
Alla företag behöver säkra och välfungerande IT-lösningar
Det tar tid och energi att ha IT-system igång på ett säkert och effektivt sätt. Som tur är finns det någon som kan göra detta åt dig och se till att allting fungerar.
Små och medelstora företag utgör faktiskt majoriteten av alla företag i Sverige. Det är företag med upp till 100 anställda, som finns över hela landet och i alla möjliga olika branscher. Det vanliga för många av dessa är att IT-resurserna inte räcker till. De flesta företag saknar personal som kan ta hand om nätverk, säkerhets- och mjukvaruuppdateringar och som kan köpa in hårdvara och underhålla den.

Dataintrång kan alltid ske
Vi lever i en tid där säkerhetsutmaningarna är stora. Det är viktigt att ett företag kan skyddas mot dataintrång, att operativsystemen är uppdaterade och att allt fungerar. Ingen är immun mot attack eller olycka.
”Det som är viktigt för ett företag idag är att verksamheten är säker och trygg, samtidigt som de anställda kan vara mobila, arbeta på språng och kunna vara flexibla. Och naturligtvis ska det inte kosta för mycket”, säger Bjørn Henriksen, chef för Kippr AS.
Han vet vad han pratar om. Kippr är ett IT-företag med en historia som går tillbaka till 2002, då företaget Itum grundades. Itum har alltid arbetat med att tillhandahålla hårdvara och mjukvara, konsulttjänster och underhållsavtal och har idag - liksom Kippr, fokus på att tillhandahålla servicebaserad IT.
”Små till medelstora företag vill inte göra stora investeringar i hårdvara och mjukvara. Därför har vi utvecklat ett servicepaket som är anpassat till dagens behov. Vi har lagt ner mycket tid på att sätta ihop det, och vi arbetar tätt ihop med Microsoft, Google, Apple, HP och andra leverantörer”, säger Bjørn Henriksen.

Alla IT-lösningar kan paketeras
Konceptet är att paketen inkluderar alla IT-tjänster som ett företag kan behöva, t.ex. nätverk, brandväggar eller trådlösa nätverk. Allt levereras som en tjänst. ”Om ditt företag vill ha ett trådlöst nätverk så levererar vi det, installerar det och ser till att allt fungerar. Kunden betalar 264 SEK per månad och behöver inte tänka på något annat än att det fungerar och är säkert. Vi tar hand om allt arbete med att hålla det igång och behålla det säkert”, säger Bjørn Henriksen.
Denna tankegång återspeglas i alla typer av lösningar som Kippr tillhandahåller. Brandväggar är exempelvis mycket viktiga för att förhindra dataintrång. Detta kan tillhandahållas som en tjänst, där all hårdvara och mjukvara tillhandahålls av Kippr. De installerar, konfigurerar och uppdaterar till ett fast belopp per månad.
På liknande sätt kan ett företag få full prenumeration på Microsoft Office-paketet, som inkluderar alla välkända kontorsprogram och dessutom lösningar som Teams och Sharepoint. Detta är program som är användbara för de flesta företag och som ger ett effektivt samarbete och en bra internkommunikation.
”Vi har totalt 10-15 tjänster som vi har utvecklat. Det här är standardpaket som är klara för installation hos alla typer av kunder. Om de vill ha tio nya datorer behöver de bara tänka på att betala ett fast belopp varje månad. Vi vill hjälpa företag att spendera sitt huvudkapital på andra saker än IT. De måste kunna ha en förutsägbar och säker vardag, kunna arbeta från flera olika platser och att det alltid ska känns tryggt och säkert”, säger Bjørn Henriksen.

Lika enkelt som att köpa vitvaror
För att göra processen så effektiv som möjligt arbetar Kippr nära Elgiganten. Detta är ett partnerskap som redan har fått flera pilotkunder och fler är på väg. ”Vi hittade varandra för cirka tre år sedan. Vi kontaktade Elgiganten när vi insåg att de borde fokusera mer på telekom och data.”
”Jag tog kontakt, presenterade vår strategi och sedan dess har vi varit på plats som en liten leverantör hos en stor”, säger Kipprs VD. Han betonar att Elgigantens stora styrka är att de redan är etablerade med cirka 400 butiker och många företagssäljare som känner till marknaden. Deras uppgift är att göra hela processen så smärtfri som möjligt.
Målet är att det ska vara lika enkelt och säkert att köpa hårdvara eller beställa ett nätverk för ett företag som att köpa ett kylskåp för privatkunder. Därför är det viktigt att hela processen bara kräver några få klick, att allt levereras, konfigureras och inte minst följs upp på lång sikt.
”Vi vill ha en långsiktig relation med våra kunder och vi vill ge dem säkerhet och trygghet. Vi har åtagit oss att uppdatera allt hela tiden och vara nära våra kunder”, avslutar Bjørn Henriksen.

Dra nytta av erfarenheterna
Thomas Brudeseth, nordisk projektledare på Elgiganten, håller med om denna filosofi ”Elgiganten ser marknaden för små till medelstora företag som en naturlig förlängning av den position vi har haft gentemot våra kunder i över 50 år. Vi fokuserar på lokal närvaro, brett urval och låga priser, i kombination med goda shoppingupplevelser och värdeskapande tjänster. Vi har ett nätverk med mer än 400 butiker och regionala speciallösningar för företagskunder, som står redo att hjälpa företag att hitta de varor och tjänster de behöver”, säger han.
Han påpekar att genom samarbetet med Kippr har tjänsteutbudet utvidgats till att också erbjuda IT-lösningar som underlättar drift, underhåll och upphandling av IT-utrustning. ”Genom Kippr erbjuder Elgiganten nu kundsupport, Microsofts molntjänster, säkerhets-lösningar, nätverkslösningar med supportavtal och internet via fiber.”
”Lösningarna säljs både i Elgigantens butiker och vid besök tillsammans med Kippr ute hos kunderna. Vi kan nu erbjuda en komplett lösning där vi tillsammans med Kippr tar ansvar för att företagets datorer och surfplattor fungerar hela tiden och är uppdaterade, säkra och effektiva”, säger Thomas Brudeseth.

Kippr levererar:
- Kundsupport
- Molntjänster
- Säkerhet
- Nätverk
- Internet
- Mötesrum
- Webbsidor

IT-leverantören Kippr lyfte skolan till en ny nivå:
Modern IT underlättar vardagen i skolan
Många utbildningsinstitutioner kämpar med föråldrade IT-lösningar, men det krävs inte mycket för att uppdatera dem till dagens standard.
Montessoriskolor blir allt mer populära utbildningsprogram i Norge. Det finns nu över 100 sådana skolor och dagis runt om i landet. Tyngdpunkten läggs på lärande utifrån barnens premisser. En av de nyare Montessori-skolorna i Norge är Grønnfjelldal-skolan, som öppnades utanför Mo i Rana 2015. Som alla andra skolor har också denna skola behov av välfungerande IT-tjänster.
Gammaldags digitala lösningar
Skolan stod inför utmaningar med IT-lösningar som var föråldrade och dåligt anpassade. ”De anställda lagrade data på sina egna datorer – utan säkerhetskopiering. De använde till stor del privata e-postadresser och tog med sig privata mobiler, medan annan datorutrustning ägdes av skolan”, säger Jan Erik Johansen, lösningskonsulten på Kippr som stod bakom uppdateringen.
Det fanns heller ingen gemensam plattform för studenter. De hade inga kommunikations-, e-post- eller säkra datalagringsfunktioner, och de använde iPads med en helt vanlig installation, utan någon gemensam hanteringslösning eller säkerhet.
”Det är inte konstigt att skolan ville ha en modern lösning med god säkerhet för mobila enheter och datorer, samt en säker lagring av känslig information. De ville ha en ordentlig kommunikationsplattform och enkel drift och support av IT-lösningarna”, säger Jan Erik Johansen.
I detta fall tillhandahöll Kippr en lösning som hör hemma i dagens moderna skolvardag. Det innebär ett produktivitetspaket med Office 365, inklusive e-post och lagring i OneDrive och Sharepoint, klientstöd, hantering av mobilenheter (MDM), distribution och utbildning. Som en del av avtalet var Elgiganten i Norge ansvarig för leveransen av iPads till skolan.
Säkrar användarnas identitet
”Vi ska leverera förenklad IT med oöverträffad service och support. Och den service vi tillhandahåller skolan ger en modern lösning som säkerställer skolans enheter, data och användarnas identiteter”, säger Lena Brønstad, marknadschef på Kippr. Skolan är också nöjd med sin nya vardag: ”Med Kippr-lösningarna känner vi oss trygga när vi behandlar personuppgifter och annan information på ett säkert sätt. Delningen av dokument mellan anställda, studenter och föräldrar förenklas, vilket har gett oss en enklare vardag. Leveransen genomfördes på ett bra sätt och supportavdelningen levererar alltid snabbt och strukturerat”, säger Anne-Lise Kråkstad, chef för skolan.