Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter
En hand som håller en smartphone bredvid en Google Home-högtalare

Så får du tillgång till din kalender från din Google Home

Din Google Home kan berätta om din dag – men den kan inte komma åt din kalender såvida du inte enbart använder dig av Google Calender. Lyckligtvis finns det dock tips och tricks som gör att du kan komma åt dina andra kalendrar också. De ska vi berätta om här.

Hey Google, vad finns i min kalender?

Om du kopplar din Google Home till din kalender kan Google Assistant hålla koll på dina möten och evenemang. Du kan be den lägga till nya händelser i kalendern, eller be den berätta för dig om nästa evenemang. Om du säger god morgon till enheten kommer den berätta för dig om din dag, inklusive om det som finns i ditt schema.

.. Men det finns en hake. I skrivande stund fungerar detta endast ihop med Google Calendar, vilket innebär att Google Assistant inte kan hantera kalendrar som exempelvis Apple eller Office 365 (Outlook). Det gör, som ni säkert redan har räknat ut, att många användare inte kan dra nytta av denna smarta kalenderfunktion.

Lyckligtvis går detta att fixa med en smart “workaround”. Det är inte helt enkelt, men vi ska försöka guida dig hela vägen.

En papperskalender, en smartphone och andra föremål på ett skrivbord

Olika situationer, olika lösningar

Hur du gör för att koppla din kalender till Google Home beror givetvis på vilken typ av kalender du använder dig av. På grund av alla variabler är det svårt att skapa en övergripande guide för alla typer av kalendrar, men vi kan ge exempel på lösningar. Det är också detta vi listar nedan på denna sida.

Nyckeln är att duplicera din jobbkalender och sedan förvandla den till en Google Calender som är kopplad till ditt personliga Google-konto. Och se till att denna kopierar alla framtida händelser till din kalender automatiskt.

Närbild av en person som håller upp en penna framför en kalender

Kalendrar som importeras i URL format eller iCal-kalendrar går inte att synka med Google Home. Det gör inte heller kalendrar med inskränkningar i läsbarheten (som när man endast kan se om du är upptagen eller inte till exempel). Att endast importera kalendern genom ett enda knapptryck räcker inte heller för att få det att fungera dessvärre, men om du följer vårt recept så ökar chanserna betydligt.

Vi kommer att använda oss av G Suite, Googles mjukvara för företag, i vårt exempel. Om din kalender är baserad i G-Suite så bör denna guide fungera fint för dig precis som den är skriven, men i stort sett alla steg är också de samma för iOS, Office 365 och andra kalendrar också. Om du använder Office 365 kan det vara en idé att använda sig av Microsoft Flow-verktyget istället för IFTT som vi har i vårt exempel nedan.

Steg 1 : Lär känna IFTTT (If This, Then That)

IFTTT är ett smart verktyg som kan lösa en rad problem. Namnet står för “If This, Then That” vilken beskriver den automatik som programmet arbetar efter. Programmet hjälper dig med att automatisera en rad funktioner - som att importera en kalender till exempel, vilket är det vi ska göra nu.

IFTTT är gratis och lätt att lära sig. Du börjar med att skapa ett konto i IFTTT-appen eller på hemsidan, och efter detta kan du skapa vissa regler inne i programmet och lägga till relevanta tjänster. Du kan till exempel skapa en regel som gör att programmet skickar ett mail till dig varje gång det rapporteras om snöfall i väderprognosen. If this (snöfall), then that (ett mail skickas). Lätt som en plätt!

En av de tjänsterna du kan koppla på IFTTT är din kalender. Eller specifikt, dina kalendrar (plural). Detta kommer vi tillbaka till inom kort.

Steg 2: Skapa en personlig kalender och dela den med ditt G Suite-konto

Om du använder Google Calendar med din jobbmail är denna sannolikt ett G Suite-konto. Normalt är en G Suite kalender blockerad från att visas eller delas utanför organisationen, vilket gör att den inte är tillgänglig på ditt privata Google konto.

För att komma runt detta kan du börja med att skapa en ny kalender på ditt privata konto. Detta blir en klon av din jobbkalender, och är också den som så småningom kommer att kunna nås av Google Assistant.

Logga in på ditt privata Google konto och öppna din kalender. Gå sedan till “Settings/Inställningar”, “Add calendar/Lägg till kalender”, och “New calendar/Ny kalender”. För enkelhetens skull kan vi döpa denna nya kalender till “Jobb”. Se till att du valt rätt tidszon.

Inne i inställningar kan du nu välja din nya kalender. Du kan efter detta ställa in om du vill dela den med någon, och det behöver du också göra, närmare bestämt med ditt G Suite jobbkonto. Var noga med att du ger alla tillgångar som behövs. Du kanske behöver logga in på ditt jobbkonto och bekräfta för att allt ska gå igenom.

Steg 3: Synka kalendrarna med IFTTT

Nu kan du logga in i IFTTT med ditt G Suite konto (din jobbmail). Du behöver här skapa två olika regler: En som kopierar det du själv skapar, och en som kopierar de evenemang/möten som går på.

Allt glasklart? Om inte, ta en titt i steg-för-steg beskrivningen nedan:

En  skärmavbild av IFTTT programmet som visar det första steget i hur du synkar din kalender
 En  skärmavbild av IFTTT programmet som visar det andra steget i hur du synkar din kalender
En  skärmavbild av IFTTT programmet som visar det tredje steget i hur du synkar din kalender
En  skärmavbild av IFTTT programmet som visar det andra steget i hur du synkar din kalender

Processen är nästan identisk för bägge reglerna. När du är inloggad i IFTTT, gå till “Mina applets” och välj “Ny applet”. Det kommer att stå “If +this then that”. Tryck på “+this”. Efter detta blir du bedd om att välja en tjänst. Sök efter Google Calendar och välj denna. Du måste här koppla G Suite kalendern till ditt IFTTT konto

Efter detta väljer du en så kallad ”trigger”. Detta är den enda stora skillnaden mellan de två reglerna, eller applets, som du skapar. Du behöver nu skapa en “Nytt evenemang tillagt”-trigger, och en annan “Svara på en händelse”-trigger. Välj en av dessa, tyck på din normala kalender (den du vill kopiera ifrån) och tryck på ”Skapa trigger”.

Nästa meny kommer att visa texten “If this then +that”. Nu kan du klicka på “+that”, och ännu en gång söka efter Google Calendar tjänsten. Klicka på denna och välj sedan ”Skapa detaljerat evenemang”.

Här får du ett antal val. Först: under ”Vilken kalender?” behöver du välja den nya kalendern som du skapat. Denna heter ”Jobb” (om du följt vår rekommendation ovan). Sedan kan du fylla i de övriga fälten: Under “Starttid” kan du klicka på ”Lägg till ingredient” och välja ”Startar”. Detta kommer att kopiera starttiden för det ursprungliga evenemanget. På samma sätt kan du välja ”Slut” under ”Sluttid” och så vidare.

Tryck sedan på “Skapa åtgärd” och sedan “Finish”. Nu har du skapat en regel! (applet). För att göra en ny, repetera processen ovan. (Om du väljer ”Ny händelse tillagt” första gången, välj nu ”Svara på en händelse”).

Så fort både reglerna är igång kommer alla nya evenemang i din G Suite-kalender kopieras över till din privata kalender med namnet ”Jobb”. Tidigare evenemang behöver dock importeras eller läggas till manuellt. Notera okså att det kan ta flera minuter innan ett evenemang kopieras.

Steg fyra: Koppla din kalender till Google Assistant

För att koppla din kalender till Google Assistant, öppna Google Home-appen på din telefon. Gå till “Konto” och välj sedan “Inställningar” och navigera dig vidare till ”Tjänster”.

Under “Kalendrar” kan du välja dina standardkalendrar. Här ska du nu kunna se “Jobb”-kalendern som du precis har skapat. Välj denna, sätt en kråka i boxen – och du är i mål! 

… och om du också vill skapa evenemang eller händelser genom Google Home direkt in i din G Suite-kalender är detta också möjigt. Välj din nya “Jobb” kalender som standardkalener för att skapa nya händelser i Google Hoppe appen. Skapa sedan en regel/applet i IFTTT för att kopiera dem genom samma process som är beskriven ovan.

Lycka till!

Köp Google Home på Elgiganten

Inga produkter

Google Nest Mini 2nd Generation (charcoal)
Webblager (100+)  
Webblager (100+)  
  • Google röstassistent
  • Nest Mini har 2x bättre bas
  • Kompatibel med Android/iOs
  
 
Google Nest Mini 2nd Generation (chalk)
Webblager (100+)  
Webblager (100+)  
  • Google röstassistent
  • Nest Mini har 2x bättre bas
  • Kompatibel med Android/iOs
  
 
Google Home Mini - svenska (charcoal)
 
GOOGLEMINIBK
599
 
 
 
  • Google Assistant inkl. svenskt tal
  • Röststyrd hemassistent
  • Passar med Android/iOS
  
 
Google Home Mini - svenska (chalk)
 
GOOGLEMINIGY
599
 
 
 
  • Google Assistant inkl svenskt tal
  • Röststyrd hemassistent
  • Passar med Android/iOS
  
 
Google Home - svenska (grå/vit)
 
GOOGLEHOMEGY
799
 
 
 
  • Google Assistant inkl. svenskt tal
  • Röststyrd hemassistent
  • För både Android & iOS
  
 
Google Nest Hub (charcoal)
Webblager (100+)  
31057
1 090
 
 
Webblager (100+)  
  • Röstassistent med visuell respons
  • 7" LCD-skärm
  • Kompatibel med Android/iOS
  
 
Google Nest Hub (chalk)
Webblager (100+)  
31058
1 090
 
 
Webblager (100+)  
  • Röstassistent med visuell respons
  • 7" LCD-skärm
  • Kompatibel med Android/iOS
  
 
Google Nest Audio (chalk)
Webblager (100+)  
216734
1 149
 
 
FÖRBOKA NU
Webblager (100+)  
  • Google-röstassistent
  • Förbättrat ljud, inbyggd Chromecast
  • Kompatibel med Android/iOs
  
 
Google Nest Audio (charcoal)
Webblager (100+)  
216735
1 149
 
 
FÖRBOKA NU
Webblager (100+)  
  • Google-röstassistent
  • Förbättrat ljud, inbyggd Chromecast
  • Kompatibel med Android/iOs
  
 

Hitta inspiration i några av våra andra artiklar