
Vår guide till en astma- och allergivänlig arbetsplats
Nysningar och kliande ögon? Ta reda på hur du kan kontrollera om det finns allergener på arbetsplatsen och säkerställa en hälsovänlig miljö.
Mögel i toaletten, damm från mattor, parfym, kemikalier från rengöring, dålig ventilation och inte minst pollensäsongen. Det finns många saker på arbetsplatsen som kan ge anställda allergiska reaktioner. Enligt Astma- och Allergiförbundet kan ett dåligt inomhusklimat leda till sjukdom och krämpor hos många människor.
Människor som antingen har säsongsallergier eller andra allergier gillar att veta hur man undviker allergener i sitt eget hem. På jobbet kan det vara lite svårare. Det är därför viktigt att erbjuda en allergivänlig arbetsplats.
Du kan göra följande för att säkerställa att kontoret är en bra plats för alla att vara på:

- Investera i en luftrenare. En luftrenare är den kanske bästa och enklaste investeringen du kan göra för att få ett bra inomhusklimat på arbetsplatsen, eftersom luftrenare kan bidra till att minska halten av damm och pollen i luften. En effektiv luftrenare kan även avlägsna upp till 99 procent av alla virus och bakterier.
- Använd pollenfilter. Inomhusluften är förorenad av partiklar som vi bär med oss när vi kommer in på kontoret. Det går att stänga ute en del av partiklarna genom att använda pollenfilter framför fönster och ventilationsöppningar, samt genom att hålla fönstren stänga så mycket det går.

- Grundlig städning. Oavsett vad du gör, kommer pollen, allergener och damm att komma in på kontoret. Därför är det extra viktigt med regelbunden och noggrann städning. Använd allergivänliga rengöringsmedel.
- Skippa mattor. Heltäckningsmattor måste rengöras extra noga, eller ännu bättre: Ta bort dem helt. Mattor samlar ofta upp allergener och damm.
- Dra upp riktlinjer på jobbet. Många arbetsplatser har regler mot att t.ex. ta med sig hunden till jobbet. Dina allergiska medarbetare kommer att tacka dig!

Övervaka luftkvaliteten på kontoret
En av de bästa saker du kan göra för att skapa en astma- och allergivänlig arbetsplats är att övervaka luftkvaliteten på kontoret, till exempel med Airthings for Business.
Att förstå vad som finns i luften är det viktigaste, första steget för att optimera byggnaden och skydda både byggnaden och dina medarbetare från att bli sjuka. Detta kan endast åstadkommas genom regelbunden övervakning av luftkvalitet över tid och genom att lokalisera eventuella problem som behöver åtgärdas.

Fakta om Airthings
- Airthings kan mäta och hjälpa dig med att hålla koll på Radon, fukt, mögel och koldioxidnivåer (CO2)
- Airthings har den mest avancerade inomhusluftkvalitetsmätaren med radondetektering
- Med Airthings får du en överblick över inomhusluftkvaliteten i ditt hem och vad som kan behöva förbättras med andra klimatprodukter.
Övervaka i Airthings-appen hur de justeringar du har gjort hjälper till att förbättra ditt inomhusklimat. - Airthings-produkterna kan integreras med ditt smarta hem med IFTTT, Google Assistant och Amazon Alexa. Förvandla ditt smarta hem till ett hälsosamt hem!
