspunkt från gemensamma kännetecken som kön, ålder, bostad och liknande. Profilering betyder att du får se annonser baserat på information om vad du har visat intresse för tidigare. Vi mäter även effekten av vår annonsering på Meta  och Google. Nedan följer information om hur vi bedriver marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar. 

Marknadsföring och profilering med information insamlad av tredje part:

Olika webbplatser och digitala plattformar samlar information om dig beroende på vad du visar intresse för när du använder deras plattformar. Dessutom bidrar Elgiganten genom att samla in information till tredje part om vad du intresserar dig för när du besöker webbplatsen. Det görs om du har samtyckt till tredjepart-cookies när du kommer till vår webbplats. Då skickas information till tredje part om vad du har sökt och klickat på. Dessutom ser Facebook att du är intresserad av Elgiganten om du tittar på innehåll som vi har lagt ut där. När vi annonserar på digitala plattformar, ser du annonser om det som dessa plattformar tror du är intresserad av, baserat på den information som samlats in om dig.   

Du hittar en översikt över vilka cookies som används på vår webbplats i vår cookiepolicy. 

Rättslig grund, sparande och radering: 

Samtycket som getts på vår webbplats utgör den rättsliga grunden för insamling av data genom cookies. Dessutom har du genom dina inställningar på plattformarna samtyckt till att digitala plattformar, som Meta och Google, kan samla in, analysera och använda dina personuppgifter. Elgiganten sparar inte dessa personuppgifter. 

Marknadsföring och profilering med kundinformation vi har delat med tredje part:

Ibland använder vi kundmatchning när vi annonserar på tredjepartsplattformar för att ge dig bästa möjliga information och erbjudanden. Med hjälp av kontaktuppgifter du uppgett till oss kan tredje parter som Google och Schibsted matcha dig med information du har gett dem. När kopplingen är gjord, kan du få budskap och information som vi antar är av intresse för dig. E-post och telefonnummer är de vanligaste kontaktuppgifter som används i matchningen, men även namn, ort, postnummer, län, land, ålder, mobile advertiser ID, mobilenhets-ID och uid (app-id) förekommer.        

Vi skickar kontaktuppgifterna krypterat till tredje part, som automatiskt kan få en match om du är registrerad användare där med samma kontaktinformation. Efter denna matchning raderas uppgifterna.

Den information vi delar om dig kan inte fortsatt användas av tredje part till andra syften.

För närvarande använder vi oss av kundmatchning på följande plattformar:

  • Google

Rättslig grund, sparande och radering:

Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att bedriva marknadsföring med hjälp av kundmatchning, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Uppgifter om kundmatchning raderas omedelbart efter att matchningen är utförd och senast inom 30 dagar. 

Analys av kundinformation som vi har utbytt med tredje part: 

Elgiganten vill kunna analysera om de annonser vi har på tredjepartsplattformar som Google och Meta får önskad effekt. För att kunna göra detta överlämnas uppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessutom överlämnar vi uppgifter om de köp som gjorts i våra butiker. Dessa uppgifter analyseras mot den annonsaktivitet vi har haft på plattformarna och vi får tillbaka aggregerade rapporter utan personuppgifter om hur vår annonsering har påverkat försäljningen. 

För närvarande delar vi uppgifter i analyssyfte med följande tredje parter:

  • Google
  • Meta

Rättslig grund, sparande och radering: 

Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att analysera effekten av vår annonsering på digitala plattformar, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar behandlingen medför för dig. Efter att analysen är genomförd raderas uppgifterna hos Google och Meta. Företagen kan inte använda dessa uppgifter för egna syften.

9. Användning av personuppgifter för vidareutveckling och förbättring av våra tjänster:

Om så krävs, kan vi använda våra kunduppgifter för att vidareutveckla våra system och processer. Vi kan då använda större uppsättningar data där dina personuppgifter ingår för att genomföra analyser och tester. Syftet är att förbättra kundupplevelsen och effektivisera våra arbetsprocesser. 

Rättslig grund, sparande och radering:

Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att använda kunduppgifter för att förbättra våra processer, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Data som använts för analys raderas löpande, och sparas inte längre än övriga kunduppgifter. 

10. Videoövervakning i våra butiker:

Vi har installerat videoövervakning i våra butiker. Du informeras om var vi har installerat kameror genom skyltar som är placarede vid ingången till butikerna. Syftet med övervakningen är att säkerställa säkerheten för våra kunder, besökare och anställda. Videon används för att upptäcka och utreda brott som berör oss, våra anställda, besökare och kunder. När det är nödvändigt hanteras bilder från vår videoövervakning av vår butiksledning, centrala säkerhetsavdelning, kontrakterad och auktoriserad säkerhetspersonal och officiella myndigheter, främst polisen.


Rättslig grund, sparande och radering:

Den lagliga grunden för videoövervakning är berättigat intresse. Elgiganten har ett berättigat intresse av att skydda vår personal och våra kunder samt att förebygga och utreda kriminella handlingar, och detta intresse väger tyngre än den potentiella negativa påverkan på individen.

Lagring av video sker i upp till 60 dagar. Om bilderna lämnas till polisen i utredningssyfte kan lagringstiden förlängas beroende på utredning och lagföring av brottet.

11. Så åberopar du dina rättigheter:

Så administrerar du ditt kundkonto:

Om du har skapat en kundprofil hos oss, kan du uppdatera dina personuppgifter och administrera dina samtycken i kundprofilen. Du kan logga in i kundprofilen med den e-postadress du har uppgett till oss. 

Så återkallar du ditt samtycke:

Om du inte längre önskar få anpassad marknadsföring baserat på de uppgifter vi har samlat in om dig, kan du gå ur kundklubben.  Du går ur kundklubben genom att logga in på Mina sidor på elgiganten.se och klicka på knappen Gå ur.    

I vår cookiepolicy  förklarar vi hur du gör för att radera cookies som sparats i din webbläsare. 

Så kan du reservera dig mot, protestera mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter:

Om du vill reservera dig mot, protestera mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter, kan du kontakta kundcenter. Beskriv tydligt vilka typer av behandling av personuppgifter du inte vill att vi ska genomföra med dina personuppgifter. 

Så ber du om insyn, rättelse och radering:

Du kan själv be om radering av dina personuppgifter genom funktionen Radera mig, när du är inloggad i din kundprofil. Om du vill veta vilka personuppgifter vi har om dig eller be om rättelse eller radering, kan du kontakta kundcenter.  

Om du ber om sådan insyn, ger vi dig följande information:

  • Personuppgifter vi har registrerat om dig. Det är oftast namn, bostadsuppgifter och leveransadress, e-postadress och telefonnummer.
  • Din orderhistorik. Det vill säga vilka köp du har gjort hos oss och hur köpen gjordes. I orderhistoriken framgår det även om varorna är levererade eller installerade av våra underleverantörer. 
  • Huruvida du är, eller har varit, medlem i vår kundklubb. Om du är medlem i kundklubben, lämnar vi även ut information om när vi har skickat dig nyhetsbrev och huruvida du har klickat på annonserna i nyhetsbrevet. Vi kan även ge information om vilka segment du är placerad i. 
  • Om du är medlem i kundklubben, ger vi även information om vilka segment vi har placerat dig i med hjälp av tredjepartsuppgifter.
  • Om du har kontaktat kundcenter, ger vi dig information om den kommunikation du har haft med oss om den fortfarande finns sparad.

På förfrågan kan vi ge dig mer konkret information om vem vi har delat dina personuppgifter med. Som regel har vi redan upplyst om detta, antingen via integritetspolicyn eller när vi hanterat din order. Vi lämnar därför inte ut denna information i samband med en standardförfrågan om insyn.

Vi anser att vår integritetspolicy ger tillräcklig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har konkreta frågor som du inte hittar svar på i integritetspolicyn, kan vi svara på dessa på begäran.

Dessa personuppgifter lämnar vi inte ut:

  • Ljudinspelningar och chattar från samtal med kundcenter. Samtal du har med oss innehåller personuppgifter om våra kontaktpersoner. Vi anser att det inkräktar på våra medarbetares dataskydd att lämna ut ljudinspelningar. Våra chatt-loggar kan laddas ned efter samtalet. Därefter raderas de inom kort, och vi har därför ingen anledning att ge insyn i dessa. 
  • Innehållet i e-postkorrespondensen du har haft med oss. Denna information har du redan fått, och vi lämnar därför inte ut den vid en förfrågan om insyn.
  • Intern dokumentation om våra dataskyddsbedömningar. Vi lämnar inte ut interna arbetsdokument. Du kan dock få en sammanfattning av våra bedömningar om du har rätt till detta, till exempel hur vi motiverar att berättigat intresse kan användas som rättslig grund.

Om du ber om radering, raderar vi all information vi har om dig, förutom det vi har lagkrav på att spara.   Kvitton till beställningar sparas i enlighet med bokföringslagen. Om du visar upp originalkvitto kan vi söka fram dina beställningar i våra system även om vi har raderat alla andra personuppgifter.

12. Kategorier av mottagare:

För närvarande delar vi våra kunduppgifter med följande mottagare:

Transportörer och leverantörer av installations- och servicetjänsterGällande leveranser av produkter, installationstjänster och serviceuppdrag, se punkt 3 ovan.
Tillverkare av märkesvarorFör att hantera reklamationer och garantier, se punkt 4 ovan.
Analyser och marknadsföringFör att hämta korrekta personuppgifter vid registrering, se punkt 1 och 2, samt bedriva analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 7 och 8.
Digitala annonstjänsterFör att bedriva analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 8.
Leverantörer av finansierings- och försäkringstjänster och abonnemangstjänsterFör att upprätta kundavtal mellan dig och tjänsteleverantörerna, se punkt 5.
Egna företagFör att förbättra och utveckla tjänster, se punkt 9, samt utföra servicetjänster, se punkt 3.
13. Överföring till utlandet:

Om Elgiganten använder underleverantörer som har sitt säte utanför EU/EES, ser vi till att personuppgiftsbehandlingen sker i enlighet med det som gäller inom EU/EES, till exempel EU-kommissionens beslut om tillräcklig skyddsnivå för landet, översändning med nödvändiga garantier, EU:s standarddataskyddsbestämmelser eller motsvarande.

För närvarande har vi samarbete med följande tjänsteleverantörer utanför EU/EES:

FöretagTyp av tjänstLand

Twilio

Tjänsteleverantör kundserviceUSA
Meta  Inc.

Annonstjänster

USA

Google Inc.

AnnonstjänsterUSA

Microsoft

MolntjänsterUSA

Assently

Finansiella tjänsterUSA

McAfee

SupporttjänsterUSA
Boka & Hämta inom 30 min
Boka & Hämta inom 30 min
30 dagars öppet köp
30 dagars öppet köp
Prismatch
Prismatch
Kundtjänst
  • Kundtjänst
  • Så här blir du företagskund
  • Få en fast företagsrådgivare
  • Offertförfrågan till Elgiganten Företag
Om Elgiganten
  • Elgigantens ledningsgrupp
  • Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något.
  • Lediga jobb
  • Miljöpolicy
  • Visselblåsning inom organisationen
Elgigantens privatkunder Elgigantens företagskunder

©2022 Elgiganten AB. All rights reserved. Organisationsnummer: 556471-4474.

Köp- och leveransvillkorProduktkategorierVarumärken