Elgiganten Sveriges Integritetspolicy
När du blir kund hos Elgiganten behöver vi ibland behandla vissa av dina personuppgifter. Detta beror på att vi vet att de produkter du köper från oss är viktiga för dig i ditt dagliga liv, och vi vill ge dig bästa möjliga information om våra kampanjer och erbjudanden innan du gör ditt köp, samt följa upp försäljningen
.
Elgigantens butiker ägs och drivs av antingen Elkjøp Norway AS (org. nr 947 054 600) eller en av våra franchisetagare. Egiganten Sverige ägs av Elkjøp Nordic AS (org. nr 911 382 296), som bistår både Elgiganten Sverige och franchisetagare med daglig drift och utveckling. Elkjøp Nordic har också ett övergripande strategiskt ansvar för Elkjøps verksamhet som koncern, inklusive vår verksamhet i de övriga nordiska länderna.
För den behandling av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy har Elkjøp Nordic gemensamt personuppgiftsansvar tillsammans med Elkjøp Norge och/eller franchisetagare. Elkjøp Norge/franchisetagare är den oberoende personuppgiftsansvarige för kameraövervakning i butiker enligt beskrivningen i avsnitt 10 nedan.
Om du har några frågor om denna sekretesspolicy eller de bedömningar vi har gjort, vänligen kontakta oss via vårt kundtjänstcenter eller på infosec@elkjop.no. För utövandet av dina rättigheter, se avsnitt 11 nedan.
Se våra franchise-butiker:
Bolag | Varuhus |
CORDENTA I HÄSSLEHOLM AB | Elgiganten Hässleholm |
ELG i Enköping AB | Elgiganten Enköping |
Thorup Kommunikasjon AB | Elgiganten Landskrona |
Alive Sales Eslöv AB | Elgiganten Eslöv |
Modeers Elektronikhandel Värmdö AB | Elgiganten Värmdö |
Techcenter Group 8.0 AB | Elgiganten Gislaved |
Nyströms i Ludvika AB | Elgiganten Ludvika |
Thorneus Radio & TV AB | Elgiganten Kiruna |
EURO STAR RADIO AB | Elgiganten Alingsås |
PA & PE i Piteå AB | Elgiganten Piteå |
Cordenta i Falkenberg AB | Elgiganten Falkenberg |
Elgiganten Märsta AB | Elgiganten Märsta |
Cordenta AB | Elgiganten Nyköping |
T2I2 i Karlskoga AB | Elgiganten Karlskoga |
Ephtech AB | Phonehouse Tranås |
Cordenta i Ängelholm AB | Elgiganten Ängelholm |
Alive Sales Ulricehamn AB | Elgiganten Ulricehamn |
Cordenta i Varberg AB | Elgiganten Varberg |
CHAP AB | Elgiganten Lidköping |
Tornéus Radio & Tv i Gällivare AB | Elgiganten Gällivare |
Runes Radio & Foto i Falköping AB | Elgiganten Falköping |
Hemelektronik i Strängnäs AB | Elgiganten Strängnäs |
Wisby Consulting AB | Elgiganten Visby |
TKS Eksjö AB | Phonehouse Eksjö |
Flashigare AB | Phonehouse Huddinge |
KOD Sales AB | Phonehouse Vänersborg |
Smedjegatan JIC AB | Phonehouse Stenungsund |
GMT Sales AB | Phonehouse Falkenberg |
Alive Sales Höllviken AB | Phonehouse Höllviken |
GP Mobile AB | Phonehouse Oskarshamn |
Smedjegatan JIC 2 AB | Phonehouse Tanum |
Alive Sales Trelleborg AB | Phonehouse Trelleborg |
PF Handelscenter AB | Elgiganten Motala |
Anelli Västervik AB | Elgiganten Västervik |
BeRik i Älmhult AB | Phonehouse Älmhult |
Flashigaste AB | Phonehouse Tumba |
Alive Sales AB | Phonehouse Burlöv |
Mobil och Databutiken i Nynäshamn A | Phonehouse Nynäshamn |
Delije Västra Mälardalen AB | Phonehouse Köping |
BeRik i Höganäs AB | Phonehouse Höganäs |
PF Handelscenter Mobile AB | Phonehouse Motala |
TK Investment Group AB | Phonehouse Nässjö |
MWR Sales AB | Phonehouse Löddeköpinge |
HEXAN AB | Elgiganten Hudiksvall |
Overgaard Communications AB | Phonehouse Ängelholm |
Giggen Partner AB | Phonehouse Mellby |
Blueberry Dreams AB | Elgiganten Skene |
Pentan AB | Elgiganten Bollnäs |
PW World i Norrtälje AB | Elgiganten Norrtälje |
PW World i Katrineholm AB | Elgiganten Katrineholm |
Heptan AB | Elgiganten Hudiksvall |
Kuni Kungsbacka AB | Elgiganten Kungsbacka |
Genomförande av köp:
När du handlar en vara hos oss vill vi lägga in dig som kund i våra system. När du är inlagd som kund hos oss kan vi hämta fram dina kvitton om det uppstår behov av det senare. Vår erfarenhet säger att det är lättare att hjälpa dig om vi har historik och kvitton från dina tidigare köp.
För att lägga in dig som kund behöver vi registrera personuppgifter som namn, telefonnummer och e-postadress. Vi kan även be dig om adressuppgifter. För att kunna skilja din kundprofil från andra med liknande namn använder vi e-postadressen för identifiering. Information om dina köp, och den kontakt du eventuellt har med oss, kommer att knytas till din kundprofil.
Om vi upptäcker ett allvarligt fel på en vara vi har sålt, kan vi använda kontaktuppgifterna vi har registrerat om dig för att återkalla varan. Vid mindre allvarliga fel, där varumärkesleverantören vill rätta till eller kompensera direkt till dig som kund, kan vi komma att dela dina uppgifter med leverantören så att de kan kontakta dig för att rätta till felet. Vid mindre allvarliga fel, där varumärkesleverantören vill rätta till eller kompensera direkt till dig som kund, kan vi komma att dela dina uppgifter med leverantören så att de kan kontakta dig för att rätta till felet.
Om du inte köper några tilläggstjänster (se punkterna 3, 4 och 5) som kräver att vi registrerar dina personuppgifter, väljer du själv om du vill registrera dina personuppgifter när du handlar i våra fysiska butiker.
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att skapa en kundprofil där vi länkar din köphistorik till dig som kund. Vi vill ge dig god uppföljning vid behov och vi tror därför att vår lagring av dina personuppgifter inte kommer att vara till nackdel för dig. Vid användning av kontaktuppgifter för att återkalla en produkt kommer den juridiska skyldigheten i den vid tidpunkten gällande produktansvarslagstiftningen att ligga till grund för behandlingen. Om vi delar dina personuppgifter så att du kan kontaktas om fel som inte faller under produktansvarslagen, ligger berättigat intresse till grund för behandlingen.
Vi kommer att behålla din kundprofil så länge vi har ett ansvar för dig som kund enligt konsumentlagstiftningen, eller så länge du har en aktiv kundrelation med oss. Detta kommer att göras i enlighet med konsumentlagar och lagstiftning.
Du har rätt att be oss radera de personuppgifter vi har om dig innan de 6 åren har gått. På begäran kommer vi att radera all personlig data förutom orderinformation och kvitton som vi enligt bokföringslagarna måste behålla. Kvitton kommer inte att vara sökbara i vårt system utan ordernumret på originalkvittot.
Vi kan ibland använda information om dina köp i analys- och marknadsföringssyfte. Läs mer om detta i punkt 7 och 8.
När du handlar i våra webbutiker behöver vi skapa en kundprofil för att du ska kunna genomföra köpet och för att vi ska kunna skicka varan till dig.
När du handlar i webbutiken, ber vi dig ange personnummer och e-postadress. Vi hämtar då namn och bostadsadress automatiskt från offentliga källor. Personnumret du anger sparas inte hos oss, utan används endast i syfta att inhämta dessa uppgifter . Om sökningen inte ger något resultat, ber vi dig fylla i dessa uppgifter. Vi kan även be dig uppge betalningsuppgifter, beroende på vilken betalningsmetod du väljer. Dina betalningsuppgifter hanteras av våra samarbetspartner, och sparas inte i våra system. Det gäller även om du väljer att webbsidan ska komma ihåg dina betalningsuppgifter.
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse i att upprätta en kundprofil där vi knyter din köphistorik till dig som kund. Vi vill kunna ge dig god uppföljning om behovet skulle uppstå, och menar därför att därför att det inte är till nackdel för dig att dessa personuppgifter sparas. Vi kommer att behålla din kundprofil så länge du är aktiv kund hos oss. Du kan själv radera din kundprofil. Vi raderar då alla personuppgifter förutom orderinformation och kvitton, som vi enligt lag är skyldiga att spara i enlighet med arkiveringskraven i bokföringslagen.
Ibland använder vi uppgifter om dina köp och det du klickar och söker på till analyser och marknadsföringsändamål. Läs mer under punkt 7 och 8.
Inloggning via sociala medier:
För att göra det så enkelt som möjligt för dig att logga in på våra sidor, erbjuder vi inloggning via konto hos andra, exempelvis Facebook, Paypal, Google, eller Microsoft för dig som har det. Observera att om du väljer att använda inloggning via något av dessa konton, behöver du godkänna att tjänsten spårar dina aktiviteter genom cookies (kakor). Det är då den aktuella tjänstens integritetspolicy som gäller för den dataregistreringen.
Produktomdömen:
Om du ger ett produktomdöme på vår webbplats, ber vi dig att uppge din e-postadress. Den kan användas för att kontakta dig eller skicka dig information som är relevant i samband med produktomdömet.
Om du ska få en vara installerad eller hemkörd av oss behöver vi registrera dina personuppgifter så att vi kan utföra den tjänst du har beställt. Registreringen går till som beskrivs i punkt 1 eller 2 beroende på om du köper varan i en fysisk butik eller på elgiganten.se. När du beställer hemleverans registrerar vi även information om leveransförhållandena på din adress.
Elgiganten har inlett ett samarbete med olika tredjepartsaktörer som utför hemkörnings- och installationstjänster för vår räkning. För att de ska kunna utföra tjänsten, ger vi dem de personuppgifter som behövs.
Elgiganten vill förbättra din kundupplevelse. Om så behövs skickar vi dig e-post med viktig information innan vi levererar en installationstjänst. Efter att du har fått en vara levererad eller installerad, kan vi även skicka en förfrågan om deltagande i en undersökning där vi ber dig beskriva din kundupplevelse. Vi använder denna information för att förbättra våra interna processer och följa upp de tredjepartsaktörer som utfört tjänster för vår räkning.
Rättslig grund, sparande och radering:
Om att skapa en kundprofil, se punkt 1 och 2.
Den rättsliga grunden för delning av personuppgifter med tredje part är det köpavtal som vi har ingått med dig. Den tredje parten blir instruerad av Elgiganten att radera dina personuppgifter när de har uppfyllt sin del av avtalet.
När vi ber dig delta i en kundundersökning utgörs vår rättsliga grund av berättigat intresse. Det är i Elgigantens intresse att inhämta information om kundernas erfarenhet när de handlar hos oss för att kunna förbättra kundupplevelsen. Vi menar att det har liten negativ inverkan på dig som kund att få en sådan förfrågan från oss.
Om du reklamerar eller returnerar en vara, eller ber oss att göra en reparation, behöver vi registrera dina kontaktuppgifter för att hantera din förfrågan. Om du inte redan är registrerad som kund i våra system skapar vi en kundprofil enligt beskrivningen i punkt 1.
När vi utför service, använder vi dina personuppgifter för att registrera och ge dig information om servicestatus och servicehistorik för dina produkter. Om vi anlitar en extern partner, till exempel tillverkaren av produkten, överlämnar vi de personuppgifter som krävs för att denna tredje part ska kunna genomföra service eller reparation.
Om du har tecknat ett supportavtal, eller en konfigureringstjänst, för mobil, pc och/eller surfplatta behöver vi få åtkomst till innehållet på dina enheter och konton medan vi utför tjänsten. Åtkomsten använder vi för att överföra innehåll från gammal till ny enhet, installera och uppdatera programvara och konfigurera dina enheter efter dina behov. Innan ditt supportavtal går ut kommer vi kunna kontakta dig för att fråga om du vill förnya ditt avtal.
Rättslig grund, sparande och radering:
För att skapa en kundprofil, se punkt 1.
När vi använder dina personuppgifter för att utföra service och support utgör köpeavtalet den rättsliga grunden. Det gäller även om du returnerar varan i samband med öppet köp.
Om vi behandlar dina personuppgifter för att hantera en reklamation är det våra skyldigheter som säljare som utgör den rättsliga grunden.
Vi sparar dina personuppgifter så länge du har ett aktivt avtal med oss. Därefter behåller vi dina uppgifter enligt beskrivningen i punkt 1 och 2.
Elgiganten har ingått samarbete med leverantörer av finansieringstjänster, försäkringar och abonnemang. I detta sammanhang är Elgiganten personuppgiftsbiträde för tjänsteleverantörerna. Om du köper någon av dessa produkter genom oss, samlar vi in de personuppgifter som krävs för att genomföra avtalen, och delar dem med det företag som du har ingått ett avtal med. För att kunna göra detta måste vi registrera namn e-post och telefonnummer (beroende på vilken tjänst du köper). Om du väljer abonnemangstjänster måste du även samtycka till att dina kortuppgifter sparas så att vi kan dra det avtalade månatliga beloppet från ditt kort. Dina kortuppgifter hanteras av vår betalningsleverantör, och sparas inte i Elgigantens egna system.
Du kan kontakta vårt kundcenter genom flera kanaler. Om du redan har en kundprofil hos oss, använder vi oss av informationen som är knuten till din kundprofil för att kunna hjälpa dig så effektivt som möjligt. Om vi ska hantera en förfrågan från dig som kräver fortsatt uppföljning av oss, till exempel vid service eller reklamation, skapar vi en kundprofil om du inte redan har en, se punkt 1 och 4. Vi knyter dina förfrågningar till din kundprofil så att vi kan följa upp dig om så behövs.
När du ringer in till oss:
När du kontaktar oss per telefon, söker vi på ditt telefonnummer så att vår kontaktperson kan ha relevant information om dig som kund tillgänglig under samtalet med dig. Våra kontaktpersoner antecknar information som är viktig för fortsatt uppföljning i våra system. Vi vill även behålla information om att du har ringt oss i loggen som är knuten till din kundprofil.
Innan samtalet påbörjas blir du tillfrågad om du samtycker till att det spelas in. Inspelningen används endast för inlärningssyften.
När du chattar med oss:
På vår webbplats har vi en chatbot som kan svara på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Om chatboten inte förstår frågan du ställer, erbjuder den dig att bli kopplad till en kontaktperson på kundservice under våra öppettider. För att underlätta för våra kontaktpersoner flyttas hela samtalet från chatboten så att du snabbare kan få hjälp. Alla samtal är anonyma såvida du inte uppger information som gör att du kan identifieras. Om du väljer att identifiera dig, görs en automatisk sökning på din e-postadress när du blir överförd till kundservice. Då kan vi se om du har ett pågående ärende. Du kan även vara anonym. Som kund kan du ladda ned samtalen genom att trycka på inställningar i chatten.
När du skickar e-post till oss:
När du skickar e-post till oss sparar vi meddelandet och kopplar det till din kundprofil. Vi sparar din e-post för att bättre kunna följa upp dig över tid, oavsett om du behöver service, har reklamerat en produkt eller om korrespondensen ingår i en tvist du har med oss.
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att registrera information om den korrespondens du har med oss så att vi kan följa upp dig som kund. Vi har även ibland rättslig skyldighet att registrera och spara information om dig som kund, till exempel om du reklamerar en produkt. Om vi spelar in telefonsamtal med dig, är det samtycket som utgör den rättsliga grunden.
Ljudinspelningen raderas senast inom 45 dagar. Chattar blir anonymiserade senast efter 30 dagar. E-post sparas i ett år för att säkra att vi kan följa upp klagomål och reklamationer över tid.
När du handlar hos Elgiganten, blir du tillfrågad om du vill bli medlem i vår kundklubb.
Elgiganten har en kundklubb så att vi kan ge dig förmåner och erbjudanden. Om du har samtyckt till att bli medlem i kundklubben, använder vi dina personuppgifter till segmentering och personalisering för att kunna visa dig relevant information i nyhetsbrev och sms, samt på vår webbplats. Med segmentering menas att vi delar in våra kunder i grupper med utgångspunkt från gemensamma kännetecken som bostad, livssituation och förmodade preferenser. Vi använder segmentering för att ge dig erbjudanden och information som vi tror du är intresserad av. Med personalisering menas att vi analyserar specifika uppgifter vi har om dig, till exempel vad du har köpt hos oss och vad du visar intresse för när du är inne på vår webbplats. Vi använder personalisering för att ge dig riktad information och erbjudanden om produkter och tjänster du tidigare har visat intresse för, eller som vi tror passar dig.
Vi använder följande metoder för att segmentera och personalisera:
Segmentering med hjälp av tredjepartsdata:
När vi segmenterar med hjälp av tredjepartsdata, skickar vi de kontaktuppgifter vi har registrerat om dig till våra samarbetspartners Bisnode och InsightOne. Oftast gäller det namn, adress och telefonnummer. Våra samarbetspartner fyller på våra data med relevanta uppgifter för att placera dig i ett segment. Baserat på tillgänglig information kan Bisnode/InsightOne säga något om hur stor köpkraft du sannolikt har, vilken livsfas du sannolikt befinner dig i, vilket slags hushåll du ingår i och vilken utbildningsnivå du sannolikt har. Utifrån detta kan vi rikta information till dig om produkter och tjänster som vi tror att du är intresserad av. Om du tillhör ett segment som vi antar har ett intresse för spel, kan vi till exempel skicka dig information om lansering av en ny playstation. Vi kan även se till att du inte ingår i ett visst segment, så att du inte får information som vi inte tror är relevant för dig. Om du bor i lägenhet, kan vi till exempel välja att inte visa dig information och reklam om värmepumpar.
Segmentering och personalisering med hjälp av data vi samlar in om dig:
När du är inne på vår webbplats registrerar vi vad du klickar på och vad du köper. Vi registrerar även om du har öppnat ett nyhetsbrev och om du har klickat på annonserna i det. Med hjälp av denna information analyserar vi vad du är intresserad av och hur sannolikt det är att du vill handla av oss i framtiden.
Vi registrerar bara dessa uppgifter om du har samtyckt till cookies. Då kopplas din aktivitet till ditt kund-ID.
Användning av information vi har analyserat om dig:
Vi använder den information vi har om dig för att ge dig information och erbjudanden. Därför anpassas innehållet i nyhetsbreven och reklambanners på webbplatsen till det vi tror du är intresserad av med ledning av de data vi har samlat in om dig.
Rättslig grund, sparande och radering:
Den rättsliga grunden för behandling är samtycket du gav när du blev medlem i kundklubben. För insamling av information genom cookies inhämtar vi separat samtycke när du går in på vår webbplats. Vi behåller informationen vi har samlat om dig tills du drar tillbaka ditt samtycke.
Elgiganten samarbetar med digitala annonsnätverk som Meta och Google för att de ska kunna ge dig relevanta erbjudanden när du går in på dessa plattformar. Marknadsföring genom denna typ av plattformar innebär profilering och segmentering. Segmentering betyder att annonseringen riktas mot grupper med utgångspunkt från gemensamma kännetecken som kön, ålder, bostad och liknande. Profilering betyder att du får se annonser baserat på information om vad du har visat intresse för tidigare. Vi mäter även effekten av vår annonsering på Google. Nedan följer information om hur vi bedriver marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar.
Marknadsföring och profilering med information insamlad av tredje part:
Olika webbplatser och digitala plattformar samlar information om dig beroende på vad du visar intresse för när du använder deras plattformar. Dessutom bidrar Elgiganten genom att samla in information till tredje part om vad du intresserar dig för när du besöker webbplatsen. Det görs om du har samtyckt till tredjepart-cookies när du kommer till vår webbplats. Då skickas information till tredje part om vad du har sökt och klickat på. Dessutom ser Facebook att du är intresserad av Elgiganten om du tittar på innehåll som vi har lagt ut där. När vi annonserar på digitala plattformar, ser du annonser om det som dessa plattformar tror du är intresserad av, baserat på den information som samlats in om dig.
Du hittar en översikt över vilka cookies som används på vår webbplats i vår cookiepolicy.
Rättslig grund, sparande och radering:
Samtycket som getts på vår webbplats utgör den rättsliga grunden för insamling av data genom cookies. Dessutom har du genom dina inställningar på plattformarna samtyckt till att digitala plattformar, som Meta och Google, kan samla in, analysera och använda dina personuppgifter. Elgiganten sparar inte dessa personuppgifter.
Marknadsföring och profilering med kundinformation vi har delat med tredje part:
Ibland använder vi kundmatchning när vi annonserar på tredjepartsplattformar för att ge dig bästa möjliga information och erbjudanden. Med hjälp av kontaktuppgifter du uppgett till oss kan tredje parter som t.ex. Google och Schibsted matcha dig med information du har gett dem. När kopplingen är gjord, kan du få budskap och information som vi antar är av intresse för dig. E-post och telefonnummer är de vanligaste kontaktuppgifter som används i matchningen, men även namn, ort, postnummer, län, land, ålder, mobile advertiser ID, mobilenhets-ID och uid (app-id) förekommer.
Vi skickar kontaktuppgifterna krypterat till tredje part, som automatiskt kan få en match om du är registrerad användare där med samma kontaktinformation. Efter denna matchning raderas uppgifterna.
Den information vi delar om dig kan inte fortsatt användas av tredje part till andra syften.
För närvarande använder vi oss av kundmatchning på följande plattformar:
- Schibsted
- Meta
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att bedriva marknadsföring med hjälp av kundmatchning, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Uppgifter om kundmatchning raderas omedelbart efter att matchningen är utförd och senast inom 30 dagar.
Analys av kundinformation som vi har utbytt med tredje part:
Elgiganten vill kunna analysera om de annonser vi har på tredjepartsplattformar som Google och Meta får önskad effekt. För att kunna göra detta överlämnas uppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessutom överlämnar vi uppgifter om de köp som gjorts i våra butiker. Dessa uppgifter analyseras mot den annonsaktivitet vi har haft på plattformarna och vi får tillbaka aggregerade rapporter utan personuppgifter om hur vår annonsering har påverkat försäljningen.
För närvarande delar vi uppgifter i analyssyfte med följande tredje parter:
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att analysera effekten av vår annonsering på digitala plattformar, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar behandlingen medför för dig. Efter att analysen är genomförd raderas uppgifterna hos Google och Meta. Företagen kan inte använda dessa uppgifter för egna syften.
Om så krävs, kan vi använda våra kunduppgifter för att vidareutveckla våra system och processer. Vi kan då använda större uppsättningar data där dina personuppgifter ingår för att genomföra analyser och tester. Syftet är att förbättra kundupplevelsen och effektivisera våra arbetsprocesser.
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att använda kunduppgifter för att förbättra våra processer, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Data som använts för analys raderas löpande, och sparas inte längre än övriga kunduppgifter.
Vi har installerat videoövervakning i våra butiker. Du informeras om var vi har installerat kameror genom skyltar som är placarede vid ingången till butikerna. Syftet med övervakningen är att säkerställa säkerheten för våra kunder, besökare och anställda. Videon används för att upptäcka och utreda brott som berör oss, våra anställda, besökare och kunder. När det är nödvändigt hanteras bilder från vår videoövervakning av vår butiksledning, centrala säkerhetsavdelning, kontrakterad och auktoriserad säkerhetspersonal och officiella myndigheter, främst polisen.
Rättslig grund, sparande och radering:
Den lagliga grunden för videoövervakning är berättigat intresse. Elgiganten har ett berättigat intresse av att skydda vår personal och våra kunder samt att förebygga och utreda kriminella handlingar, och detta intresse väger tyngre än den potentiella negativa påverkan på individen.
Lagring av video sker i upp till 60 dagar. Om bilderna lämnas till polisen i utredningssyfte kan lagringstiden förlängas beroende på utredning och lagföring av brottet.
Så administrerar du ditt kundkonto:
Om du har skapat en kundprofil hos oss, kan du uppdatera dina personuppgifter och administrera dina samtycken i kundprofilen. Du kan logga in i kundprofilen med den e-postadress du har uppgett till oss.
Så återkallar du ditt samtycke:
Om du inte längre önskar få anpassad marknadsföring baserat på de uppgifter vi har samlat in om dig, kan du gå ur kundklubben. Du går ur kundklubben genom att logga in på Mina sidor på elgiganten.se och klicka på knappen Gå ur.
I vår cookiepolicy förklarar vi hur du gör för att radera cookies som sparats i din webbläsare.
Så kan du reservera dig mot, protestera mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter:
Om du vill reservera dig mot, protestera mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter, kan du kontakta kundcenter. Beskriv tydligt vilka typer av behandling av personuppgifter du inte vill att vi ska genomföra med dina personuppgifter.
Så ber du om insyn, rättelse och radering:
Du kan själv be om radering av dina personuppgifter genom funktionen Radera mig, när du är inloggad i din kundprofil. Om du vill veta vilka personuppgifter vi har om dig eller be om rättelse eller radering, kan du kontakta kundcenter.
Om du ber om sådan insyn, ger vi dig följande information:
- Personuppgifter vi har registrerat om dig. Det är oftast namn, bostadsuppgifter och leveransadress, e-postadress och telefonnummer.
- Din orderhistorik. Det vill säga vilka köp du har gjort hos oss och hur köpen gjordes. I orderhistoriken framgår det även om varorna är levererade eller installerade av våra underleverantörer.
- Huruvida du är, eller har varit, medlem i vår kundklubb. Om du är medlem i kundklubben, lämnar vi även ut information om när vi har skickat dig nyhetsbrev och huruvida du har klickat på annonserna i nyhetsbrevet. Vi kan även ge information om vilka segment du är placerad i.
- Om du är medlem i kundklubben, ger vi även information om vilka segment vi har placerat dig i med hjälp av tredjepartsuppgifter.
- Om du har kontaktat kundcenter, ger vi dig information om den kommunikation du har haft med oss om den fortfarande finns sparad.
På förfrågan kan vi ge dig mer konkret information om vem vi har delat dina personuppgifter med. Som regel har vi redan upplyst om detta, antingen via integritetspolicyn eller när vi hanterat din order. Vi lämnar därför inte ut denna information i samband med en standardförfrågan om insyn.
Vi anser att vår integritetspolicy ger tillräcklig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har konkreta frågor som du inte hittar svar på i integritetspolicyn, kan vi svara på dessa på begäran.
Dessa personuppgifter lämnar vi inte ut:
- Ljudinspelningar och chattar från samtal med kundcenter. Samtal du har med oss innehåller personuppgifter om våra kontaktpersoner. Vi anser att det inkräktar på våra medarbetares dataskydd att lämna ut ljudinspelningar. Våra chatt-loggar kan laddas ned efter samtalet. Därefter raderas de inom kort, och vi har därför ingen anledning att ge insyn i dessa.
- Innehållet i e-postkorrespondensen du har haft med oss. Denna information har du redan fått, och vi lämnar därför inte ut den vid en förfrågan om insyn.
- Intern dokumentation om våra dataskyddsbedömningar. Vi lämnar inte ut interna arbetsdokument. Du kan dock få en sammanfattning av våra bedömningar om du har rätt till detta, till exempel hur vi motiverar att berättigat intresse kan användas som rättslig grund.
Om du ber om radering, raderar vi all information vi har om dig, förutom det vi har lagkrav på att spara. Kvitton till beställningar sparas i enlighet med bokföringslagen. Om du visar upp originalkvitto kan vi söka fram dina beställningar i våra system även om vi har raderat alla andra personuppgifter.
För närvarande delar vi våra kunduppgifter med följande mottagare:
Transportörer och leverantörer av installations- och servicetjänster | Gällande leveranser av produkter, installationstjänster och serviceuppdrag, se punkt 3 ovan. |
Tillverkare av märkesvaror | För att hantera reklamationer och garantier, se punkt 4 ovan. |
Analyser och marknadsföring | För att hämta korrekta personuppgifter vid registrering, se punkt 1 och 2, samt bedriva analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 7 och 8. |
Digitala annonstjänster | För att bedriva analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 8. |
Leverantörer av finansierings- och försäkringstjänster och abonnemangstjänster | För att upprätta kundavtal mellan dig och tjänsteleverantörerna, se punkt 5. |
Egna företag | För att förbättra och utveckla tjänster, se punkt 9, samt utföra servicetjänster, se punkt 3. |
Om Elgiganten använder underleverantörer som har sitt säte utanför EU/EES, ser vi till att personuppgiftsbehandlingen sker i enlighet med det som gäller inom EU/EES, till exempel EU-kommissionens beslut om tillräcklig skyddsnivå för landet, översändning med nödvändiga garantier, EU:s standarddataskyddsbestämmelser eller motsvarande.
För närvarande har vi samarbete med följande tjänsteleverantörer utanför EU/EES:
Företag | Typ av tjänst | Land |
Twilio | Tjänsteleverantör kundservice | USA |
Meta Inc. | Annonstjänster | USA |
Google Inc. | Annonstjänster | USA |
Microsoft | Molntjänster | USA |
Assently | Finansiella tjänster | USA |
McAfee | Supporttjänster | USA |
Integritetspolicy för B2B (Privacy Policy)
Elgiganten som personuppgiftsansvarig:
Som kund hos Elgiganten behöver vi ibland behandla dina personuppgifter. Eftersom vi vet att produkterna du köper av oss är viktiga för din vardag, vill vi ge dig bästa möjliga information om alla erbjudanden och kampanjer innan du köper våra produkter, samt följa upp efter att köpet är genomfört.
Elkjøps butiker ägs och drivs av Elkjøp Norge AS (reg.nr 947 054 600) eller någon av våra franchisetagare. Elkjøp Norge ägs av Elkjøp Nordic AS (org.nr 911 382 296), som bistår både Elkjøp Norge och franchisetagarna med daglig drift och utveckling. Elkjøp Nordic har också ett övergripande strategiskt ansvar för Elkjøps verksamhet som grupp, inklusive vår verksamhet i de övriga nordiska länderna.
För den behandling av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy delar Elkjøp Nordic behandlingsansvaret tillsammans med Elkjøp Norge och/eller franchisetagaren. Elkjøp Norge/franchisetagare är självständig personuppgiftsansvarig för kameraövervakning i butiker som beskrivs i punkt 9 nedan.
Om du har frågor om denna integritetspolicy eller om de bedömningar vi har gjort kan du kontakta oss via vårt kundcenter eller på infosec@elkjop.no.
Köp i våra portaler där Elgiganten är personuppgiftsbiträde:
I de fall du kan beställa produkter via din arbetsgivare eller ett kommunalt avtal kommer Elgiganten att behandla dina personuppgifter i egenskap av personuppgiftsbiträde. Detta gäller om en verksamhet har ingått avtal med oss vad gäller att leverera de produkter verksamheten finansierar till dig som privatperson. I dessa fall är det verksamheten vi har ingått köpeavtalet med och därför är det också verksamheten som är ansvarig för dina personuppgifter. För att du ska kunna beställa och få levererat produkter behöver Elgiganten behandla dina personuppgifter för att uppfylla vår del av avtalet. Även om Elgiganten i detta sammanhang anses vara personuppgiftsansvarig kan du kontakta oss för att utöva dina rättigheter. Se avsnitt 9.
För närvarande är det i enlighet med dessa företagsavtal som Elgiganten (i egenskap av personuppgiftsansvarig) behandlar dina personuppgifter.
Genomförande av köp:
När du köper en produkt av oss blir ditt företag kund i våra system. För att ditt företag ska kunna bli kund behöver vi registrera ditt organisationsnummer samt namn, telefonnummer och e-postadress till en kontaktperson. Vi kommer även att skapa ett användar-ID för varje anställd som handlar hos oss. Vi använder denna information för att hantera och följa upp kundrelationen. Om vi upptäcker ett allvarligt fel med en produkt som vi har sålt kommer vi använda de kontaktuppgifter vi har registrerat för att återkalla produkten. Vid mindre allvarliga fel, där märkesproduktleverantören önskar korrigera eller erbjuda ersättning direkt till kunden, kommer vi att kunna ge leverantören dina kontaktuppgifter.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Köpeavtalet är behandlingsunderlag för att registrera personuppgifter i samband med företagsförsäljning. För användning av kontaktuppgifter vid återkallelse är det den lagliga skyldigheten vid den vid var tid gällande produktansvarslagstiftningen som ligger till grund för behandlingen. Om vi delar med oss av personuppgifter så att leverantören kan kontakta oss gällande fel som inte faller under produktansvarslagstiftningen, är grunden för behandlingen berättigat intresse.
Vi lagrar information om företaget så länge det finns en aktiv kundrelation. När företaget inte längre har en aktiv kundrelation med oss kommer vi att radera personuppgifterna kopplade till kundprofilen. Om företaget byter kontaktperson, ska företaget själv be om att få ändra kontaktuppgifterna.
Elgiganten har ingått ett samarbete med olika tredje parter som utför leverans- och installationstjänster för vår räkning. För att de ska kunna utföra tjänsterna kommer vi dela nödvändiga personuppgifter med dem. Om privata kontaktuppgifter uppges vid köptillfället kommer dessa att delas med tredje part.
Elgiganten vill förbättra din kundupplevelse. Om det är relevant kommer vi att skicka dig ett e-postmeddelande med viktig information innan vi levererar en installationstjänst. Efter att du har fått en produkt levererad eller installerad kan vi även komma att kunna skicka en förfrågan om att delta i en undersökning gällande din kundupplevelse. Vi använder denna information för att förbättra våra interna processer samt för att följa upp med de tredje parter som utför tjänster för vår räkning.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Köpeavtalet är behandlingsunderlag för delning av personuppgifter med tredje part. Elkjøp instruerar de tredje parterna om att radera dina personuppgifter när de har fullgjort sin del av avtalet.
När vi ber dig delta i en kundundersökning är grunden för behandlingen berättigat intresse. Det ligger i Elkjøps intresse att inhämta information om kundernas upplevelser när de handlar hos oss, i syfte att kunna förbättra våra kunders upplevelser. Vi menar att det endast har en liten negativ inverkan på dig som kund att få en sådan förfrågan från oss.
Om du har köpt ett supportavtal, eller förberedelsetjänst, för mobil, dator och/eller surfplatta kommer vi att ha åtkomst till innehållet på dina enheter och konton medan vi utför tjänsterna. Vi använder denna åtkomst för att överföra innehåll från gammal till ny enhet, installera och uppgradera programvara, samt för att konfigurera dina enheter för att passa dina behov.
När vi använder dina personuppgifter för att utföra service och support är köpeavtalet grunden för behandlingen. Detta gäller även om du returnerar produkten i enlighet med reglerna för öppet köp.
Du kan kontakta vårt kundcenter genom flera kanaler. Om du redan har en kundprofil hos oss kommer vi att använda informationen kopplad till din kundprofil för att kunna hjälpa dig så effektivt som möjligt. Om vi ska hantera en förfrågan från dig som kräver ytterligare uppföljning, till exempel service eller reklamation, kommer vi att skapa en kundprofil om du inte redan har en, se punkt 1 och 4. Vi kommer koppla dina förfrågningar till företagets kundprofil i syfte att kunna följa upp skulle det finnas behov av det.
När du ringer oss:
När du kontaktar oss per telefon görs en sökning på ditt telefonnummer, så att vår kundtjänstmedarbetare kan ha relevant information om din kundrelation tillgänglig under samtalet. Våra kundtjänstmedarbetare kommer att skriva in all information som är viktig för vidare uppföljning. Vidare kommer vi att spara information om att du har ringt oss i loggen kopplad till din kundprofil.
Innan samtalet startar kommer du att tillfrågas om du samtycker till att ljudinspelningar görs. Ljudinspelningen kommer endast att användas i utbildningssyfte.
När du chattar med oss:
På vår hemsida har vi en chatbot som kan svara på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Om chatboten inte förstår din fråga skickar den dig vidare till en kundtjänstmedarbetare. För att våra kundtjänstmedarbetare ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt flyttas hela konversationen från chatboten. Alla konversationer är anonyma tills du uppger identifierbar information. Om du väljer att identifiera dig görs en automatisk sökning på din mejladress när du förflyttas till kundtjänst, för att se om du har ett pågående ärende. Du kan också välja att vara anonym. Som kund kan du ladda ner konversationen genom att trycka på inställningar i chatten.
När du mejlar oss:
När du skickar ett e-postmeddelande till oss kommer vi att lagra e-postmeddelandet i din kundprofil. Vi lagrar dina e-postmeddelanden för att bättre kunna följa upp dig över tid, oavsett om du behöver service, har ett klagomål på en produkt eller om korrespondensen är en del av en tvist du har med oss.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att registrera information om din korrespondens med oss i syfte att kunna följa upp din kundrelation. Vidare kommer vi vid vissa tillfällen ha en rättslig skyldighet att registrera och lagra information om ditt kundförhållande, till exempel om du gör reklam för en produkt. Om vi gör ljudinspelningar av telefonsamtal med dig är samtycke grunden för behandlingen.
Ljudinspelningar raderas efter senast nio dagar. Chattar anonymiseras efter senast 30 dagar. Vi lagrar e-post i ett år för att säkerställa att vi kan följa upp klagomål och reklamationer över tid.
.
Om du har anmält dig till ett nyhetsbrev genom registreringsformuläret på vår hemsida kommer vi att skicka ut nyhetsbrev till dig. Behandlingsunderlaget för att skicka ut marknadsföring via e-post är det samtycke du gav när du anmälde dig till nyhetsbrevet.
Analys och marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar:
Elkjøp samarbetar med digitala annonsnätverk såsom Facebook och Google för att ge våra kunder relevanta erbjudanden när de befinner sig på dessa plattformar. Marknadsföring genom dessa typer av plattformar innebär profilering och segmentering. Segmentering innebär att annonsering riktas mot grupper baserat på gemensamma egenskaper såsom kön, ålder, bostadsort och liknande. Profilering innebär att du visas annonser utifrån information om vad du tidigare visat intresse för. Nedan finns information om hur vi bedriver marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar.
Marknadsföring och profilering med information som har samlats in av tredje parter:
Olika webbplatser och digitala plattformar samlar in information om dig baserat på vad du visar intresse för när du använder deras plattformar. Dessutom ger Elkjøp information till tredje part om vad du är intresserad av när du besöker våra webbplatser. Detta sker om du har samtyckt till tredjeparts cookies vid besök på våra webbplatser. Information om vad du har sökt och klickat på skickas sedan till tredje part. Dessutom kommer Facebook att upptäcka att du är intresserad av Elkjøp om du tittar på innehåll som vi har publicerat på plattformarna. När vi annonserar på digitala plattformar kommer du att se annonser om det plattformarna tror att du är intresserad av, baserat på den information som har samlas in om dig.
Du hittar en översikt över vilka cookies som finns installerade på våra webbplatser i vår .
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
För insamling av data genom cookies är behandlingsgrunden det samtycke som ges på vår webbplats. Dessutom har du samtyckt till att digitala plattformar, såsom Facebook och Google, kan samla in, analysera och använda dina personuppgifter i plattformarnas inställningar. Elkjøp lagrar inte dessa personuppgifter.
Vi kommer ibland använda kundmatchning när vi annonserar på tredjeparts plattformar, detta i syfte att ge dig bästa möjliga information och erbjudanden. Med hjälp av kontaktinformation som du har lämnat till oss kan tredje parter såsom Google och Schibsted matcha dig med information som du har uppgett. När denna koppling är gjord kommer du att kunna ta emot meddelanden och information som vi tror kan vara av intresse. E-post och telefonnummer är de kontaktuppgifter som vanligtvis används i matchningen, men även namn, stad, postnummer, län, land, ålder, mobilannonsörs-ID, mobilenhets-ID och -UID (app-id) kan användas.
Vi skickar kontaktinformationen krypterad till tredje part, som automatiskt kan få en matchning förutsatt att du har registrerat dig som användare där med samma kontaktuppgifter. Efter denna matchning raderas informationen.
Om du har angett samma e-postadress eller telefonnummer för företagskontot som för dina privata profiler eller konton på tredjeparts plattformar, kommer våra annonser kunna matcha dina privata användarkonton. Om du inte vill att vi ska använda dina uppgifter för kundmatchning ber vid dig genom att kontakta vårt kundcenter.
Den information som vi delar om dig kan inte användas av tredje part för andra ändamål.
Vi använder för närvarande kundmatchning på följande plattformar:
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att bedriva marknadsföring med kundmatchning, samt att vårt intresse överstiger de eventuella nackdelar behandlingen medför för dig. Information om kundmatchningar raderas omedelbart efter att matchningen har utförts och senast inom 30 dagar.
Vi har installerat kameraövervakning i våra butiker. Information om var vi har installerat kamerorna finns att läsa på skyltar i butiken. Syftet med kameraövervakningen är att säkerställa säkerheten för våra kunder, besökare och anställda. Filmer från kameraövervakningen används för att utreda och lösa brottsliga handlingar som har begåtts mot oss, våra anställda, besökare och kunder. Vid behov kommer inspelningar från kameraövervakningen att hanteras av våra anställda, säkerhetsföretaget vi har avtal med eller offentliga myndigheter, främst polisen.
Behandlingsunderlag för bearbetning, lagring och radering:
Behandlingsunderlaget för kameraövervakning är vårt legitima intresse. Elkjøp har ett legitimt intresse av att skydda vår personal och våra kunder, samt att förhindra och lösa brottsliga handlingar riktade mot oss. Vi anser att detta intresse överstiger de eventuella nackdelar som övervakning kan ha för individen.
Kameror som placeras och spelar in på försäljningsställen som använder betalningsterminaler eller identitetskort har en lagringstid på upp till 90 dagar. För övriga kameror är lagringstiden upp till 7 dagar, eller upp till 30 dagar om vi har skäl att lämna över inspelningarna till polisen.
Så här hanterar du ditt kundkonto:
Du kan själv hantera vilka personer i företaget som ska vara registrerade på kundkontot. Om kontaktpersoner inte längre ska kopplas till företagskontot måste företaget självt radera dem.
Så här kan du reservera dig mot, invända mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter:
Om du vill göra en reservation mot, invända mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter kan du kontakta vårt
Beskriv tydligt vilka typer av personuppgiftsbehandlingar du inte vill att vi ska utföra med dina personuppgifter.
Så här begär du insyn, rättelse och radering:
Om du vill ha insyn i dina personuppgifter alternativt begära rättelse eller radering kan du kontakta vårt .
Om du begär insyn kommer vi att förse dig med följande information:
- Personuppgifter vi har registrerat om dig. Detta kommer vanligtvis vara ditt namn, e-postadress och telefonnummer.
- Om du har kontaktat vårt kundcenter kommer vi att ge dig information om denna kommunikation, förutsatt att den fortfarande finns lagrad.
- Vi inkluderar inte inspelningar från kameraövervakningen om du begär insyn i dina personuppgifter, eftersom inspelningarna raderas löpande. Om du begär insyn inom lagringsperioden kommer vi som regel avslå begäran i enlighet med GDPR artikel 12 punkt 5. Anledningen till detta är att det är mycket tidskrävande att hitta de relevanta inspelningarna och att anonymisera andra personer som vi inte kan lämna ut information om. Insyn kommer därför endast att beviljas om vi anser att begäran är välgrundad.
På begäran kan vi ge dig mer specifik information om vem vi har delat dina personuppgifter med. Som regel kommer vi redan att ha informerat dig om detta, antingen genom integritetspolicyn eller i hanteringen av din beställning. Vi lämnar därför inte ut denna information i samband med en standardbegäran om insyn.
Vi anser att vår integritetspolicy ger tillräcklig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har specifika frågor som du inte hittar svar på i integritetspolicyn, kan du få svar på dessa på begäran.
Vi lämnar inte ut följande personuppgifter:
- Ljudinspelningar och chattar från samtal med kundcentret. Samtal du har med oss innehåller personuppgifter om våra kundtjänstmedarbetare. Vi anser att det inkräktar på deras integritet att göra dessa ljudinspelningar tillgängliga. Våra chattloggar kan laddas ner efter konversationen. Efter detta kommer de att raderas efter en kort tid, varpå vi inte har någon möjlighet att erbjuda insyn.
- Innehållet i e-postkorrespondens som du har haft med oss. Dessa uppgifter har du redan själv och vi lämnar därför inte ut dem vid en begäran om insyn.
- Intern dokumentation av våra integritetsbedömningar. Vi lämnar inte ut några interna arbetsdokument. Du kommer dock att kunna få en sammanställning av våra bedömningar förutsatt att du har rätt till detta, till exempel grunden för att använda berättigat intresse som behandlingsunderlag.
Om du begär radering kommer vi att radera alla uppgifter vi har om dig, förutom det som vi enligt lag är skyldiga att lagra. Beställningskuponger kommer att förvaras i enlighet med bokföringslagen. Om du visar upp originalkvitton kommer vi att kunna leta upp dina beställningar i våra system, även om vi har raderat alla andra personuppgifter.
Vi delar för närvarande våra kunduppgifter med följande mottagare:
Transportörer och leverantörer av installations- och servicetjänster | För att leverera produkter och installationstjänster, samt utföra serviceuppdrag, se punkt 3 ovan. |
Märkesprodukttillverkare | För hantering av reklamationer och garantier, se punkt 4 ovan. |
undefined | undefined |
Digitala annonseringstjänster | För att genomföra analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 8. |
Eget företag | För att förbättra och utveckla tjänsten, se punkt 9. För att utföra servicetjänster, se punkt 3. |
Om Elgiganten använder sig av underleverantörer som är etablerade utanför EU/EES kommer vi se till att behandlingen omfattas av ett skydd motsvarande det som gäller inom EU/EES, till exempel EU-kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå för landet, överföring med nödvändiga garantier, EU:s vanliga integritetsbestämmelser eller annat motsvarande arrangemang.
Vi samarbetar för närvarande med följande tjänsteleverantörer utanför EU/EE
Företag | Typ av service | Land |
Twilio | Service provider customer service | USA |
Meta Inc. | Advertising services | USA |
Google Inc. | Advertising services | USA |
Microsoft | Cloud services | USA |
Assently | Financial services | USA |
McAfee | Support services | USA |