Vi uppdaterar just nu våra system. Om du upplever problem med att kunna gå till kassan som inloggad kund, vänligen logga ut och gå sedan till kassan så ska det fungera som vanligt.
Hoppa över navigation

Gigahertz, VRAM och turbo boost - hur många fps får du egentligen?

Att hitta den perfekta speldatorn är inte enkelt, det finns en hel djungel av specar och förkortningar som skapar huvudverk. I slutändan handlar det ju ändå om hur många fps du får. Hur många bilder per sekund (fps) du får när du spelar bestämmer hur njutbar spelupplevelsen är. Det är inte kul för någon att det hackar och laggar, eller att behöva spela med så låga inställningar att ett ansikte ser ut som en sten. Då är frågan - hur kan du veta hur en dator presterar innan du har köpt den?

För att hjälpa dig har vi samarbetat med UL lab, som benchmarkar alla våra datorer så att du enkelt kan veta vad du kan förvänta. På så sätt är det enklare att ta ett beslut eftersom du får reda på om datorn funkar för dig eller inte. Syftet är att låta dig se hur många fps du får i ditt favoritspel (eller typen av spel) med exakt den upplösning och med de inställningar du kommer använda, med och utan ray tracing.

Den här sidan tar dig genom processen hur vi mäter prestandan genom att ge dig insikt i hur det funkar och varför datorer får olika poäng, samt hur mycket fps du får och vilken Level de olika datorerna får.

Bärbara datorer vid UL benchmarks huvudkontor

Kort om testprocessen

När datorerna ankommer UL lab packas de upp och ansluts till internet. Alla Windowsuppdateringar och de senaste grafikkortsinställningarna installeras.

Allt annat lämnas orört så att upplevelsen matchar den du får när du har packat upp datorn.

Vill du läsa mer om de finstilta detaljerna kan du se alla inställningar som använts per spel här.

Hur vi kom fram till hur många fps du får

När ett nytt spel släpps skapar UL en ny modell för det specifika spelet som tar hänsyn till olika grafikkort och processormodeller. Det görs per inställning och upplösning, med och utan funktioner som Ray Tracing. Alla våra system går igenom den omfattande testingprocessen som inkluderar 3DMark Time Spy med fler. Sedan används spelmodellen för att utarbeta det detaljerade fps-resultatet från Time Spy-poängen. På så sätt ger det oss en precis bild som låter oss förutspå hur många fps ett system kommer uppnå per spel - baserat på Time Spy-poängen.

Hexagon med FPS-resultat

Resultaten valideras av den omfattande individuella testprocessen när varje modell skapas, baserat på en mängd olika system med olika grafikkort och processorer som vi har skickat till UL. Träffsäkerheten är inom den 98% percentilen, och vi rundar ner alla resultat för att garantera att vi inte lovar bort för hög prestanda. Vi vill hellre garantera ett lägre resultat och leverera mer än vice versa.

Om ett spel uppdateras och det påverkar den förväntade prestandan så uppdateras och verifieras spelmodellen med olika system hos UL. Sen uppdaterar vi våra resultat för det spelet. En fördel med det här sättet att mäta prestanda på är att vi kontinuerligt kan uppdatera med nya spel på system som UL prestandatestade för flera veckor, eller till och med månader sedan.

När du bara vill ha kul - Level-systemet

Hur många fps behöver man för att ha en bra upplevelse? Det finns vissa spel som ger dig fördel med fler fps - speciellt i skjutspel - men de flesta vill bara veta om datorn funkar för de spelen man vill spela.

För att göra det enkelt att förstå har vi skapat ett level-system. Varje Level garanterar att du får en njutbar upplevelse, sen bestämmer du själv vilken kvalitet och upplösning du vill uppleva det i. De olika nivåerna är:

Level - Hexagon

Level 1: Ger dig minimum 60 fps med medium inställningar och FHD (1080p) upplösning

Level 2: Ger dig minimum 60 fps med de högsta inställningarna och FHD (1080p) upplösning

Level 3: Ger dig minimum 60 fps med de högsta inställningarna och QHD (1440p) upplösning

Level 4: Ger dig minimum 60 fps med medium inställningar och 4K (2160p) upplösning

Level 5: Ger dig minimum 60 fps med de högsta inställningarna och 4K (2160p) upplösning

En högre Level ger dig en bättre grafikupplevelse, men syftet med varje Level är att kunna garantera dig en jämn upplevelse utan lagg.

Olika spel kräver olika mycket från din dator, därför har vi delat in de i olika Levels. Under varje Level visar vi till några exempelspel som är ungefär lika krävande, så att du vet vad du kan förvänta från varje Level.

Exempel på Levels för olika system

Produkttyp

CPU (processor)

GPU (grafikkort)

Time Spy totalt

TS graphics

TS physics

Lätt krävande spel

Medium krävande spel

Tungt krävande spel

Laptop

Celeron N4020

UHD Graphics 600

142

109

627

Ingen level

Ingen level

Ingen level

Laptop

i5-1135G7

Iris(R) Xe

977

875

2927

Level 1

Ingen level

Ingen level

All-in-one stationär

i5-11400T

UHD Graphics 730

594

513

5987

Level 1

Ingen level

Ingen level

Laptop

Ryzen 5 5500U

Radeon Graphics

846

743

4138

Level 1

Ingen level

Ingen level

Gaming Laptop

Ryzen 5 5600H

RTX 3050

4962

4729

6898

Level 5

Level 2

Ingen level

Gaming Laptop

Ryzen 7 5800H

Radeon RX 6700M

9506

9538

9350

Level 5

Level 3

Level 1

Gaming Desktop

I9-11900K

RTX 3090

17305

18769

12003

Level 5

Level 5

Level 4