Välkommen ombord: Såhär lyckas du med onboarding av nyanställda
En bra onboarding är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att attrahera, utveckla och behålla medarbetare. – På Elkjøp Nordic tror vi på att starta onboardingprocessen i god tid före medarbetarens startdatum, säger senior HR-konsult Kjersti Arnesdatter Evensen. Få hennes bästa tips för att lyckas med onboarding.
8 viktigs tips för onboarding:
- Säkerställ en bra process med medarbetaren i fokus.
- Ledare bör vara väl förberedda och ge de nya medarbetare ett varmt välkommande.
- Ha en solid plan för yrkesutbildning.
- Utse en "buddy" som kan stödja ledaren och vara en go-to person.
- Upprätta ett tidigt klargörande av förväntningarna från båda sidor.
- Säkerställa tillgång till relevant information.
- Genomför uppföljningssamtal under de första månaderna (det är viktigt att dokumentera samtalen och eventuella åtgärder som vidtagits).
- Se till att all nödvändig utrustning finns på plats.
Vad är onboarding av nyanställda?
Onboarding säkerställer att din nya medarbetare snabbt förstår arbetsförväntningar och rutiner och blir bekant med sin nya roll och kollegor. Det är en integrationsprocess som syftar till att säkerställa att medarbetaren blir en produktiv del av arbetsplatsens dynamik. Introduktionsperioden sträcker sig till den anställdes första år, även om den formella processen vanligtvis avslutas efter sex månader.
Varför är onboarding viktigt?
Att anställa en ny kollega kostar mycket pengar, både när det gäller tid och faktiska kostnader. En arbetsgivare vill alltid att den nya medarbetaren ska trivas, prestera bra och stanna länge i företaget för att få avkastning på den investering som har gjorts.
– Bra onboarding är också bra branding för arbetsgivaren. Elkjøp Nordic sysselsätter över 11 000 personer i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Vi vill uppfattas som en professionell arbetsgivare som både medarbetare och chefer kan vara stolta över att arbeta för, säger senior HR-konsult Kjersti Arnesdatter Evensen, ansvarig för onboarding på Elkjøp Nordic.
Att minska den tid det tar för den nya medarbetaren att nå en tillfredsställande produktivitetsnivå gör det möjligt för företaget att snabbt få avkastning på investeringen att anställa en ny anställd.
– För oss på Elkjøp innebär framgångsrik onboarding att socialt integrera den nya medarbetaren så snabbt som möjligt och ge dem bra utbildning. Vi är fast beslutna att ge nya medarbetare en känsla av välkomnande, bygga upp deras förtroende och snabbt integrera dem i företagskulturen. En anställd som känner sig bekväm och skicklig i sin roll kommer också att prestera bättre, ha högre engagemang och en önskan att stanna kvar i företaget.
"Det är viktigt att tänka på vad den nya medarbetaren kan bidra med till teamet, rollen och företaget – inte bara vad arbetsgivaren kan ge den nya medarbetaren. Lärande går åt båda hållen."
Utvecklat egna system
För att säkerställa en smidig start har Elkjøp utvecklat ett eget onboardingsystem för alla fyra nordiska länder. Både ledaren och den nyanställde får meddelanden och uppgifter för processens olika steg. Den nya medarbetaren får värdefull information om företaget och ledare har möjlighet att följa upp med sin nya medarbetare.
– Vi tror på att starta onboardingprocessen i god tid före medarbetarens startdatum, både för att säkerställa att ledaren är väl förberedd och för att låta den nya medarbetaren bekanta sig med företaget, arbetsplatsen och förväntningarna innan de börjar. Vi initierar processen för ledare sex veckor före startdatum och två veckor innan för den nya medarbetaren, säger Kjersti Arnesdatter Evensen.
Evensen also mentions that new employees have access to their mandatory introductory course package before they start, if they wish to complete it entirely or partially.
De 6 C:erna
För att lyckas med effektiv onboarding är det viktigt att fokusera på medarbetaren och täcka in de områden som är avgörande för att den nyanställde tidigt ska få en bra start. Dessa områden kallas "de 6 C: erna" på engelska:
• Compliance: Efterlevnad av riktlinjer och föreskrifter och säkerställande av att alla hygienfaktorer är på plats från början.
• Clarification: Red ut förväntningar och roller.
• Connection: Etablera kontakter och relationer med kollegor, samt andra interna och externa kontakter.
• Culture: Introduktion till företagets värderingar och kultur.
• Confidence: Bygga förtroende och kompetens genom utbildning och support.
• Check Back: Uppföljning och säkerställande av att den nya medarbetaren utvecklas och levererar som förväntat, samt att den nya medarbetarens förväntningar också har uppfyllts.
Forskning visar att företag som är proaktiva och har en bra onboardingprocess har betydligt lägre omsättning av anställda, än de som inte har det. Anställda som får en förstaklassig onboarding-upplevelse presterar också mycket bättre redan från början jämfört med dem som inte gör det. I de bäst presterande företagen uppnår 82% av nyanställda sina prestationsmål efter ett år, medan siffran endast är 17% för företag med dålig onboarding.
(Studie av Talya Bauer, Ph.D., Cameron Professor of Management, Portland State University)
Onboarding är klar– vad händer nu?
När onboardingprocessen är klar är det viktigt att ge möjligheter till fortlöpande utveckling för medarbetaren. Uppföljning och återkoppling spelar en central roll i detta.
– Att ha en ledare som stöttar och vägleder, men inte ägnar sig åt mikroförvaltning, kommer att ge medarbetaren utrymme att prova, göra misstag och växa. Låt medarbetarna ta ansvar. Det är okej att göra misstag – så länge vi lär oss av dem, avslutar Kjersti Arnesdatter Evensen.
Elgiganten Control: Hjälpa dig med onboarding av mobilabonnemang och utrustning
Även med en välskött IT-avdelning kan det vara utmanande att ha 100% kontroll över utrustningen. Därför har Elkjøp Nordic utvecklat en enkel tjänst för små och medelstora företag som gör det möjligt för anställda att välja sin egen utrustning, tillsammans med en fullständig översikt över kostnadsdelning mellan företaget och de anställda.
I Elgiganten Control finns en onboarding/offboarding-tjänst speciellt för anställdas mobilabonnemang och utrustning. Den nyanställde har möjlighet att flytta sitt mobilnummer till företagets abonnemangslösning, välja dator, surfplatta, telefon och tillbehör i god tid innan man börjar sitt nya jobb.