
Elgigantens Hemtekniker - Teknikhjälp på plats
Våra erfarna hemtekniker hjälper dig att installera och leverera dina nya produkter, utan att du behöver lyfta ett finger! Vi kan även hjälpa dig med felsökning av befintlig utrustning, montering av nätverksuttag och mycket, mycket mer.
- Våra tekniker hjälper dig i ditt hem med TV, ljudsystem, skrivare, router, digitala dörrlås, dator, Smarta Hem-produkter och mycket mer.
- Teknikern hjälper dig både med nyköpt elektronik eller sådant du redan äger.
- När du beställer en produkt i något av våra varuhus så kan teknikern även hantera hemleverans av dina produkter (Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd).
- Vi kan även hjälpa dig med att ta hand om dina gamla produkter för miljömässig återvinning.
- RUT-avdraget gäller för teknikerns arbetstid, så du betalar bara hälften och den andra hälften för teknikern betalas via RUT-avdraget. Nice!

Vi kan hjälpa dig med all din hemelektronik
Våra erfarna hemtekniker har utfört över 300.000 uppdrag och är därför väl rustade för att hjälpa dig med alla typer av hemelektronik. När du köper en ny tv i något av våra varuhus kan hemteknikern exempelvis leverera produkten hela vägen in i ditt vardagsrum*, montera tv:n på väggfäste eller fotstativ, ställa in dina favoritkanaler och optimera bilden för bästa möjliga upplevelse. Efter utförd installation kan teknikern ta med sig både emballaget och den gamla tv:n för miljömässig återvinning*.
Du kanske också behöver hjälp med installation av din nya skrivare, att ansluta en Google Home-högtalare till dina Philips Hue-lampor eller att montera ett nytt nätverksuttag till familjens gaming-dator - Elgigantens hemtekniker kan hjälpa dig med allt detta, och mycket mer.
* Leverans och miljöretur via Hemtekniker erbjuds f.n. i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd. Installationstjänsterna erbjuds dock i samtliga regioner.

Med Elgigantens Hemtekniker kan du känna dig trygg
Vi på Elgiganten samarbetar med Smartify BBG, som har utfört över 300.000 uppdrag sedan starten 2008. Alla våra Hemtekniker har en grundlig utbildning och en djup förståelse för hur produkterna är uppbyggda och hur de skall installeras för att fungera på bästa sätt. När du beställer en tjänst från oss kan du känna dig trygg med att den tekniker som besöker dig har all kunskap som krävs för att din hemelektronik ska hanteras på korrekt sätt. Våra tekniker har tillgång till fullutrustade servicebilar som innehåller alla verktyg som kan behövas för att utföra en installation i ditt hem. När våra Hemtekniker besöker dig så legitimerar de sig alltid med ID06-bricka, så att du kan känna dig trygg med personen du släpper in i ditt hem.
För att göra hanteringen av RUT-avdraget enkelt för dig, så sköter vi allt pappersarbete. Du uppger endast ditt personnummer så hanterar vi administrationen mot Skatteverket. Du kontrollerar att avdragsutrymmet för RUT-tjänster inte är förbrukat (25 000 kr eller 50 000 per år). Du betalar endast halva arbetskostnaden och resterande belopp hanteras direkt mot Skatteverket av oss och vår partner. Enkelt och bekvämt för dig!
Hur bokar jag tid?
Du kan boka tid direkt här på hemsidan genom att välja vilken typ av produkt du behöver hjälp med i menyn som du finner lite längre upp på denna sida. Då kommer du till en lista över relevanta tjänster och kan boka tid direkt via internet.
Du kan också boka tid i ditt närmaste varuhus för att få hjälp med såväl befintlig elektronik som ny elektronik som du köper i varuhuset. I Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd kan teknikern också köra hem dina nya produkter från varuhuset i samband med installationen. Prata med personalen i ditt närmaste varuhus för att få hjälp med leverans och installation av dina nya produkter.
Hur snabbt får jag hjälp?
När du har lagt en bokning via hemsidan eller i ett av våra varuhus så kommer vår bokningscentral att kontakta dig inom 24 timmar för att boka in ett besök på en tid som passar dig. Normalt sett kan teknikern besöka dig inom 2-3 dagar från att du lagt din bokning.
Kan ni hjälpa mig med andra saker när ni väl är på plats hos mig?
Absolut, det kan vi göra. I mån av tid kan du köpa till fler av våra tjänster eller tilläggstid om 15 eller 30 minuter support. Det bästa är att ta upp det du vill ha hjälp med direkt när vi ringer dig, då kan vi säkerställa att teknikern har tillräckligt med tid för att hjälpa dig. Det kan även finnas möjlighet att ta det med teknikern på plats.
Kan ni leverera mina nya produkter hem till mig?
I Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd så kan våra tekniker även ombesörja hemleverans av dina produkter när du beställer produkter med installation i ett Elgigantenvaruhus. Prata med personalen i ditt närmaste Elgiganten-varuhus så hjälper vi dig att boka leverans och installation av dina nya produkter.
Kan ni ta med er min gamla tv, dator eller annan produkt för återvinning?
Ja, självklart! Vi kan självklart också returnera andra produkter än de som ersätts av din nyinköpta produkt. Om du exempelvis beställer installation av en ny tv, kan vi ta med oss en uttjänt dator för återvinning. Det är viktigt för oss att du känner till att alla elektronikprodukter du lämnar över till oss för återvinning hanteras på ett miljömässigt sätt. Du kan läsa mer om Elgigantens miljöarbete genom att
Behöver ni hjälp av mig när ni kommer?
Vid installation av större TV-apparater (från 46 tum) behöver teknikern i regel hjälp med inbärning och hjälp att hålla TVn vid montering på väggen. I storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd) så kan vi dock erbjuda utkörning med två tekniker, så att du inte behöver lyfta ett finger! Fråga oss i ditt närmaste varuhus för mer information.
Får jag mängdrabatt om jag beställer fler tjänster?
När du lägger till fler tjänster på en befintlig beställning så får du ett lägre pris på de tjänster du lägger till utöver huvudtjänsten på din beställning. Undantaget är tjänsten Allmän support 30 minuter som inte omfattas av denna regel. Vilka priser som gäller för en tjänst när den läggs som tillval på en befintlig beställning ser du på respektive tjänstekategorisida som du når via menyn längre upp på denna sida.
Hur vet jag om jag har rätt till RUT-avdrag?
RUT ger dig skatteavdrag på 50% av arbetskostnaden för hushållsnära tjänster, som fr.o.m. 1 augusti 2016 också inkluderar IT-tjänster i hemmet. Gäller för dig som har en bostad, är över 18 år och har en beskattningsbar inkomst i Sverige. Maxbeloppet på sammanlagda RUT-avdrag är 25 000 kr per år, alternativt 50 000 kr om du är över 65 år. En köpare som önskar nyttja RUT-avdrag behöver uppge sitt personnummer vid bokning av tjänsterna. Elgigantens samarbetspartner sköter all administration då betalning sker på plats i samband med utförande av tjänsten. Köparen betalar enbart halva arbetskostnaden och resterande belopp hanteras direkt mot Skatteverket av Elgigantens samarbetspartner.
Vilka betalningsalternativ finns?
Du betalar på plats i hemmet efter utfört uppdrag med Swish eller konto- och kreditkort. Vi kan även skicka en faktura mot en administrativ avgift om 49 kr.