a11y.skip.navigation
Klicka här för att handla som företagare
Kundservice
Elgigantens privatkunder Elgigantens företagskunder
Hitta butik / öppettider

Populära sidor - Elgiganten

MobiltelefonLaptopTvättmaskinSurfplattaDiskmaskinTVStationär GamingdatorDammsugare

Main Categories follow

  • Datorer & Kontor
    Datorer & Kontor
  • Mobiler, Tablets & Smartklockor
    Mobiler, Tablets & Smartklockor
  • TV, Ljud & Smart Hem
    TV, Ljud & Smart Hem
  • Gaming
    Gaming
  • Epoq Kök & Tvättstuga
    Epoq Kök & Tvättstuga
  • Vitvaror
    Vitvaror
  • Hem, Hushåll & Trädgård
    Hem, Hushåll & Trädgård
  • Personvård, Hälsa & Skönhet
    Personvård, Hälsa & Skönhet
  • Sport & Fritid
    Sport & Fritid
  • Tjänster & Tillbehör
    Tjänster & Tillbehör
  • Outlet
    Outlet
  • kampanj-menu-900x450
    Kampanjer
  • kundklubb-menu-900x450
    Elgiganten Kundklubb
  • b2b-menu-900x450
    Elgiganten företag
  • ccc-menu-900x450
    Kundtjänst
  1. Kundtjänst
  2. Vanliga frågor (FAQ)
FAQ logo - pratbubblor mot grön bakgrund.

Vanliga frågor

Kontakta oss

För att hjälpa dig att hitta svar på dina frågor så har vi sammanställt vanliga frågor och svar. För att göra det så enkelt som möjligt för dig att hitta det du söker, så har vi delat in frågorna i olika kategorier: Allmänna frågor, Beställning, pris och faktura, Leverans, samt Reklamation och service

  • Allmänna frågor (FAQ)
  • Beställning, pris och faktura 
  • Leverans
  • Reklamation och service 

Hittar du inte svaret på din fråga nedan, kontakta oss här, så hjälper vi dig!

Vanliga frågor och villkor:

Hur exakt är lagerstatusen online?

Lagersaldot uppdateras kontinuerligt och bör vara korrekt. Vi förbehåller oss dock rätten att det kan bli fel under perioder vid ökat tryck på enskilda produkter.

Var hittar jag mitt närmaste företagscenter?

För att hitta ditt närmaste företagscenter, kontakta oss via telefon på 0771-116116, eller maila oss på b2b@elgiganten.se så hjälper vi dig.

Jag vill registrera mitt företag som kund hos Elgiganten Företag - hur gör jag?

För att göra det så enkelt som möjligt för dig som företagare att komma igång, så har vi tagit fram en guide med de vanligaste funktionerna. 

  • För att registrera dig, klicka på "Registrera" uppe i högra hörnet på denna sida, fyll i de efterfrågade uppgifterna och följ sedan instruktionerna.
  • Du kan även kontakta vårt kundcenter för företag på 0771-116 116 så kan vi hjälpa till med registreringen.
Hur säger jag upp min försäkring?

Önskar du avsluta ditt försäkringsavtal kan du kontakta Moderna försäkringar på 0770 456 333. Du får då tillbaka beloppet för den kvarvarande perioden.

Har du köpt en mobilförsäkring hos Elgiganten efter 01.05.2022 kan du kontakta oss på (+46) 0771 115 115.

Hur avregistrerar jag mig från nyhetsbrev?

Det finns en länk längst ner i nyhetsbrevet, som du kan trycka på. Då kommer du vidare till en sida där du kan välja att avregistera dig för framtida utskick. Efter det ska det inte komma fler nyhetsbrev. Skulle du mot förmodan inte få det att fungera är det bara att kontakta oss, så hjälper vi dig!

Hur väl stämmer lagersaldot som visas online?

Saldot uppdateras var 15:e minut och stämmer därför bra! Men det kan gå lite för snabbt ibland om många kunder vill köpa samma produkt inom loppet av några minuter, så vi vill ändå reservera oss för att det kan bli fel.

Hur väl stämmer lagersaldot som visas online?

För kampanjer online är det först till kvarn som gäller, men i butikerna har vi 3 dagars tillgångsgaranti. Det innebär att du är garanterad veckans annonsvara i upp till 3 dagar. Tar den slut kommer vi se till att beställa fler eller erbjuda dig en motsvarande produkt till samma pris. Vissa gånger, vid exempelvis invigningar eller mellandagar, väljer vi att skriva "begränsat antal " och då gäller inte tillgångsgarantin.

Om jag har fått vänta länge på min produkt, när börjar reklamationsrätten att gälla?

Det är alltid datumet då du tog emot varan som gäller, så din reklamationsrätt och reklamationsrätt påverkas inte av eventuella leveransförseningar.

Hur kommer jag i kontakt med min lokala butik?

Vårt kundcenter tar emot frågor som berör våra butiker. För information om din butik besök vår butikssida här.

Order och Betalning:

När skickas fakturan?

Fakturan skickas från oss när din beställning lämnat vårt lager. Observera att vi även kan komma att leverera din beställning i flera försändelser, ifall inte alla produkter finns på lager vid beställningstillfället.

Hur handlar jag hos er?

Tryck på köp och gå vidare till kundkorgen för att få leveransalternativ hem till dig eller välj hämta i butik för hämtning i en butik som har varan i lager efter 1 timme och inom 24 timmar. I kassan rekommenderar vi dig att logga in på ditt befintliga konto(fördelen är att din orderhistorik sparas på ett och samma ställe), alternativt använder snabbkassan. I kassan väljer du leveransalternativ, tillägg av eventuell installation och extra tjänster samt slutför med valt betalningsalternativ.

Hur många dagars kredit erbjuder Elgiganten?

Elgiganten erbjuder alla företagskunder 14 dagars kredit från leveransdatumet. Läs mer om fakturor under Priser och Betalning i våra villkor.

Kan jag flytta förfallodagen på fakturan?

Ja, du kan själv flytta fram förfallodatumet på din faktura om du inte hinner betala den på 14 dagar. Gå till My Klarna och logga in med mobilt bankid, eller använd Klarnas egna app för att justera din faktura.

Varför kan jag inte handla på faktura?

Det kan finnas olika anledningar, men den vanligaste anledningen är att du har angett en annan fakturaadress än den adress du är folkbokförd på.

Om jag betalar med kort, när dras pengarna?

Vid köp i vår internetbutik dras beloppet direkt när du genomfört ditt köp via kort, Paypal eller direktbank. Det gäller även vid förhandsbeställning av produkter som blir tillgänlig för leverans senare.

Kan jag lägga till en produkt i min befintliga order?

Som regel hanteras ordrar så snabbt att det oftast är bättre att skapa en ny order om du vill ha ytterligare en produkt. Men om du har en beställning som ska levereras längre fram i tiden kan du kontakta oss, så hjälper vi dig att justera ordern.

Hur ändrar jag namn, nummer eller address för leveransen?

Vi kan i vanliga fall inte göra en ändring av uppgifter på befintlig order, order med hemleverans kan vi göra en ändring på om du kontaktar oss på 0771 115 115, 2 dagar innan bokad leveransdag.

Kan jag betala med kort?

Ja. Du kan betala med VISA eller Mastercard när du handlar hos oss.

Visas priserna inklusive eller exklusive moms?

Med hjälp av funktionen "Visa priser ink/ex moms" uppe till höger på vår sida så väljer du själv om du önskar se priserna med eller utan moms.

Hur handlar jag hos er?

Tryck på köp och gå vidare till kundkorgen för att få leveransalternativ hem till dig eller välj hämta i butik för hämtning i en butik som har varan i lager efter 1 timme och inom 24 timmar. I kassan rekommenderar vi dig att logga in på ditt befintliga konto(fördelen är att din orderhistorik sparas på ett och samma ställe), alternativt använder snabbkassan. I kassan väljer du leveransalternativ, tillägg av eventuell installation och extra tjänster samt slutför med valt betalningsalternativ.

Hur ser jag vad frakten kostar?

Vi har i regel fria fraktalternativ på alla produkter vid köp över 500 kr, men önskar du snabbare leverans eller utökade tjänster så som uppbärning ser du priset när du har lagt produkten i varukorgen och gått vidare till kassan. Där kan du välja bland flera olika fraktalternativ och se vad dessa kostar.

Jag hittar inte mitt kvitto, kan ni hjälpa mig?

Om du var inloggad när du gjorde köpet finns din orderbekräftelse sparad på mina sidor och du kan enkelt komma åt den genom att logga in på ditt konto. Besöker du ett varuhus behöver du ha med dig legitimation och kontaktar du kundtjänst är det bra att veta att vi bara får lov att skicka en kvittokopia till den adress och e-post som står på originalkvittot.

Vad innebär det att förhandsboka en produkt hos er?

Du köper helt enkelt en produkt som inte finns på lager och vi skickar den så fort den har kommit in. Gäller det ett nytt spel som du är sugen på att ha samma dag som det släpps rekommenderar vi fraktalternativet Express.

Kan jag lägga till en produkt till min befintliga beställning?

Som regel hanteras ordrar så snabbt att det oftast är bättre att skapa en ny order om du vill ha ytterligare en produkt. Men om du har en beställning som ska levereras längre fram i tiden kan du kontakta oss, så hjälper vi dig att justera ordern.

Hur får jag min beställda digitala produkt, ex pc-spel?

Du hittar din beställning under orderhistorik på "mina sidor". Genom att trycka på visa detaljer på din digitala order får du möjlighet att ladda ner din produkt samt få åtkomst till produktnyckeln.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

I vår internetbutik erbjuder vi betalning via Mastercard, Visa och American Express, Direktbetalning via internetbank, Klarna faktura med 14 dagars förfallo, Ecster delbetalning, Paypal och Swish.

Kan jag välja att delbetala min faktura?

Ja, det går bra att dela upp din betalning efter att du har fått din faktura. Ta kontakt med Klarna på 08 – 120 120 10 som hjälper dig vidare.

Var hittar jag kvitto/faktura?

När du är inloggad på ditt konto hos oss, så hittar du information om dina beställningar genom att klicka på "Mitt företag" och sedan "Kontoöversikt".

Leverans:

Hur ser jag fraktkostnaderna för en specifik produkt?

Fraktpriser visas när du går vidare med din order till betalning. Var uppmärksam på att fraktpriser kan variera beroende på vald tid och dag.

När kommer ni att leverera min beställning?

Mindre produkter (upp till 35kg) levereras som företagspaket till ditt företag. Normal leveranstid är 2-3 arbetsdagar, men vi gör allt vi kan för att leverera din beställning så snart som möjligt. Har du beställt en produkt som inte finns på lager vid beställningstillfället så skickar vi ut den så snart den kommit in till oss.

För större varor (vitvaror, stora TV-apparater och liknande) så levererar vi på den dag och tid som du själv har valt i kassan när du gjorde din beställning. 

Hur går jag tillväga om hemleveransen inte kunde genomföras eller missades?

Kontakta oss så hjälper vi dig att boka en ny leveranstid. Ny utkörningsavgift tillkommer om orsaken till den uteblivna leveransen beror på hinder hos dig.

Tar ni med min gamla produkt när ni levererar min nya?

Om du köper med tjänsten miljöretur av uttjänt elektronikprodukt tar chauffören med den gamla varan. Om du har glömt att beställa detta kan du kontakta oss i god tid före leverans så lägger vi till det i din beställning!

Vad händer om min leverans blir försenad?

Om något i din beställning skulle bli försenat kontaktar vi dig. Uppstår en försening försöker vi i första hand hitta en ny leveranstid men skulle det ta alldeles för lång tid är det givetvis möjligt att se på andra alternativ. Vid frågor gällande leverans av order från en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från mina sidor på Elgiganten.se

Kontaktar ni mig innan leveransen?

Våra chaufförer ringer alltid minst 30 minuter innan leveransen för att förbereda dig på att de är på väg.

Skulle jag själv kunna hämta varan på ert lager?

Nej, vi har dessvärre ingen utlämning från vårt centrallager. Handlar du online skickar vi alla ordrar direkt från vårt stora centrallager i Jönköping. Om du önskar handla i butik istället kan du kontakta oss så hjälper vi dig att kolla om din beställning online kan avbokas.

Får jag en ny produkt om den jag fick är skadad?

Vill du ha en ny produkt så fixar vi det, men det finns också möjlighet att få kompensation mot att du behåller produkten. Eftersom varje fall är unikt är det bra om du tar bilder av skadan, sparar emballaget och ringer till oss så fort som möjligt. Ju tidigare du kontaktar oss desto bättre! Vid retur eller byte av en vara köpt av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas för villkor och närmre beskrivning om hur returen ska genomföras. Produkter köpa hos en Partner kan inte returneras i Elkjöps butiker.

Hur gör jag för att avboka hela leveransen?

Slå oss en signal så hjälper vi dig! Men tänk på att avbokning behöver ske senast två dagar innan leveransen. För avbokninar som sker för sent har vi dessvärre inte möjlighet att betala tillbaka fraktkostnader. För paketleverans till ombud är det endast möjligt att avboka beställningen innan paketet är skickat ifrån oss. Vid annullering eller avbeställning av varor köpta av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina Sidor " på Elgiganten.se

Vad ska jag göra om det saknas något i mitt paket?

Ring till oss så ska vi undersöka vad som har gått fel och se till att du får det som saknas. Vid frågor om varor köpta från en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina sidor" på Elgiganten.se

Vad gör jag om jag inte fanns tillgänglig när varorna skulle levereras?

Om du inte är tillgänglig vid överenskommen leveranstid måste du själv betala för en ny leverans. Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta en ny tid.

Kan jag returnera en produkt i en butik istället för att skicka tillbaka den?

Ja, det går bra! Du måste inte skicka tillbaka produkten bara för att du har handlat online. Ta med dig produkten med alla tillbehör och emballage (om du har det kvar) till närmaste butik så hjälper de dig. Glöm inte kvittot!

Kan jag följa min leverans?

Leveranser av mindre produkter, som skickas som paket . Större varor levereras på utsatt dag och tid som du valde i kassan och aviseras via telefon ca 30 minuter före leverans. Har du några frågor inför en leverans av större varor, kontakta vårt kundcenter.



Kan jag boka en mer exakt leveranstid?

Nej, det är dessvärre inte möjlighet att specifiera leveranstiden utöver de tidsspann du kan välja mellan när du lägger beställningen. Du kan självklart byta tid om du kontaktar oss 2 dagar innan bokad leveransdag. Chauffören ringer dig också ca 30 minuter innan leverans.

Om en av mina produkter har blivit försenad, vad händer då med de andra?

Du ska inte behöva vänta längre än nödvändigt. Produkterna som finns tillgängliga kommer att skickas i en separat försändelse och du betalar fortsatt bara för en leverans.

Måste jag vara hemma när leveransen kommer?

Har du inte möjlighet att vara hemma kan du lämna ditt kvitto och legitimation till någon annan som tar emot dina varor. Personen måste dock kunna uppvisa både sitt eget och ditt ID

Hur ändrar jag namn, nummer eller address för leveransen?

Vi kan i vanliga fall inte göra en ändring av uppgifter på befintlig order, order med hemleverans kan vi göra en ändring på om du kontaktar oss på 0771 115 115, 2 dagar innan bokad leveransdag. Vid frågor eller ändring i en order från en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontatkas från "Mina sidor " på Elgiganten.se

Installationen kunde inte utföras, vad händer nu?

Kontakta vår kundtjänst så kan vi boka en ny tid för installation. Vi står givetvis för alla kostnader om orsaken till den uteblivna installationen är hos oss eller hos chauffören! Fanns några förhinder hemma hos dig behöver dessa åtgärdas inför nästa installation, ny kostnad för leverans och installation tillkommer.

Får jag tillbaka pengar för frakt och tjänster om jag ångrar köpet?

Vi betalar inte tillbaka pengar för utförda tjänster. Exempel på tjänster kan vara frakten själv men också "klart för start" och installationer. För köp på Elgiganten.se får du tillbaka fraktkostnaden för frakten ut från oss till dig om du ångrar hela ditt köp och skickar tillbaka varan till oss. Däremot bekostar du själv frakten tillbaka till oss.

Jag har skickat tillbaka en produkt, när kommer pengarna tillbaka till mitt konto?

Så fort vi har tagit emot produkten från dig och kontrollerat den gör vi en återbetalning mot samma medel som du betalade med. Det kan ta upp till 30 dagar men vi låter det sällan ta så lång tid.

Reklamation och service:

Jag har fått en produkt som är trasig och behöver support, hur gör jag?

Om du behöver hjälp med service eller reparation så har du flera möjligheter. Du kan börja med att läsa vad som gäller för just din produkt. Här hittar du våra supportsidor. På våra supportsidor hittar du kontaktuppgifter till samtliga leverantörer, och ofta kan du få hjälp direkt över telefon, utan att behöva ta dig till något av våra varuhus. Självklart kan du även kontakta vårt kundcenter direkt om du vill ha hjälp direkt från oss. Kontaktuppgifter till vår kundtjänst hittar du här.

Hur får jag veta hur det går med min service?

Om du har lämnat in en produkt för service/reparation hos oss så kan du följa din reparation här. 

Vi kommer även att hålla dig uppdaterad via SMS/telefon när din service är färdig, eller om verkstaden har några kompletterande frågor som de behöver ha svar på för att kunna utföra servicen.

Kan jag köpa reservdelar från er?

Det bästa är att kontakta tillverkaren i första hand, men vi hjälper dig gärna om du önskar.

Varför får jag ett kostnadsförslag för service när jag har reklamation kvar?

Att man har reklamationstid kvar betyder inte alla typer av fel kostnadsfritt blir åtgärdade. Vi skickar alltid produkterna till auktoriserade verkstäder, som gör en kvalificerad bedömning. Är det ett fel som beror på någon form av yttre åverkan täckts det inte och du kommer att få ett kostnadsförslag. Ett tips är att kolla med din hemförsäkring om du har ett skydd där, som skulle kunna täcka en del av eller hela kostnaden.

Hur lång tid tar det att reparera en trasig produkt?

Normal servicetid är 2-3 veckor men oftast går det snabbare än så.

Kan jag lämna in en produkt för service om jag har köpt den hos någon annan?

Ja, så länge det är inom reklamationstid är det oftast inga som helst problem. De flesta återförsäljare hanterar samma varumärken och våra verkstäder är auktoriserade för det mesta. Men var beredd på att det uppstår reparationskostnader om det är en gammal produkt eller om felet inte klassas inom ramarna för reklamation. Ta med dig produkten till din närmaste butik så hjälper vi dig!

Hur många gånger ska jag behöva skicka produkten på service?

Du kan be om en ny produkt eller hävning av köp om samma fel har konstaterats 3 gånger eller om olika fel har konstaterats 4 gånger av en auktoriserad verkstad. Alla gånger måste dock felen vara sådana att de täcks av reklamation.

Var kan jag följa min service för att se hur det går?

Om vi registrerade ditt mobilnummer kommer du löpande att få SMS med information om hur det går. Du kan också använda ditt order-ID som står på inlämningskvittot och se status online på elgiganten.se/servicestatus.

Kan jag returnera produkten eller få den reparerad i vilken Elgiganten-butik som helst?

Ja. Du kan returnera produkten eller lämna in den för reparation i valfri Elgiganten-butik oavsett var du ursprungligen har köpt din vara (gäller även vid köp i vår webbutik)

Vad ska jag göra om min produkt har gått sönder?

Börja gärna med att kontakta tillverkarens support. Det kan hända att de kan hjälpa dig direkt via telefon eller skicka en reparatör hem till dig. För stora tv-apparater och vitvaror är det hemservice som gäller, medan mindre produkter behöver skickas till en verkstad.

Får jag låna en produkt om min skickas på service?

Ja, har du behov av en låneprodukt så fixar vi det. Det är inte säkert att vi har en exakt likadan produkt att låna ut men den du får låna kommer alltid täcka dem viktigaste behoven. Enklast är om du vänder dig till din närmaste butik för att få hjälp.

Vad gör jag om min produkt har gått sönder och jag har en försäkring hos er?

Du behöver först göra en skadeanmälan. Enklast är att göra den online här modernaforsakringar.se/anmalan-online/produkter men det går också bra att ringa till Moderna på 0770-456 333. Efter din skadeanmälan tar vi hand om ärendet och ger dig all information du behöver.

Vad har jag för garantier?

Du har alltid möjlighet att reklamera din produkt i upp till 3 år. I vissa fall lämnar också tillverkaren egna garantier som kan vara längre än 2 år. Du hittar information om vad som gäller för din produkt i instruktionsboken.

Elgiganten Marketplace:

Vad är Elgiganten Marketplace?

Elgiganten har ingått samarbete med en rad Partners för att erbjuda dig ett större utbud av produkter än någonsin. Våra Partners erbjuder sina produkter via Elgigantens hemsida – det är det här vi kallar Elgiganten Marketplace.

Vi hoppas att det breda produktutbudet på Marketplace ger dig en ännu bättre köpupplevelse!



Hur fungerar Elgigantens Marketplace?

Köper du en produkt från en av våra Partners, utförs transaktionen genom Elgigantens säkra checkout. Når Partnern har tagit emot din beställning skickas produkten till uppgiven leveransadress. Om du har beställt produkter från flera Partners, kommer du att få leverans från varje Partner.

Har du frågor om beställningen eller vill returnera en vara, kontaktar du ansvarig Partner för beställningen. Information om ansvarig Partner hittar du vid sidan av varan på produktsidan, i varukorgen och på Min Sida på elgiganten.se Här kan du också se leveransstatus för din order och skicka ett meddelande till Partnern.

Vad är en Partner?

En Partner är en leverantör som erbjuder försäljning av produkter på Elgiganten Marketplace. Våra Partners är noggrant utvalda för att säkra att de erbjuder produkter och service av hög kvalitet. Alla Partners är förpliktade att agera enligt konsumentköplagen. För oss är din köpupplevelse högsta prioritet! Vi är intresserade av att veta hur du uppfattade köpupplevelsen med våra Partners, och uppmanar dig att värdera Partnern efter att beställningen är levererad.

Varför har mitt kort blivit debiterat flera gånger för mitt köp?

När du handlar på Elgiganten Marketplace, kan du uppleva att ditt kort debiteras flera gånger. Det här är normalt, och du kommer aldrig bli belastad för mer än totalbeloppet för ditt köp. När du handlar produkter från en Partner, kommer kortet du använder för att betala köpet med belastas när Partnern skickar din order från sitt varulager.

Om du har köpt produkter från mer än en Partner samtidigt, kommer varje Partner skicka din leverans separat, och du kommer därför bli belastad flera gånger – en gång för varje Partner du har handlat från.

Om du har beställt produkter från både Elgiganten och en Partner samtidigt, kommer ditt kort också belastas flera gånger – en gång för din Elgiganten-produkt, och en gång när Partnern skickar din beställning till dig.

Totalbeloppet som belastas kommer aldrig överstiga totalbeloppet som är uppgivet för din order.

Vem ska jag kontakta med frågor om min order om jag har handlat via Elgiganten Marketplace?

Om du har frågor om en order, ber vi dig ta kontakt med Partnern via meddelandefunktionen på mina sidor. Partnern kommer svara på din fråga inom två arbetsdagar. Når Partnern har svarat på din förfrågan kommer du få en notis på e-postadressen du uppgav när du beställde produkten.

Hur kan jag kontakta en Partner?

Följ de här enkla stegen för att kontakta en Partner och få hjälp med frågorna du har om din order eller en produkt:

  1. Öppna din beställningshistorik på Min sida.
  2. Hitta din beställning och klicka på Kontakta partner.
  3. Skriv ditt meddelande.
  4. Tryck på Skicka.

När du har skickat meddelandet kommer du få en bekräftelse via e-post. Partnern kommer svara dig inom två arbetsdagar. Om du inte har fått en bekräftelse på din förfrågan från Partnern efter två arbetsdagar, kan du kontakta Elgigantens kundservice. Elgigantens kundservice kommer hjälpa dig att lägga till rätta för fortsatt dialog med Partnern. Om du kontaktar Elgigantens Kundservice innan du kontaktar Partnern, bes du om att ta kontakt med Partnern som ett steg 1.

Hur returnerar jag en produkt köpt av en Partner?

Produkter köpt på Marketplace måste returneras till Partnern som du köpte produkten av. Produkter köpt på Marketplace kan inte returneras i Elgigantens butiker. För att be om att retur, återbetalning eller ett byte, kontakta Partnern du köpte produkten av för att få hjälp. Partnern är ansvarig för din order och kommer hjälpa dig med alla frågor, utmaningar och förfrågningar du skulle ha relaterat till köpet du har gjort. För att returnera produkter, ber vi dig fylla in ångerschemat som levererades av Partnern och:

  • 1. Öppna orderhistoriken på Mina sidor.
  • 2. Hitta din order och klicka på Kontakta Partner.
  • 3. Skriv ditt meddelande.
  • 4. Tryck «Skicka in».
Hur returnerar jag en defekt produkt köpt av en Partner?

Din produkt bör alltid vara i utmärkt skick när du tar emot den! Tyvärr går inte alltid saker som planerat. Om du tar emot en produkt som är defekt eller bristfällig, kommer Partnern ersätta produkten eller återbetala köpet när du har returnerat produkten som du inte är nöjd med.

Kontakta Partnern som du köpte varan av för hjälp.Alla våra Partners agerar enligt konsumentköplagen, och erbjuder minimum 14 dagars ångerrätt.

Vänligen märk att varje Partner har egna riktlinjer för retur, och de här riktlinjerna kommer inte vara samma som för produkter köpta av Eligiganten. Vi rekommenderar att du alltid läser Partnerns riktlinjer för återbetalning innan du gör en beställning.

Du hittar varje Partners riktningslinjer genom att klicka på Partnerns logo på sidan med produktdetaljer.

Gäller prisgaranti (som Elgigantens Prisgaranti) för produkter köpta av Partners?

Nej, Elgigantens garantier gäller inte för produkter sålda av våra Partners på Marketplace. Våra Partners har sina egna riktningslinjer för prissättning.

Är det reklamationsrätt på produkter sålda av Partners?

Ja, produkter sålda av Partners på vår Marketplace täcks av lagstadgad reklamationsrätt. I vissa tillfällen kan några Partners erbjuda extra garantier. Information om garantier är inkluderat i produktbeskrivningen. Du kan hitta flera detaljer under i Elgigantens Köpvillkor.

Kan jag välja leveransadress?

Ja, ange önskad leveransadress för beställningen innan betalning.

Hur mycket kostar leverans av produkter köpt från en Partner?

Leveranskostnaderna kommer variera beroende av vilket leveransalternativ du valde och storleken på produkteten du beställde.

När du kollar priset på en produkt, kommer det bästa leveransalternativet för den här produkten visas. Du kan ändra leveransmetod i checkouten. Om du köper flera produkter från en Partner, kommer alla produkterna skickas i samme leverans och du kommer bara bli belastad för leverans en gång.

Om du köper flera produkter från olika Partners, kommer varje Partner skicka dig ett separat paket och du kommer betala för leverans för varje utskick.

Kan jag spåra en order jag har beställt från en Partner?

Ja, i de flesta tillfällen. De flesta av våra Partners kommer ge dig en spårlänk till transportören de använder. Du kommer få ett e-mail med en länk till spårsidan när Partnern har skickat din order. Spårningsinformation kommer också vara tillgänglig via orderhistoriken på mina sidor när ordern är skickad från Partnern.

Om du inte har fått en spårningslänk, ber vi dig att ta kontakt med Partnern via mina sidor för att få en uppdatering på var ditt paket befinner sig.

Var är min order?

När du har gjort en order, kommer Partnern skicka en orderbekräftelse inom 72 timmer. Du kommer också få ett e-mail med en spårningslänk när din order har blivit skickad från Partnerns lager.

Om du har frågor om din order på Marketplace, ber vi dig kontakta Partnern via mina sidor.

Vad händer om en Partner annullerar min beställning?

Under vissa omständigheter, kan en Partner vara tvungen att annullera din order. Det här kan till exempel förekomma om Partnerns lager har slut på produkten du har beställt. Om det här förekommer, kommer du få ett e-mail som informerar dig om att din order är annullerad och att betalningen blir återbetald till ditt kort.

Var uppmärksam på att det kan ta upptill sju arbetsdagar innan återbetalningen visas på ditt bankkonto.

Kan jag returnera en produkt om jag köpte den från en Partner för mer än 14 dagar sedan?

Elgigantens 30-dagars returpolicy gäller inte för produkter köpta från en av våra Partners. Partners agerar enligt konsumentköplagen, men är inte förpliktade att följa Elgigantens utvidgade 30-dagars returpolicy.

Vi ber dig läsa Partnerns riktningslinjer för retur, som du hittar genom att klicka på Partnerns namn på produktdetaljsidan. Det snabbaste sättet att returnera dina produkter på, är att kontakta Partnern via mina sidor. Var uppmärksam på att produkter som är köpta från en av våra Partners på Marketplace inte kan returneras i Elgigantens butiker.

Vad händer om varan jag tar emot inte motsvarar hur varan har beskrivits?

Om varan du har tagit emot inte stämmer överens med beskrivningen på produktsidan, ber vi dig kontakta Partnern direkt. Partnern kommer svara på din förfrågan inom två arbetsdagar. Om du inte hör från Partnern inom två arbetsdagar, kan du kontakta Elgigantens Kundservice för att få hjälp.

Vilka villkor är det för återbetalning och retur när man handlar från en Partner?

Varje Partner på Marketplace har sina egna procedurer för återbetalning och retur. Vi rekommenderar att du går igenom Partnerns returpolicy noggrant innan du gör klart en order. Du kan hitta returpolicy genom att klicka på Partnerns namn på produktdetaljsida.

Om du vill fråga efter återbetalning eller vill byta en vara du har tagit emot, måste du kontakta Partnern du köpte varan av. Om Partnern inte har svarat på din förfrågan inom två arbetsdagar, kan du kontakta Elgigantens kundservice för att få hjälp.

Vi ber dig vara uppmärksam på att produkter köpta via en Partner på Elgiganten Marketplace inte kan returneras i Elgigantens butiker. Du måste kontakta Partnern direkt via Mina sidor för att hantera en retur.

Hur ändrar jag namn, nummer eller adress på leveransen från en Partner?

Kontakta Partnern du har beställt varorna av på mina sidor på elgiganten.se för att få hjälp!

Vad bör jag göra om en Partner inte kan lösa mitt problem på ett tilfredsställande sätt?

Det är alltid Partnerns ansvar att lösa ditt problem på bästa möjliga sätt. Det händer dock att saker inte alltid går som planerat! Om du inte är nöjd med sättet en Partner har löst ett problem, kan du kontakta Elgigantens kundservice När du tar kontakt med oss, ber vi dig ha ordernummer och detaljer om problemet med Partnern klart, så att vi kan undersöka problemet ytterligare så snabbt som möjligt.

Vem bör jag kontakta om jag inte är nöjd med en Partners förslag på lösning?

Om du inte är nöjd med den lösning som en av våra Partners föreslår, ta då kontakt med Elgiganten kundservice. Detta alternativ kan möjligtvis ta något längre tid, men vi försöker att lösa ditt problem innanför sju arbetsdagar.

Kontaktar du Elgigantens kundservice innan du tar kontakt med aktuell Partner, kommer du att bes om att ta upp problemet med den Partner det gäller som första steg.

Hur mycket tid borde jag ge en Partner för att komma med ett svar på en förfrågan?

När du har skickat ett meddelande till en av våra Partners via Min sida, ska Partnern svara på din förfrågan så snabbt som möjligt. Om du inte har fått en bekräftelse på ditt meddelande från Partnern inom två arbetsdagar kan du kontakta Elgigantens kundservice.

Om du kontaktar Elgiganten Kundservice innan du kontaktar Partnern direkt, kommer du bes att kontakta Partnern som första steg.

Hur mycket tid borde jag ge en Partner för att komma med ett svar på en förfrågan?

När du har skickat ett meddelande till en av våra Partners via Min sida, ska Partnern svara på din förfrågan så snabbt som möjligt. Om du inte har fått en bekräftelse på ditt meddelande från Partnern inom två arbetsdagar, kan du kontakta Elgigantens kundservice.

Om du kontaktar Elgiganten Kundservice innan du kontaktar Partnern direkt, kommer du bes att kontakta Partnern som första steg.

Vem borde jag kontakta om min order från en Partner inte kommer fram i tid eller delar av ordern saknas?

Om din order inte kommer fram eller ordern saknar vissa varor, ber vi dig kontakta Partnern direkt för att hitta en lösning. Du kan enkelt kontakta Partnern via mina sidor.

Om du kontaktar Partnern för att en del varor från ordern saknas, kommer Partnern kunna informera dig om varan som saknas är skickad separat eller om det har uppstått ett problem med den här delen av ordern. Partnern kommer svara på förfrågningar inom två arbetsdagar. Om Partnern inte har svarat inom två arbetsdagar, kan du kontakta Elgigantens kundservice. Det här alternativet kan ta längre tid, men vi kommer försöka att lösa ditt problem inom sju arbetsdagar.

Hur kan jag ge feedback om en Partner?

När din order är färdig kommer du få ett e-mail med frågor om att ge feedback om Partnern. Din köpupplevelse är, självfallet, det viktigaste för oss. Om du känner för att dela med dig av din köpupplevelse, sätter vi stor pris på din hjälp!

Elgigantens kundklubb och användarkonto:

Vad är Elgiganten kundklubb?

Elgiganten kundklubb är en kundklubb. Ett medlemskap i Elgiganten kundklubb ger dig rabatter på utvalda medlemsprodukter, spännande erbjudande samt tips och råd. Du kommer också att få inbjudningar till temakvällar och kundkvällar och möjlighet att få erbjudanden före alla andra.

Vem kan bli medlem?

Elgiganten kundklubb är öppen för alla privatpersoner som fyllt 18 år och medlemskapet är helt gratis.

Vilka fördelar ger klubben?

Kundklubbserbjudandet varierar och uppdateras varje månad. Erbjudandet baseras på medlemmarnas egna önskemål, säsongen och hur bra avtal vi kan förhandla fram för klubben.

Hur får jag information om medlemsfördelarna?

Varje månad uppdaterar vi kundklubbserbjudandna och alla medlemmar får automatiskt ett e-postmeddelande den första dagen i månaden där vi presenterar de nya erbjudandena. Information om erbjudandet finns också på elgiganten.se/klubb. Du får också information om nya produkter, inbjudan till fysiska och streamade evenemang samt tips från specialister.

Måste jag köpa något för att vara medlem?

Nej, du är inte skyldig att köpa produkter och tjänster som medlem.

Hur anmäler jag mig?

Du kan bli medlem i Elgiganten kundklubb genom att logga in eller skapa nytt konto här och bocka i att du önskar bli kundmedlem eller genom att besöka en av våra butiker. Du kan också skicka ett sms med kodordet ”klubb” till 72323. Observera att anmälan måste göras via ett svensk mobilabonnemang.

Eftersom vi enligt lag är skyldiga att bevisa att det är du som har registrerat dig i kundklubben, kan du tyvärr inte registrera dig genom att ringa vår kundtjänst.

Hur går jag ur Elgiganten kundklubb?

Det är lätt att gå ur klubben. Logga in på elgiganten.se och ta bort krysset från ”jag anmäler mig till Elgiganten kundklubb”. Du kan också besöka någon av våra butiker. Det kan ta upp till tre dagar innan vi har uppdaterat alla våra system.

Hur länge gäller medlemskapet?

Det gäller fram tills dess att du går ur Elgiganten kundklubb. Det finns inga krav på medlemstidens längd.

Har medlemskapet en bindningstid?

Nej, det finns ingen bindningstid.

Kostar det något att vara medlem?

Nej, medlemskapet är gratis.

Hur behandlas informationen om mig?

Information om medlemmarna behandlas på ett tryggt och säkert sätt och i enlighet med lagar och regler.

Raderas min information när jag avanmäler mig från klubben?

Den information vi har om dig raderas inte automatiskt när du går ur kundklubben. Du måste skicka en skriftlig förfrågan till oss för att dina kunduppgifter ska raderas.

Kan jag överföra fördelarna och personliga erbjudanden till andra?

Nej, du kan inte överföra personliga erbjudanden och fördelar till andra.

Hur avanmäler jag mig från att få nyhetsbrev från kundklubben?

Det enklaste sättet att avanmäla sig från nyhetsbreven från kundklubben är att använda avanmälningslänken längst ned i nyhetsbrevet. Du kan också logga in på elgiganten.se, ringa oss eller säga till när du besöker någon av våra butiker. Bra att veta är en avanmälan av nyhetsbrevet innebär att du samtidigt går ur klubben och inte längre kan köpa kundklubbserbjudanden till medlemspris.

Hur returnerar jag varor som jag köpt genom Elgiganten kundklubb?

Du tar med dig varan och kvittot till någon av våra butiker och returnerar den på vanligt sätt. Om du har köpt varan på elgiganten.se kan du välja att returnera den i någon av våra butiker eller skicka tillbaka den till oss per post. Glöm inte att bifoga returformuläret. Se köpvillkor.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om Elgiganten kundklubb?

Du kan antingen besöka en av våra butiker, ringa oss eller använda chatt-funktionen på elgiganten.se.

Kan jag ångra ett köp?

Se Elgigantens kundgarantier för mer info.

Vad händer när jag går ur klubben?

Då upphör ditt medlemskap och du har inte längre möjlighet att använda dig av medlemserbjudandena i Elgiganten kundklubb.

Jag får inte medlemspris när jag handlar varan på nätet

Det tar upp till ett dygn efter det att du har anmält dig som medlem i en butik eller skickat ett sms med ordet ”klubb” till 73232 innan du kan handla på nätet. Om du har anmält dig och skapat en profil på nätet kan du handla direkt på nätet. Det är viktigt att du anger samma e-postadress när du ska handla på nätet som du använde när du anmälde dig till kundklubben. Om du har angett olika e-postadresser kan vi inte identifiera dig.

Jag handlar i Sverige, men bor i Norge. Kan jag gå med i Elgiganten kundklubb?

Du måste ha en bostadsadress i Sverige för att kunna gå med i kundklubben. För att kunna gå med i kundklubben genom att skicka kodordet ”klubb” via sms till 72323 måste anmälan göras via en mobiltelefon som har ett svenskt mobilabonnemang.

Hur skapar jag ett konto på Elgiganten?

Det gör du genom att trycka på "Logga in" ikonen i huvudmenyn längst upp på den sida du befinner dig på. Skriv in din e-post adress och klicka på fortsätt. Om du inte radan har skapat ett konto med denna adress så får du möjlighet till att skapa ett nytt konto i detta skede. 

Vad är fördelarna med ett användarkonto?

Alla dina beställningar online sparas under orderhistorik. Du kan även spåra din leverans och ladda ner digitala nedladdningar direkt från "mina sidor".

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Du kan återställa ditt lösenord här . Fyll i din registrerade mailadress så skickas ett mail ut med instruktioner som behöver följas inom 24 timmar.

Behöver du hjälp?

KundtjänstKontakta oss
Boka & Hämta inom 30 min
Boka & Hämta inom 30 min
Öppet köp även när du provat hemma
Öppet köp även när du provat hemma
Prismatch
Prismatch
Tillgångsgaranti
Tillgångsgaranti
Kundtjänst
  • Kundtjänst
  • Spåra din leverans
  • Teknisk support: Snabbt, smidigt och säkert
  • Information om phishing e-mails
  • Store
  • Kontakta oss
Informationssidor
  • Leverans och installationsavtal
  • Cookies på Elgiganten
  • Guider & inspiration
  • Välkommen till Elgiganten Marketplace
Kampanjer
  • Kampanjer
  • Black Friday
  • Mellandagsrea
Om Elgiganten
  • Elgigantens ledningsgrupp
  • Lediga jobb
  • Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något.
  • Elgiganten företag
  • Elgiganten Kundklubb
  • Miljöpolicy
  • Visselblåsning inom organisationen
Elgigantens privatkunder Elgigantens företagskunder

©2022 Elgiganten AB. All rights reserved. Organisationsnummer: 556471-4474.

Köp- och leveransvillkorProduktkategorierVarumärken