Hoppa över navigation

Nya affärsmöjligheter med virtuell och augmented reality

Under de senaste åren har man kunnat se en utveckling av stora möjligheter inom virtuell och augmented reality, eller förstärkt verklighet som det kallas på svenska. Detta har framförallt blivit tydligt när företag som HTC, Samsung, Microsoft och Sony har lanserat produkter på den kommersiella marknaden inom en rimlig prisnivå och som är relativt lätta att komma igång med. Men det är inte bara konsumenter som har något att vinna på att utforska de olika världarna, företag har också hakat på trenden. 

En man och kvinna står med VR-glasögon på sig och ser på något slags prototyp av en stad, på ett kontor med stora fönster.

Startade med underhållning.

Att använda en virtuell värld för att dyka in i en helt ny värld eller blanda verklighet med olika virtuella lager genom förstärkt verklighet är egentligen inget nytt. Några av de första kommersiella VR-produkterna på marknaden har sitt ursprung i underhållnings industrin. Så tidigt som 1991 lanserade SEGA ett VR headset för arkadspel och Nintendo kom in på marknaden 1995 med ”Virtual Boy” -VR glasögon med en konsol.

Det råder inga tvivel om att underhållningsbranschen ser stor potential i VR och AR. Du kan till exempel få en extra adrenalinkick om du använder Samsung VR-glasögon när du åker åkattraktionen The Deamon på Tivoli i Köpenhamn.

Skagens museum och Moesgaard museum har redan använt VR glasögon på utställningar och flertal nya användningsområden är under utveckling. Men virtuell och förstärkt verklighet har mer potential än att bara förmedla historia eller konst, eller skapa nya underhållningsmöjligheter. Allt fler industrier börjar se nya möjligheter att påverka eller utvidga den värld som vi lever i.

Man står i en verkstad och har på sig AR-glasögon så att han ser ett extra tillbehör i lila färg på maskinen som han ser på.

Vad är skillnaden mellan VR och AR?

Både augmented och virtual reality kan upplevas med speciella headsets som Samsung Gear till exempel där man sätter i en smarthone, eller med fristående headsets som exempelvis HTC Vive, Lenovo Explorer, Dell Vision eller Microsoft Hololens, som kräver anslutning till en dator istället för en mobiltelefon.

AR kan också upplevas med enbart en smartphone eller surfplatta. Speciella AR appar kan använda mobilkameran för att visa verkligheten med ett extra lager av innehåll.

AUGMENTED REALITY (AR): Med förstärkt verklighet kan du expandera verkligheten rätt framför ögonen. Du kan se din riktiga värld som till exempel ditt kontor eller ditt vardagsrum i kombination med extra lager av information, video eller foton. Augmented reality kallas ibland också för blandad verklighet, eftersom den riktiga världen blandas med en ny värld.

VIRTUAL REALITY (VR): Med virtuell verklighet, kan du fördjupa dig i en helt ny värld som är anpassad efter din upplevelse, helt oberoende av var du fysiskt befinner dig. Till exempel så kan du uppleva hur det är att stå inne på en fabrik i Kina, på gatan i New York, eller till och med på månen.