Hoppa över navigation
  • Gigahertz, VRAM och turbo boost - hur många fps får du egentligen?

    Att hitta den perfekta speldatorn är inte enkelt, det finns en hel djungel av specar och förkortningar som skapar huvudverk. I slutändan handlar det ju ändå om hur många fps du får. Hur många bilder per sekund (fps) du får när du spelar bestämmer hur njutbar spelupplevelsen är. Det är inte kul för någon att det hackar och laggar, eller att behöva spela med så låga inställningar att ett ansikte ser ut som en sten. Då är frågan - hur kan du veta hur en dator presterar innan du har köpt den?

    För att hjälpa dig har vi samarbetat med UL lab, som benchmarkar alla våra datorer så att du enkelt kan veta vad du kan förvänta. På så sätt är det enklare att ta ett beslut eftersom du får reda på om datorn funkar för dig eller inte. Syftet är att låta dig se hur många fps du får i ditt favoritspel (eller typen av spel) med exakt den upplösning och med de inställningar du kommer använda, med och utan ray tracing.

    Den här sidan tar dig genom processen hur vi mäter prestandan genom att ge dig insikt i hur det funkar och varför datorer får olika poäng, samt hur mycket fps du får och vilken Level de olika datorerna får.

    Bärbara datorer vid UL benchmarks huvudkontor

    Kort om testprocessen

    När datorerna ankommer UL lab packas de upp och ansluts till internet. Alla Windowsuppdateringar och de senaste grafikkortsinställningarna installeras.

    Allt annat lämnas orört så att upplevelsen matchar den du får när du har packat upp datorn.

    Vill du läsa mer om de finstilta detaljerna kan du se alla inställningar som använts per spel här.

    Hur vi kom fram till hur många fps du får

    När ett nytt spel släpps skapar UL en ny modell för det specifika spelet som tar hänsyn till olika grafikkort och processormodeller. Det görs per inställning och upplösning, med och utan funktioner som Ray Tracing. Alla våra system går igenom den omfattande testingprocessen som inkluderar 3DMark Time Spy med fler. Sedan används spelmodellen för att utarbeta det detaljerade fps-resultatet från Time Spy-poängen. På så sätt ger det oss en precis bild som låter oss förutspå hur många fps ett system kommer uppnå per spel - baserat på Time Spy-poängen.

    Hexagon med FPS-resultat

    Resultaten valideras av den omfattande individuella testprocessen när varje modell skapas, baserat på en mängd olika system med olika grafikkort och processorer som vi har skickat till UL. Träffsäkerheten är inom den 98% percentilen, och vi rundar ner alla resultat för att garantera att vi inte lovar bort för hög prestanda. Vi vill hellre garantera ett lägre resultat och leverera mer än vice versa.

    Om ett spel uppdateras och det påverkar den förväntade prestandan så uppdateras och verifieras spelmodellen med olika system hos UL. Sen uppdaterar vi våra resultat för det spelet. En fördel med det här sättet att mäta prestanda på är att vi kontinuerligt kan uppdatera med nya spel på system som UL prestandatestade för flera veckor, eller till och med månader sedan.

    När du bara vill ha kul - Level-systemet

    Hur många fps behöver man för att ha en bra upplevelse? Det finns vissa spel som ger dig fördel med fler fps - speciellt i skjutspel - men de flesta vill bara veta om datorn funkar för de spelen man vill spela.

    För att göra det enkelt att förstå har vi skapat ett level-system. Varje Level garanterar att du får en njutbar upplevelse, sen bestämmer du själv vilken kvalitet och upplösning du vill uppleva det i. De olika nivåerna är:

    Level - Hexagon

    Level 1: Ger dig minimum 60 fps med medium inställningar och FHD (1080p) upplösning

    Level 2: Ger dig minimum 60 fps med de högsta inställningarna och FHD (1080p) upplösning

    Level 3: Ger dig minimum 60 fps med de högsta inställningarna och QHD (1440p) upplösning

    Level 4: Ger dig minimum 60 fps med medium inställningar och 4K (2160p) upplösning

    Level 5: Ger dig minimum 60 fps med de högsta inställningarna och 4K (2160p) upplösning

    En högre Level ger dig en bättre grafikupplevelse, men syftet med varje Level är att kunna garantera dig en jämn upplevelse utan lagg.

    Olika spel kräver olika mycket från din dator, därför har vi delat in de i olika Levels. Under varje Level visar vi till några exempelspel som är ungefär lika krävande, så att du vet vad du kan förvänta från varje Level.

    Exempel på Levels för olika system

    Produkttyp

    CPU (processor)

    GPU (grafikkort)

    Time Spy totalt

    TS graphics

    TS physics

    Lätt krävande spel

    Medium krävande spel

    Tungt krävande spel

    Laptop

    Celeron N4020

    UHD Graphics 600

    142

    109

    627

    Ingen level

    Ingen level

    Ingen level

    Laptop

    i5-1135G7

    Iris(R) Xe

    977

    875

    2927

    Level 1

    Ingen level

    Ingen level

    All-in-one stationär

    i5-11400T

    UHD Graphics 730

    594

    513

    5987

    Level 1

    Ingen level

    Ingen level

    Laptop

    Ryzen 5 5500U

    Radeon Graphics

    846

    743

    4138

    Level 1

    Ingen level

    Ingen level

    Gaming Laptop

    Ryzen 5 5600H

    RTX 3050

    4962

    4729

    6898

    Level 5

    Level 2

    Ingen level

    Gaming Laptop

    Ryzen 7 5800H

    Radeon RX 6700M

    9506

    9538

    9350

    Level 5

    Level 3

    Level 1

    Gaming Desktop

    I9-11900K

    RTX 3090

    17305

    18769

    12003

    Level 5

    Level 5

    Level 4