
Så jobbar vi med miljö och hållbarhet
Som en av Nordens ledande varuhuskedjor för hemelektronik har vi ett ansvar att säkra omställningen mot ett hållbart samhälle. Därför arbetar vi brett på Elgiganten för ökad miljömässig och social hållbarhet.
Ny teknik förenklar, effektiviserar och är en del av lösningen i omställningen mot ett mer hållbart samhälle. Men gamla elektronikprylar har också en stor miljöpåverkan. Vi arbetar kontinuerligt i vår egen verksamhet och tillsammans med våra producenter, leverantörer och kunder för att minimera vår påverkan på miljön.
– Vår ambition är att vägleda kunderna till tekniska lösningar som gör ett så litet klimatavtryck som möjligt. Det kan till exempel handla om att en ny kyl kan bidra till minskad energianvändning och minskat matsvinn – något som är bättre både för miljön och för kundens plånbok, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen, ett av Nordens största detaljhandelsföretag med drygt 400 varuhus i hela Norden och cirka 10 000 anställda. Vår storlek ger oss stora möjligheter att göra skillnad på vägen mot en mer hållbar detaljhandel.
Våra viktigaste mål är:
En mer cirkulär användning av material. Mer än 85 procent av alla returnerade produkter ska återanvändas eller återvinnas till nya produkter.
Klimatsmarta lösningar i alla butiker, allt från matavfall i butik till inredning och förpackningsmaterial.
Effektiv logistik och så miljöeffektiva transporter som möjligt i hela kedjan från leverantörer ända fram till kundens dörr.
Uppsatta miljömål för leverantörer och krav på användning av återvunnet material.

Hur arbetar vi med att minska miljöpåverkan från våra butiker?
Välja hållbara material när vi inreder våra butiker
Energieffektivisera och mäta utsläpp från våra transporter, optimera körningar och använda fossilfria bränsle-alternativ.
Återvinn mera - i våra varuhus kan man lämna in uttjänt elektronik som mobiltelefoner, dammsugare och tvättmaskiner helt kostnadsfritt. Gäller även om produkten inte är köpt hos oss. Det ska vara lätt att göra rätt.

Hur arbetar vi med social hållbarhet?
På Elgiganten har vi en stiftelse som heter Elgiganten foundation. Varje år delar stiftelsen ut fondmedel till frivilligorganisationer som arbetar för hälsa, miljö, idrott och mångfald. Vår hjärtefråga på Elgiganten är att alla ska få ta del av den fantastiska världen av teknik. Men alla har inte samma möjligheter och tillgång till att ta del av teknik, i ett samhälle där allt digitaliseras. Syftet med stiftelsen är att sprida teknik och digital kompetens till dem som inte har samma möjligheter att ta del av den tekniska utvecklingen i samhället. Utan ett mobilt bank-id kan föräldrar idag till exempel inte komma in på skolplattformen för att få information från skolan. Det skapar digitala klyftor i samhället som vi arbetar för att motverka.
Läs mer om:

Tillsammans vill vi återvinna en miljon mobiler
Många har gamla teknikprylar som ligger hemma och skräpar. Just nu har vi en kampanj där målet är att samla in och återvinna en miljon gamla mobiler!

Det ska vara lätt att göra rätt!
Vi vill underlätta för dig att bli av med din gamla elektronik.

Miljöarbete i butik
Vi arbetar på bred front för att minimera miljö- och klimatpåverkan från våra butiker och varuhus.

Miljöpolicy
Elgiganten (Elkjøp Nordic AS) kommer att ta ledningen i branschen genom åtgärder i hela företaget för att ta ansvar för miljön. Vi tar ansvar för våra produkter och tjänster för att säkerställa att deras negativa påverkan på miljön är så begränsad som möjligt.

Transport - med miljön i åtanke
I transportavtalet är socialt ansvar ett viktigt nyckelord för oss. Läs mer om hur vi arbetar för en mer miljövänlig transport och hur vi tar hand om våra anställda.

Elgiganten x Läxhjälpen
Sedan årsskiftet 2021 är Elgiganten huvudpartner till Stiftelsen Läxhjälpen, som hjälper elever i särskilt utsatta områden att klara grundskolan och få gymnasiebehörighet.