Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter

Nöjda kunder viktigast för oss på Elgiganten

Vi vill ge dig den bästa upplevelsen, både när du handlar och när du använder dina produkter. Med våra kundgarantier kan du känna dig trygg med att du har gjort ett riktigt bra köp.


Boka och hämta

Du vet att du kan handla hemma och hämta din grej samma dag? Boka online och hämta i butik inom 1 timme. Gäller i över 160 butiker runt om i landet.


Prisgaranti på alla produkter

Vi strävar alltid efter att ha det lägsta priset på marknaden. Om du hittar ett lägre pris någon annanstans så matchar vi det vid köptillfället. Kom bara in i butiken så löser vi det. *


Garanterat på lager

Vi vill att du aldrig ska bli besviken när du bestämt dig för vad du vill ha. Därför har vi 3 dagars lagergaranti på alla varor vi annonserar. **


Prova din grej hemma

Du vet att du kan prova det du köpt hos oss i 30 dagar? (För klubbmedlemmar gäller hela 50 dagar!) Gäller till och med tvättmaskiner och datorer. Känns produkten inte helt hundra, returnera produkten och få pengarna tillbaka. ***


Leverans, installation och bortforsling

Vi erbjuder tjänster som leverans, installation och support av dina produkter.


Över 20 000 produkter på elgiganten.se

Stort sortiment – Hitta mer än 20 000 produkter på Elgiganten.se

 

*Prisgaranti vid köptillfället

Vi strävar alltid efter att ha det lägsta priset på marknaden. I de fall vi inte lyckas, ger vår prisgaranti dig det lägsta priset på våra produkter. Vår prisgaranti gäller gentemot alla svenska konkurrenter och vid köptillfället. Allt du behöver göra är att dokumentera och visa att produkten kan köpas till angivet pris.

När du använder prisgarantin är det viktigt att förstå hur den fungerar.

Följande villkor måste vara uppfyllda vid köptillfället för att kunna använda Prisgarantin:

  • Produkten ska vara av samma märke och modell.
  • Du måste kunna dokumentera att en konkurrent har ett lägre pris.
  • Dokumentationen måste hämtas från en återförsäljare som har det aktuella priset. 
  • Dokumentationen måste visa att produkten finns i lager och kan köpas till det aktuella priset.
  • Om en fraktkostnad tillkommer hos återförsäljaren så inkluderas den i beräkningen när priset jämförs.
  • Köpet ska kunna göras på lika villkor. Det kan inte gälla ett geografiskt begränsat priserbjudande eller en pristabell exklusiv för en butik. Exempel på detta är öppningserbjudanden, lokala handelsdagar, lagerrensningar och liknande.
  • För att använda prisgarantin behöver du vid köptillfället upplysa säljaren om det lägre priset.
  • Vi matchar mot återförsäljare som bedriver sin verksamhet i Sverige, utifrån lagar och skatter som gäller här, och som är anträffbara när det gäller garantier och service.

Undantag:

  • Gäller ej abonnemang och tjänster.
  • Prisgaranti kan inte åberopas på produkter sålda av våra partners via Elgiganten Marketplace.
 

** 3 dagars tillgångsgaranti

Vi garanterar tillgång på våra annonsprodukter i minst 3 dagar efter att erbjudandet börjat gälla.

Om vi måste beställa ett nytt parti kan det hända att du måste vänta på leverans. I vissa fall kan vi också erbjuda en likvärdig ersättningsprodukt till samma pris. Elgigantens nätbutik och erbjudanden annonserade med begränsat antal är undantagna tillgångsgarantin.

 

*** Prova hemma i 30 dagar

50 dagar för alla klubbmedlemmar!

Ibland är det svårt att veta om en produkt är helt rätt för dig - därför erbjuder Elgiganten 30 dagars Öppet Köp. För klubbmedlemmar gäller hela 50 dagar! Under denna period får du testa produkten, så att du kan känna dig trygg med att du gjort rätt val. Om produkten du köpt inte motsvarar dina förväntningar är du välkommen att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Om du vill nyttja öppet köp och returnera en produkt är det viktigt att förstå hur denna kundgaranti fungerar. De allra flesta av våra produkter kan testas och returneras, med några specifika undantag som listas här. Vi ställer också vissa krav på i vilket skick en produkt ska vara vid retur.

Om du vill nyttja Öppet Köp är det viktigt att du bekantar dig med följande:

  • Ta med dig kvittot vid ett återköp.
  • En returnerad produkt måste vara i samma skick som då den köptes. Vi tar inte emot returer av produkter som har spår av omfattande användning eller med synliga skador eller repor.
  • Produkten måste vara noggrant rengjord.
  • Vi uppmuntrar våra kunder att behålla originalförpackningen.

Undantag:

  • Tjänster, kök, presentkort, på-köpet-produkter samt produkter med abonnemang,
  • Dessa produkter kan endast lämnas tillbaka i obruten förpackning: mobiltelefoner, programvara, spel, film och hygienartiklar (tandvård-, hårvård-, kroppsvård- och hårborttagningsprodukter, in-ear hörlurar och bluetooth headset). För produkter som laddas ner digitalt är ångerrätten förbrukad när du har fått åtkomst till licensnyckeln.
  • Produkter sålda av partners på Elgiganten Marketplace, omfattas av partnerns returrätt. Du måste då kontakta återförsäljaren vi säljer föremålet för direkt för avtal om retur.

Undantag för återköp hos Elgiganten Phonehouse: Phonehouse har ett begränsat sortiment och kan endast göra återköp på produkter ur det egna sortimentet, som omfattar följande produktgrupper: mobiltelefoner, tillbehör till mobiltelefoner, mobila trådlösa högtalare, surfplattor, aktivitetsarmband, tränings-, smart- och barnklockor. Du kan alltid besöka ett Elgiganten varuhus där vi gör återköp på samtliga produkter sålda i någon av alla våra butiker. Gäller även produkter köpta på www.elgiganten.se Har du frågor gällande öppet köp kontakta vårt kundcenter på 0771-115 115

 

Produktgaranti

Utöver reklamationsrätt, lämnar Elgiganten 1 års garanti. Vissa undantag, så som förbrukningsartiklar (exempelvis batterier) kan ha en kortare garanti. Se instruktionsboken för mer information. Garantin är frivillig, men reklamationsrätten är lagstadgad och gäller alla produkter. Den största skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att under reklamationstiden så ligger bevisbördan hos konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt.

Definitionen av ett ursprungligt fel är att felet har funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet, samt att felet inte beror på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan (exempelvis tapp- eller vätskeskador). På www.lagen.nu kan du läsa lagen i dess helhet.

 

Reklamationsrätt

Reklamationsrätten regleras under konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod. I Sverige gäller 3 år för privatpersoner. Reklamationsrätten följer den ursprungliga köparen och inte produkten. En reklamation ska vid upptäckt göras så snart som möjligt. Skälig tid anges till 2 månader.