
Hur man väljer rätt mobiltelefon och abonnemang till sitt barn
Det blir allt vanligare att barn får egen mobil och eget abonnemang. Det kan vara ett bra sätt att lära sig ta ansvar och vara rädd om sin telefon. Det ger också barnen något att känna stolthet över.
Se till att telefonen inte är för dyr och att den kan tåla mindre olyckor. Det kan till exempel vara en bra idé att investera i lite extra skydd som skärmskydd och stötsäkra fodral.
Behöver barnet verkligen en mobiltelefon?
När det gäller mobilanvändning ser behoven något annorlunda ut för barn än för vuxna och tonåringar. En vanlig anledning till att ett barn får en mobil är för att kunna hålla kontakten med föräldrarna på väg till och från skolan. Det är också lättare att ge barnen lite mer frihet att gå hem till kompisar när man vet att de bara är ett telefonsamtal bort.
Men en sak är klar: När barnen får en egen smart mobil kommer de också att vilja spela spel och titta på videoklipp. Det kan vara både lärorikt och praktiskt, till exempel under bilresor eller när det regnar ute.
Det här är vad du bör tänka på när du bestämt dig för att ge barnet en egen telefon:
• Bestäm på förhand vilka mobiler barnet ska få välja mellan
• Kontrollera vilket abonnemang som passar bäst för ditt barn
• Gör inställningarna på mobilen och installera appar tillsammans med barnet
• Köp till ett mobilskal
• Fundera på om barnets mobiltelefon ska försäkras

De bästa mobiltelefonerna för barn
Det är viktigt att tänka på barnets behov vid köp av mobiltelefon och framförallt barnets ålder. Fundera också på hur mycket telefonen tål i form av stötar och vatten samt hur stor och användarvänlig den är. Kom sist men inte minst ihåg att köpa till den extra utrustning som kan ge ett extra skydd till telefonen t.ex. skärmskydd och fodral.
Om barnet är under läsåldern kan en smartwatch med mobilfunktion, som Xplora, vara ett bättre alternativ.

Välj en mindre skärm till barnen
När man väljer telefon är det viktigt att ta hänsyn till hur den ska användas, vilka behov som finns och sist men inte minst barnets ålder. Du kan även fundera på hur bra mobilen tål stötar och vatten samt hur stor och hur användarvänlig den ska vara.
Barn och ungdomar har inte vuxit färdigt och det kan därför vara svårt för deras ögon och händer att hantera större skärmar. Det är bra att ha en uppfattning om hur stor skärmen ska vara innan man köper en mobil. På sidan översikt över mobiler kan du enkelt välja skärmstorlek så att du kan se alla smarta mobiler med vald storlek.

Kontrollera kostnaden för telefon och mobilabonnemang
I de flesta abonnemang ingår numera obegränsad samtalstid och sms, vilket är bra. Men det är tveklöst så att barn och tonåringar oftast använder mobilen för att surfa på. Grundskolebarn använder oftast sina mobiler hemma tillsammans med familj eller vänner, eller någon annanstans där de kan ansluta till wifi. En viss mängd data kan dock användas på väg till och från skolan, i bilen eller på andra platser utan wifi.
Tidigare debiterades man för den mängd data man använde. I dag är det vanligt att man förhandsbetalar för en viss datamängd. Fundera därför på hur mycket data som ska ingå i barnets abonnemang och lägg lite mer pengar på abonnemanget än på själva mobilen. En rimlig mängd är 1 GB data.
Om barnets datapott tar slut kan du naturligtvis välja att betala för mer. Det är dock fortfarande möjligt att ringa och skicka sms. En begränsad datamängd kan också vara ett bra sätt att lära barnet använda mobilen med måtta.

Se upp för apparna
Med ett mobilabonnemang eller kontantkort har du visserligen bra koll på hur mycket barnets mobilanvändning kostar, men det är inte alltid man automatiskt debiteras mer om gränsen överskrids. Däremot finns det andra fällor som man bör hålla koll på.
Bland annat så kan barn glatt spendera mycket pengar på spel och appar – utan att de är medvetna om konsekvenserna. I de flesta gratisappar uppmanas barn (och vuxna) att köpa saker inne i själva spelet eller programmet. Det lättaste sättet att undvika detta är att inte koppla ett betalkort till mobilens app-butik.

Alltid tillräcklig batteritid
Vuxna, ungdomar och barn har en sak gemensamt: Mobilbatteriet tar "alltid" slut när man minst anar det.
Men det är inte alltid så lätt att komma ihåg att ladda mobilen innan man går hemifrån. Om du vill att det alltid ska gå att kontakta barnet är det därför en god idé att packa ner en trådlös laddare i barnets ryggsäck.
Vi finns här om du behöver oss
Även om det är du som startar och ansvarar för barnets mobilabonnemang bör du registrera telefonnumret i barnets namn. De som levererar innehåll är skyldiga att ta hänsyn till mobilägarens ålder och får inte uppmana till köp av innehåll som inte är lämpligt för minderåriga.
Stanna till vid Elgiganten eller Phonehouse om du fortfarande inte vet vilket mobilabonnemang du ska välja till barnet. De säljer de flesta telebolagens abonnemang och kan ge dig råd och hjälp.