Elgiganten samarbetar med digitala annonsnätverk som Meta och Google för att de ska kunna ge dig relevanta erbjudanden när du går in på dessa plattformar. Marknadsföring genom denna typ av plattformar innebär profilering och segmentering. Segmentering betyder att annonseringen riktas mot grupper med utgångspunkt från gemensamma kännetecken som kön, ålder, bostad och liknande. Profilering betyder att du får se annonser baserat på information om vad du har visat intresse för tidigare. Vi mäter även effekten av vår annonsering på Google. Nedan följer information om hur vi bedriver marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar.
Marknadsföring och profilering med information insamlad av tredje part:
Olika webbplatser och digitala plattformar samlar information om dig beroende på vad du visar intresse för när du använder deras plattformar. Dessutom bidrar Elgiganten genom att samla in information till tredje part om vad du intresserar dig för när du besöker webbplatsen. Det görs om du har samtyckt till tredjepart-cookies när du kommer till vår webbplats. Då skickas information till tredje part om vad du har sökt och klickat på. Dessutom ser Facebook att du är intresserad av Elgiganten om du tittar på innehåll som vi har lagt ut där. När vi annonserar på digitala plattformar, ser du annonser om det som dessa plattformar tror du är intresserad av, baserat på den information som samlats in om dig.
Du hittar en översikt över vilka cookies som används på vår webbplats i vår cookiepolicy.
Rättslig grund, sparande och radering:
Samtycket som getts på vår webbplats utgör den rättsliga grunden för insamling av data genom cookies. Dessutom har du genom dina inställningar på plattformarna samtyckt till att digitala plattformar, som Meta och Google, kan samla in, analysera och använda dina personuppgifter. Elgiganten sparar inte dessa personuppgifter.
Marknadsföring och profilering med kundinformation vi har delat med tredje part:
Ibland använder vi kundmatchning när vi annonserar på tredjepartsplattformar för att ge dig bästa möjliga information och erbjudanden. Med hjälp av kontaktuppgifter du uppgett till oss kan tredje parter som t.ex. Google och Schibsted matcha dig med information du har gett dem. När kopplingen är gjord, kan du få budskap och information som vi antar är av intresse för dig. E-post och telefonnummer är de vanligaste kontaktuppgifter som används i matchningen, men även namn, ort, postnummer, län, land, ålder, mobile advertiser ID, mobilenhets-ID och uid (app-id) förekommer.
Vi skickar kontaktuppgifterna krypterat till tredje part, som automatiskt kan få en match om du är registrerad användare där med samma kontaktinformation. Efter denna matchning raderas uppgifterna.
Den information vi delar om dig kan inte fortsatt användas av tredje part till andra syften.
För närvarande använder vi oss av kundmatchning på följande plattformar:
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att bedriva marknadsföring med hjälp av kundmatchning, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Uppgifter om kundmatchning raderas omedelbart efter att matchningen är utförd och senast inom 30 dagar.
Analys av kundinformation som vi har utbytt med tredje part:
Elgiganten vill kunna analysera om de annonser vi har på tredjepartsplattformar som Google och Meta får önskad effekt. För att kunna göra detta överlämnas uppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessutom överlämnar vi uppgifter om de köp som gjorts i våra butiker. Dessa uppgifter analyseras mot den annonsaktivitet vi har haft på plattformarna och vi får tillbaka aggregerade rapporter utan personuppgifter om hur vår annonsering har påverkat försäljningen.
Vi delar för närvarande information för analytiska ändamål med följande tredje parter:
• Google
Grund för behandling, sparande och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att analysera effekten av vår annonsering på digitala plattformar, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Efter att analysen är genomförd raderas informationen hos Google och Facebook. Företagen kan inte använda denna information för egna ändamål.
Kombination av personligt konto och företagskonto för att förbättra din helhetsupplevelse:
I de fall du har skapat flera konton hos oss, både ett privatkonto och ett företagskonto, och du har samtyckt till profilering på ditt privata konto, sammanställer vi denna information i våra system. Syftet är att förbättra din upplevelse som kund, oavsett om du handlar för ditt företag eller för dig själv privat. För att uppnå den bästa kundupplevelsen "matchar" vi information vi har om dig från de olika profilerna. Detta inkluderar beteendedata, köphistorik, vem du är, var du arbetar, familjesituation och annan tredjepartsdata som vi har samlat in, som kan hjälpa oss att erbjuda dig rätt produkter och tjänster.