Elgiganten och Loopeli vill tillsammans bidra till att motverka digitalt utanförskap
Sverige digitaliseras snabbt och nya produkter och tjänster gör livet enklare för många, men alla har inte möjlighet att ta del av utvecklingen. När fysiska butiker lägger ned och samhällsservicen digitaliseras riskerar de som inte har tillräcklig kunskap om teknik och digitala verktyg att hamna utanför.
Drygt en miljon svenskar lever helt eller delvis, frivilligt eller ofrivilligt, utanför det digitala samhället. Det betyder att de, av olika anledningar, sällan eller aldrig använder internet och har svårigheter att hänga med i den tekniska utvecklingen och digitaliseringen av samhällsservicen. De kan tyvärr också innebära att de blir isolerade och känner sig ensamma. Begränsningarna kan vara många, men teknisk ovana i kombination med försämrad motorik, nedsatt syn eller hörsel är vanliga orsaker.

Tillsammans mot utanförskapet
Elgiganten vill tillsammans med Loopeli ge de bästa förutsättningarna för äldre och människor med funktionsnedsättning att kunna delta i den digitala utvecklingen och i sina nära och käras vardag. Samarbete drivs av att inkludera så många som möjligt i vårt nya digitala samhälle. Dels för att man ska kunna ta del av de möjligheterna som finns, dels för att ingen ska känna sig ensam.

Närhet fast på avstånd
Loopelis videotjänst är primärt byggd för de som har liten teknisk vana. Det innebär att tjänsten är byggd utifrån enkelhet och tydlighet. De vill ge alla möjlighet att vara delaktiga i sina nära o käras vardag. Delaktigheten bidrar till mindre ensamhet och mindre utanförskap, det skapar tillhörighet och gemenskap och vi får en ökad livskvalitet.
Dessa produkter passar utmärkt med Loopelis videotjänst:

Så fungerar tjänsten
Videosamtal
Det är mycket trevligare att se varandra när man pratar och det ger oss en möjlighet att läsa av hur vi mår. Att videosamtala bidrar till delaktighet, glädje och ökad livskvalitet. Man får också möjlighet att dela med sig av fler stunder i vardagen.
Bilder
Alla i familjen kan skicka bilder med bildtext till huvudpersonen. Detta gör att de kan följa med i familjens vardag. Skicka bilder till din familj för att kunna dela vardagliga händelser, resor eller barnbarnens första steg. Detta skapar guldkant i vardagen.
Radio
Lyssna på radio ger också sällskap, vi får möjligheter att lyssna på musik och ta del av nyheter och kultur. Det ger oss en enkel möjlighet att veta vad som händer runtomkring oss, vilket leder till känslan av delaktighet.

Loopelifamiljen
Organisatör
En person i familjen blir ”organisatör” och är den som hanterar familjeabonnemanget . Kopplar samman sin telefon med huvudpersonens surfplatta och bjuder in övriga familjemedlemmar.
Huvudperson
Är personen som tjänsten kretsar kring. Detta kan vara en äldre familjemedlem eller en person med funktionsnedsättning.
Familjemedlem
Barn, barnbarn, syskon eller vän som bjuds in till denna slutna grupp av organisatören. Som familjemedlem kan du ringa och ta emot videosamtal, skicka bilder och ställa enkla "ja/nej" frågor till huvudpersonen.
Mer om vårt miljö- och hållbarhetsarbete

Så jobbar vi med miljö och hållbarhet
Vi arbetar brett på Elgiganten för ökad miljömässig och social hållbarhet.

Tillsammans vill vi återvinna en miljon mobiler
Många har gamla teknikprylar som ligger hemma och skräpar. Just nu har vi en kampanj där målet är att samla in och återvinna en miljon gamla mobiler!

Det ska vara lätt att göra rätt!
Vi vill underlätta för dig att bli av med din gamla elektronik.

Miljöarbete i butik
Vi arbetar på bred front för att minimera miljö- och klimatpåverkan från våra butiker och varuhus.

Miljöpolicy
Elgiganten (Elkjøp Nordic AS) kommer att ta ledningen i branschen genom åtgärder i hela företaget för att ta ansvar för miljön. Vi tar ansvar för våra produkter och tjänster för att säkerställa att deras negativa påverkan på miljön är så begränsad som möjligt.

Transport - med miljön i åtanke
I transportavtalet är socialt ansvar ett viktigt nyckelord för oss. Läs mer om hur vi arbetar för en mer miljövänlig transport och hur vi tar hand om våra anställda.

Elgiganten x Läxhjälpen
Sedan årsskiftet 2021 är Elgiganten huvudpartner till Stiftelsen Läxhjälpen, som hjälper elever i särskilt utsatta områden att klara grundskolan och få gymnasiebehörighet.