Logo Elgiganten
Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter

Guide - Så här löser du de vanligaste iPad-problemen

iPad-problem
En iPad är verkligen användarvänlig, men ibland kan det hända att den inte fungerar som den ska. Här hittar du lösningen på de vanligaste problemen.

Guide - Så här löser du de vanligaste problemen med en iPad

Många föredrar att använda en iPad eller en annan surfplatta för att surfa hemma i soffan eller se en film på resan. För det mesta fungerar surfplattan perfekt, men ibland kan problem inträffa.

”De vanligaste frågorna från kunderna handlar om att de glömt sin lösenkod, eller sitt lösenord till iCloud eller App Store, att paddan blivit inaktiverad eller inte går att ladda. En del kunder har också problem med att ladda ner appar eller ställa in sitt e-postkonto”, säger Kenneth Forland på Elgigantens kundservice.

I den här artikeln berättar han hur man löser dessa problem.

”Kunderna är alltid välkomna att kontakta oss på kundservice eller besöka butiken för att få hjälp. Om de har köpt ett supportavtal kan vi dessutom fjärransluta till deras surfplatta för att lösa problemet. Men det bästa är förstås om kunden klarar av att lösa det själv”, säger han.



Om paddan har blivit inaktiverad eller du har glömt lösenkoden

Om du anger fel lösenkod sex gånger i rad blir du utelåst. Och om du inte har säkerhetskopierat paddan innan du glömde lösenkoden går det inte att återställa den utan att radera allt innehåll. Det är därför det är så viktigt att skapa en säkerhetskopia på iCloud eller iTunes.

Om du har synkroniserat din enhet med iTunes ansluter du den till den dator du synkroniserade med. Öppna iTunes och vänta medan programmet synkroniserar din enhet och skapar en säkerhetskopia. När det är klart klickar du på Återskapa [din enhet] och sedan Återskapa från iTunes-kopia. Välj den mest relevanta säkerhetskopian.

Om du har synkroniserat din iPad med iCloud: Surfa in på icloud.com/find från en annan enhet. Logga in med ditt Apple-ID och klicka på Alla enheter. Välj din iPad och klicka på Radera [enhet]. Nu kan du återskapa den från en säkerhetskopia. Det gör du genom att starta din iPad och följa stegen på skärmen tills du kommer till Appar och data. Klicka på Återskapa från iCloud-kopia, logga in med ditt Apple-ID, välj en säkerhetskopia och följ stegen på skärmen.

Om du inte har säkerhetskopierat din iPad innan du glömde lösenkoden finns det tyvärr inget sätt att rädda enhetens data. Men du kan skapa en ny lösenkod. Anslut enheten till en dator och öppna iTunes. Tvinga enheten att starta om medan den är ansluten genom att göra följande: Tryck på vilo-/väckningsknappen och håll ner den och hemknappen samtidigt. Håll knapparna nertryckta tills skärmen för återhämtningsläget visas. Väljer sedan Återskapa.


Om paddan har låst sig

Om din iPad har låst sig och inte svarar när du trycker på skärmen måste du tvångsstarta den. Detta påverkar inte enhetens data. Tryck på vilo-/väckningsknappen och håll ner den och hemknappen samtidigt i minst 10 sekunder, tills Apple logon visas.

Om enheten inte startar eller svarar när du slår på den ska du ladda den i minst 1 timme.

Om din iPad låser sig under uppstarten, anslut den till en dator och öppna iTunes. Tvinga den att starta enligt beskrivningen ovan, men fortsätt att hålla knapparna nedtryckta tills du ser skärmen för återhämtningsläget. Välj Uppdatera.


Om paddan inte laddar

Om din iPad inte laddar är det första du bör göra att kontrollera om laddningskabeln och USB-adaptern bär tecken på skada, till exempel brott, böjda stift eller missfärgningar. Använd aldrig defekt utrustning.

Om kabeln och laddaren ser ut att vara okej, ta bort eventuellt skräp från laddningsporten och prova med ett annat vägguttag.

Låt paddan laddas i en halvtimme. Om den fortfarande inte svarar kan du försöka tvångsstarta den (se "paddan har låst sig" ovan) och därefter ladda den i ytterligare 30 minuter. Om paddan fortfarande inte startar, ta med den tillsammans med laddaren och laddningskabeln till Elgiganten för felsökning.


Om du glömt lösenordet till iCloud eller App Store

För att kunna logga in på iCloud och Apple Store måste du ha ditt Apple-ID till hands. Om du har glömt bort ditt Apple-ID kan du prova med din e-postadress. Om det inte fungerar, gå till appleid.apple.com och klicka på "Har du glömt ditt Apple-ID eller lösenord?" Ange ditt förnamn, efternamn och din e-postadress.

Om du har glömt ditt lösenord, gå till samma webbadress. Ange ditt Apple-ID och välj ett av de tre alternativen för att återställa ditt lösenord.


Ladda ner appar

Så här gör du för att ladda ner en app till din iPad: Tryck på App Store och logga in eller skapa ett Apple-ID. Välj den app som du vill ladda ner och klicka på priset eller ordet Hämta till höger på skärmen. Tryck på Köp. Om appen är gratis, tryck på Hämta och därefter Installera. Ange ditt lösenord om du uppmanas att göra det.


Ställa in ett e-postkonto

Så här gör du för att ställa in ett e-postkonto på din iPad: Gå till Inställningar på hemskärmen. Välj E-post – Konton – Lägg till konto. Om din e-postleverantör visas trycker du på den så läggs kontot till automatiskt.

Om du inte ser e-postleverantören trycker du på Annat för att lägga till kontot manuellt. Tryck sedan på Lägg till e-postkonto och ange dina uppgifter. Tryck på Nästa. Programmet försöker nu hitta e-postinställningarna och slutföra kontoinställningen. Om programmet inte hittar dina e-postinställningar måste du ange dessa manuellt, det vill säga IMAP eller POP. Om du inte är säker på vilket du ska välja kontaktar du e-postleverantören, ofta finns informationen på leverantörens hemsida.

”Problemen är ungefär desamma för alla typer av surfplattor, men lösningarna kan vara lite olika. Jag rekommenderar att man söker efter svaren på tillverkarens hemsida”, säger Kenneth Forland.

Se vårt stora utbud av surfplattor här.

Läs mer om alla våra produkter här:

Senast uppdaterad 2017-09-08 13:43:19

Märke

Kategori

Produktnamn

Varuhus

Kampanjer och info