Jämför produkter Du kan jämföra upp till 3 produkter
 Öppet köp i 30 dagar hos Elgiganten

Så här fungerar öppet köp hos Elgiganten

Ibland är det svårt att veta om en produkt är helt rätt för dig - därför erbjuder Elgiganten 30 dagars Öppet Köp. För klubbmedlemmar gäller hela 50 dagar! Under denna period får du testa produkten, så att du kan känna dig trygg med att du gjort rätt val. Om produkten du köpt inte motsvarar dina förväntningar är du välkommen att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.
Elgiganten är More Than Things

Om du vill nyttja öppet köp och returnera en produkt är det viktigt att förstå hur denna kundgaranti fungerar. De allra flesta av våra produkter kan testas och returneras, med några specifika undantag som listas här. Vi ställer också vissa krav på i vilket skick en produkt ska vara vid retur.

Frågor och svar om Elgigantens öppet köp-garanti

Måste det vara något speciellt skäl till att jag lämnar tillbaka produkten?

Nej, du behöver inte förklara varför du inte vill ha produkten. Vi kan dock be dig att göra det, då vi vill registrera skälen och använda dem i vår utbildning, eller ge dig råd om en lösning som kan vara bättre lämpad.

Hitta all info om hur du lämnar tillbaka din produkt

Hur lämnar jag tillbaka en produkt?

Även om du har öppnat kartongen och börjat använda produkten kan du lämna tillbaka den om du inte är nöjd (med vissa undantag). Ta med dig produkten till en av våra butiker så får du byta produkt eller pengarna tillbaka på en gång! Det ska vara enkelt att använda sig av tjänsten med öppet köp hos Elgiganten. Därför kan du lämna in produkten på vilken Elgiganten butik som helst – oavsett var du har köpt den (Elgiganten Phonehouse kan dock endast ta emot produkter som finns i det säljande sortimentet) Du kan returnera en produkt även om du öppnat lådan och testat den. Vi uppskattar dock om du tar hand om förpackningen och returnerar din produkt i originalförpackning.

Du kan också lämna tillbaka produkten med post om det passar dig bättre. Om du vill skicka tillbaka produkten till oss måste försändelsen skickas som företagspaket (ej REK) och om möjligt vara i originalemballaget, tillsammans med ångerrättsblanketten (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post). 

Produkten skickas till vårt returcenter:

Elgiganten Returcenter Port C
Möbelvägen 54
556 52 Jönköping

Har du frågor kan du alltid vända dig direkt till vår kundtjänst.

Finns det några krav gällande produkten som lämnas tillbaka?

Ja, produkten måste vara i samma skick som när du köpte den. Det innebär att den måste rengöras och vara utan repor eller andra märken från användning. Det är också viktigt att alla tillbehör som medföljer också returneras med produkten. Det finns inget krav på att produkten returneras i originalförpackningen, men vi uppskattar om du har tagit hand om den.

Elgiganten Phonehouse kan endast ta emot produkter som finns i det säljande sortimentet, läs mer här (samma länk som till begränsningar och undantag längst ner på sidan)

Hur lämnar jag tillbaka en produkt?

Måste jag ha med kvitto?

För att få tillbaka dina pengar måste du kunna visa kvittot. Om du har fått en gåva med byteslapp kan du returnera produkten och få ett presentkort eller tillgodokvitto som kan användas i alla Elgiganten-butiker.

Hur får jag tillbaka pengarna?

Som allmän regel överför vi pengarna till det kort som varan betalades med. Du kan även få pengarna utbetalda till ett annat kort eller bankkonto.

Finns det några begränsningar på hur många produkter jag kan lämna tillbaka?

I utgångspunkt är det inga begränsningar på hur ofta du kan använda dig av öppet köp, men returrätten kan tas bort vid upprepat missbruk.

Måste jag ha med kvitto?

Begränsningar och undantag

Om du vill nyttja Öppet Köp är det viktigt att du bekantar dig med följande:

  • Ta med dig kvittot vid ett återköp.
  • En returnerad produkt måste vara i samma skick som då den köptes. Vi tar inte emot returer av produkter som har spår av omfattande användning eller med synliga skador eller repor.
  • Produkten måste vara noggrant rengjord.
  • Vi uppmuntrar våra kunder att behålla originalförpackningen.

Undantag:

  • Tjänster, kök, presentkort, på-köpet-produkter samt produkter med abonnemang,
  • Dessa produkter kan endast lämnas tillbaka i obruten förpackning: mobiltelefoner, programvara, spel, film och hygienartiklar (tandvård-, hårvård-, kroppsvård- och hårborttagningsprodukter, in-ear hörlurar och bluetooth headset). För produkter som laddas ner digitalt är ångerrätten förbrukad när du har fått åtkomst till licensnyckeln.
  • Produkter sålda av partners på Elgiganten Marketplace omfattas av partnerns returrätt. Du måste då kontakta återförsäljaren vi säljer föremålet för direkt för avtal om retur.

Undantag för återköp hos Elgiganten Phonehouse. Phonehouse har ett begränsat sortiment och kan endast göra återköp på produkter ur det egna sortimentet, som omfattar följande produktgrupper: mobiltelefoner, tillbehör till mobiltelefoner, mobila trådlösa högtalare, surfplattor, aktivitetsarmband, tränings-, smart- och barnklockor.

Du kan alltid besöka ett Elgiganten varuhus där vi gör återköp på samtliga produkter sålda i någon av alla våra butiker. Gäller även produkter köpta på www.elgiganten.se. Har du frågor gällande öppet köp kontakta vårt kundcenter på 0771-115 115

Läs mer om alla Elgigantens kundfördelar här!

Elgiganten är More Than Things