Tillbaka till jobbet: Prioritera en hälsosam luftkvalitet när kontoret öppnas igen
Den nuvarande Coronavirus-pandemin har slagit ett hårt slag mot företag i alla storlekar och sektorer runt om i världen. Trots att spridningen av COVID-19 fortfarande inte är över, har vissa regioner sakta men säkert börjat öppna upp sina verksamheter igen. Andra förbereder sig för att arbetskraften ska återvända till kontoret under de kommande veckorna och månaderna.
Förberedelser för att återvända till jobbet
Kanske är du kontorschef eller företagsägare och för närvarande förbereder för att återkalla din personal till sina huvudsakliga arbetsplatser. Kanske är du anställd som förbereder dig till att komma tillbaka till kontoret. Oavsett är oro och lite tvekan helt rimliga känslor och väcker flera frågor. Vilka förändringar i arbetsflödet och på arbetsplatsen kan göras för att ge en säker och bekväm drift i verksamheten? Kan man snabbt och enkelt genomföra nya säkerhetsåtgärder som inte kommer att skada den redan strama budgeten?
Ta hand om anställdas hälsa och välbefinnande
Företagare och kontorschefer är väl medvetna om att deras anställda är deras största tillgång, och att man med största omsorg ägnas åt att skydda deras hälsa och välbefinnande. Först och främst måste man komma ihåg att COVID-19 är ett luftburet virus som trivs i inomhusmiljöer. Dessa faktorer i sig kommer att göra det svårt att återuppta alla arbetsrutiner precis som de var innan pandemin. Det är nödvändigt att följa råd från Världshälsoorganisationen och lokala myndigheter. Som ett resultat av COVID-19 fokuseras nu intensivt på arbetsplatsens hälsa och välbefinnande. En viktig faktor som alla företag bör överväga: bra inomhusluftkvalitet.
Tillbaka till jobbet på ett säkrare sätt
Här är fyra sätt som företag kan komma "back to business" på ett säkrare sätt, särskilt genom att prioritera inomhusluftkvaliteten:
1. Diagnostisera kontoret
Du kanske har hört uttrycket ”sjuka hus-sjukan” tidigare. Det beskriver situationer där personer i byggnader regelbundet känner obehag av dålig luftkvalitet inomhus, såsom huvudvärk, irritation i halsen, allergiska reaktioner och koncentrationssvårigheter. Även om du kanske tror att sjuka hus-sjukan inte gäller för ditt nybyggda kontor, kan nämligen alla byggnader vara "sjuka" om inte luftkvaliteten beaktas. Att förstå vad som finns i luften, är det första och viktigaste steget mot att optimera din arbetsplats och förhindra att den tillsammans med din personal blir sjuk. Detta kan endast uppnås genom att man regelbundet övervakar luftkvaliteten och utbildar sig om de föroreningar som behöver hanteras ordentligt.
2. Se över arbetsplatsens HVAC
Allt börjar med HVAC-lösningen (heating, ventilation, air conditioning). Alla kontor bör utvärdera sin nuvarande HVAC-lösning för att säkerställa att den fungerar korrekt, rengörs regelbundet och cirkulerar in uteluft effektivt och löpande. Om inte, kan det vara dags att investera i ett nytt system eller skaffa en mer effektiv lösning att övervaka föroreningar och koldioxid inomhus. En sådan lösning ger dig data som indikerar om du ska öka ventilationen, minska användningen av produkter som släpper ut dem, eller för att byta ut luftfilter i fläktsystemet. Luftkvalitetsteknologi under dessa tider bör ses som en viktig kostnad - men det bästa är att det inte alls behöver vara en "kostnad". Data visar att investeringar i övervakning ger varaktiga energibesparingar för byggnader. Att spendera en liten summa på att förbättra luftkvaliteten i en byggnad ger generellt en betydande produktivitetsökning. Extrapolerad över ett stort företag, blir skillnaden ännu viktigare.
3. Håll koll på den idealiska balansen
Även om begränsning av människor kan verka uppenbart för att driva igenom social distansering, är det inte en perfekt vetenskap. Luftkvalitetsövervakning bör också användas för att mäta den idealiska balansen av människor i ett rum.
Är det för många människor, är riskerna med virusspridning väl dokumenterade. Men är det för få, får du inte ut det mesta av ditt HVAC-system. Håll ett öga på vad den ideala balansen är och var människor sitter och arbetar, inte bara det faktum att de är på kontoret. De flesta ventilationssystem körs hela dagen, vilket snabbt kan fördubbla kostnaden för energi, underhåll och slitage. Du bör automatisera ditt system så att det stängs av under icke-arbetstid, eller bara slås på i rum som ofta används.
4. Kom ihåg 30 till 60%
Sist men inte minst, håll luftfuktigheten inomhus till mellan 30 och 60%. Studier har visat en direkt länk mellan minskning av influensavirus och låg luftfuktighet. När luftfuktighetsnivån var 23%, kunde 70-77% av influensaviruspartiklarna fortfarande orsaka en infektion en timme efter hosta. Att höja luftfuktigheten till 43% minskade andelen smittsamma partiklar till bara 14%. Många kontorsbyggnader med central luftkonditionering tenderar att ha extremt torr luft. Samtidigt kan för hög luftfuktighet orsaka fukt och mögel. Att bibehålla luftfuktigheten mellan 30-60% hjälper till att förhindra båda problemen.