Vanliga frågor
För att hjälpa dig att hitta svar på dina frågor så har vi sammanställt vanliga frågor och svar. För att göra det så enkelt som möjligt för dig att hitta det du söker, så har vi delat in frågorna i olika kategorier.
Hittar du inte svaret på din fråga nedan, kontakta oss här, så hjälper vi dig!
Våra 3 vanligaste frågor:
1. Jag hittar inte mitt kvitto, kan ni hjälpa mig?
Kvitton registreras på den mailadress du uppgav när du gjorde köpet. Du kan logga in med din mailadress eller skapa ett nytt konto på Elgiganten.se för att hitta kvittot på Mina Sidor.
Besöker du ett varuhus behöver du ha med dig legitimation och kontaktar du kundtjänst är det bra att veta att vi bara får lov att skicka en kvittokopia till den adress och e-post som står på originalkvittot.
2. Min produkt är transportskadad, vad gör jag?
Ta bilder av skadan, spara emballaget och registrera en transportskadeanmälan så snart som möjligt efter leverans. Om du behöver hjälp eller har några frågor kan du kontakta oss.
Är din transportskadade produkt köpt av en Partner på Elgiganten Marketplace registrerar du ett ärende genom att logga in på Elgiganten.se
3. Min produkt har gått sönder, hur får jag support?
Om du behöver hjälp med support, service eller reparation så har du flera möjligheter. Du kan börja med att läsa vad som gäller för just din produkt på våra supportsidor. Där finns kontaktuppgifter till samtliga leverantörer, och ofta kan du få hjälp direkt över telefon, utan att behöva ta dig till något av våra varuhus. Här hittar du våra supportsidor.
Självklart kan du även kontakta vårt kundcenter direkt om du vill ha hjälp direkt från oss.
Vanliga frågor och villkor:
Du kan hitta våra öppettider på två sätt. Antingen genom att trycka på "Hitta butik/öppettider" på toppen i högra hörnet av sidan, eller genom att klicka på följande länk och hitta ditt lokala varuhus.
För att hitta ditt närmaste företagscenter, kontakta oss via telefon på 0771-116116, eller maila oss på b2b@elgiganten.se så hjälper vi dig.
Vi har säljare med stor kunskap inom alla produktkategorier som står redo att hjälpa dig att leta efter den bästa produkten för ditt företag. Kontakta en säljare online via videosamtal på Elgiganten.se genom att klicka på den runda ikonen i nedre högra hörnet. Eller kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
För att göra det så enkelt som möjligt för dig som företagare att komma igång, så har vi tagit fram en guide med de vanligaste funktionerna.
- För att registrera dig, kontrollera att du har valt företagskund och klicka sedan på "Logga in" uppe i högra hörnet på denna sida, fyll i de efterfrågade uppgifterna och följ sedan instruktionerna.
- Du kan även kontakta vårt kundcenter för företag på 0771-116 116 så kan vi hjälpa till med registreringen.
Detta beror på vilken typ av försäkring du har. Om du har köpt en försäkring för din mobiltelefon efter 1 maj 2022, eller en försäkring för din bärbara dator eller surfplatta efter 1 november 2022, kan du säga upp din försäkring via Min sida på elgiganten.se, i någon av våra butiker eller genom att kontakta vårt kundservice center.
Om du har köpt en försäkring för din mobiltelefon före 1 maj 2022, eller för din bärbara dator eller surfplatta före 1 november 2022, eller för en annan produkt, kontakta vårt försäkringsbolag Moderna för att säga upp din försäkring. Du får tillbaka kostnaden för den återstående försäkringsperioden.
Det enklaste sättet att avanmäla sig från nyhetsbreven från kundklubben är att använda avanmälningslänken längst ned i nyhetsbrevet. Du kan också logga in på elgiganten.se ringa oss eller säga till när du besöker någon av våra butiker. Bra att veta är att avanmälan av nyhetsbrevet innebär att du samtidigt går ur klubben och inte längre kan köpa kundklubbserbjudanden till medlemspris.
Kampanjer online gäller så länge lagret räcker, men i butikerna har vi 3 dagars tillgångsgaranti. Det innebär att du är garanterad veckans annonsvara i upp till 3 dagar. Tar den slut kommer vi se till att beställa fler eller erbjuda dig en motsvarande produkt till samma pris. Vissa gånger, vid exempelvis invigningar eller mellandagar, väljer vi att skriva "begränsat antal" och då gäller inte tillgångsgarantin.
På Elgiganten samarbetar vi med Freetrailer så att du kan låna ett gratis släp och transportera dina tillhörigheter så ofta du vill. Du kan boka och hitta mer information här.
Order och Betalning:
Fakturan skickas ut och finns tillgänglig i Klarnas app från det att du har mottagit din leverans med ett förfallo efter 30 dagar. Om du har flera produkter som skickas vid olika tillfällen kan fakturan komma att delas upp och skickas i olika omgångar.
Vid frågor om din faktura logga in i Klarnas app eller kontakta Klarna på 08-120 120 10
Din första faktura kommer normalt månaden efter att du har mottagit dina varor, observera att beloppet på fakturan kan komma att justeras vartefter du får din leverans om din order är uppdelad i flera försändelser.
Har du till exempel mottagit dina varor i juni kommer din första faktura förfalla den sista juli. När du handlar i ett av våra varuhus kan fakturan komma månaden efter köp även om planerad leverans är längre fram i tiden.
Du kan se dina aktuella fakturor genom att logga in på ecster.se eller i appen. Betalar du via pappersfaktura brukar den landa i postlådan i mitten av månaden. Har du registrerat dig för e-faktura kan du se fakturan i din internetbank runt den 10:e varje månad.
Ja, det går bra att dela upp din betalning.
Väljer du att finansiera ditt köp med Ecster kan du lägga upp en delbetalning direkt när du genomför köpet online eller i butik.
Betalar du med Klarna kan du inte göra en delbetalning vid köptillfället, men du kan själv lägga upp en delbetalning i klarna-appen eller på Klarnas hemsida i efterhand om du har valt 30 dagars faktura.
Vid köp i vår internetbutik dras beloppet direkt när du genomfört ditt köp via kort, Paypal eller direktbank. Det gäller även vid förhandsbeställning av produkter som blir tillgänlig för leverans senare.
I vår internetbutik erbjuder vi betalning via Mastercard, Visa och American Express, Direktbetalning via internetbank, Klarna faktura med 14 dagars förfallo, Ecster delbetalning, Swish och presentkort.
I våra varuhus erbjuder vi kortbetalning, delbetalning genom Ecster, apple pay, samsung pay och presentkort. Kontanter tar vi emot i de flesta av våra varuhus, men våra phonehouse butiker är kontantlösa.
Priser på vår sida för privatkunder visas alltid ink. Moms. På vår företagssida kan du välja om du vill se priserna med eller utan moms genom funktionen "Visa priser ink/ex moms" som du hittar högst upp till vänster på din dator, eller under menyn på din mobil eller surfplatta.
Vi har flera fraktalternativ med olika kostnad att välja på beroende på om du önskar vanlig leverans, snabbare leverans eller leverans med utökade tjänster så som uppbärning. Du ser priset när du har lagt produkten i varukorgen och gått vidare till kassan. Där kan du välja bland flera olika fraktalternativ och se vad dessa kostar.
Kvitton registreras på den mailadress du uppgav när du gjorde köpet. Du kan logga in med din mailadress eller skapa ett nytt konto på Elgiganten.se för att hitta kvittot på mina sidor. Besöker du ett varuhus behöver du ha med dig legitimation och kontaktar du kundtjänst är det bra att veta att vi bara får lov att skicka en kvittokopia till den adress och e-post som står på originalkvittot.
Du köper helt enkelt en produkt som inte finns på lager och vi skickar den så fort den har kommit in. Gäller det ett nytt spel som du är sugen på att ha samma dag som det släpps rekommenderar vi fraktalternativet Express.
Du hittar din beställning under orderhistorik på "mina sidor". Genom att trycka på visa detaljer på din digitala order får du möjlighet att ladda ner din produkt samt få åtkomst till produktnyckeln.
Reklamation och service:
Om du behöver hjälp med service eller reparation så har du flera möjligheter. Du kan börja med att läsa vad som gäller för just din produkt. Här hittar du våra supportsidor På våra supportsidor hittar du kontaktuppgifter till samtliga leverantörer, och ofta kan du få hjälp direkt över telefon, utan att behöva ta dig till något av våra varuhus. Självklart kan du även kontakta vårt kundcenter direkt om du vill ha hjälp direkt från oss. Kontaktuppgifter till vår kundtjänst hittar du här.
Om du har lämnat in en produkt för service/reparation hos oss kommer vi att hålla dig uppdaterad via SMS/telefon när din service är färdig, eller om verkstaden har några kompletterande frågor som de behöver ha svar på för att kunna utföra servicen.
Vi vill att våra produkter ska ha så lång livslängd som möjligt. Genom Elcare Nordic erbjuder vi Skandinaviens största utbud av reservdelar till elektriska produkter.
Att man har reklamationstid kvar betyder inte alla typer av fel kostnadsfritt blir åtgärdade. Vi skickar alltid produkterna till auktoriserade verkstäder, som gör en kvalificerad bedömning. Är det ett fel som beror på någon form av yttre åverkan täckts det inte och du kommer att få ett kostnadsförslag. Ett tips är att kolla med din hemförsäkring om du har ett skydd där, som skulle kunna täcka en del av eller hela kostnaden.
Normal servicetid är 2-3 veckor men oftast går det snabbare än så.
Du kan be om en ny produkt eller hävning av köp om samma fel har konstaterats 3 gånger eller om olika fel har konstaterats 4 gånger av en auktoriserad verkstad. Alla gånger måste dock felen vara sådana att de täcks av reklamation.
Ja. Du kan returnera produkten eller lämna in den för reparation i valfri Elgiganten-butik oavsett var du ursprungligen har köpt din vara (gäller även vid köp i vår webbutik).
Phonehouse har ett begränsat sortiment och kan endast göra återköp eller ta emot produkter för service ur det egna sortimentet, som omfattar följande produktgrupper: mobiltelefoner, tillbehör till mobiltelefoner, mobila trådlösa högtalare, surfplattor, aktivitetsarmband, tränings-, smart- och barnklockor.
Produkter köpta av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina Sidor " på Elgiganten.se, dessa produkter kan inte lämnas i en Elgiganten butik.
Ja, har du behov av en låneprodukt så fixar vi det. Det är inte säkert att vi har en exakt likadan produkt att låna ut men den du får låna kommer alltid täcka dem viktigaste behoven. Enklast är om du vänder dig till din närmaste butik för att få hjälp.
Vänligen lämna in en skadeanmälan till vårt försäkringsbolag så att de kan behandla den. Om du har köpt en försäkring för mobiltelefon efter 1 maj 2022, eller försäkring för surfplatta eller bärbar dator efter 1 november 2022, vänligen skicka in en reklamation till Squaretrade här. Om du har köpt en försäkring för mobiltelefon, surfplatta eller dator köpt före dessa datum, eller försäkring för en annan produkt, vänligen lämna in din reklamation till Moderna här.
Du har alltid möjlighet att reklamera din produkt i upp till 3 år. I vissa fall lämnar också tillverkaren egna garantier som kan vara längre än 3 år. Du hittar information om vad som gäller för din produkt i instruktionsboken.
Det är alltid datumet då du tog emot varan som gäller, reklamationsrätten påverkas inte av eventuella leveransförseningar.
Leverans:
Vi erbjuder tjänster som leverans av varor, uppackning samt retur av förpackning, retur av gamla defekta varor och ett flertal monteringstjänster. Om du vill lägga till leveranstjänster till din redan lagda beställning eller vill veta mer om våra tjänster kan du kontakta vår kundtjänst.
Logga in på Elgiganten.se för att välja en ny leveranstid eller kontakta oss så hjälper vi dig att boka en ny leveranstid. Ny utkörningsavgift kan tillkomma.
Om du köper med tjänsten miljöretur av uttjänt elektronikprodukt tar chauffören med den gamla varan. Om du har glömt att beställa detta kan du kontakta oss i god tid före leverans så lägger vi till det i din beställning!
Om något i din beställning skulle bli försenat kontaktar vi dig. Uppstår en försening försöker vi i första hand hitta en ny leveranstid men skulle det ta alldeles för lång tid är det givetvis möjligt att se på andra alternativ. Vid frågor gällande leverans av order från en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från mina sidor på Elgiganten.se
Våra chaufförer kontaktar dig alltid minst 30 minuter innan leveransen för att förbereda dig på att de är på väg.
Nej, vi har dessvärre ingen utlämning från vårt centrallager, men du kan välja att hämta din produkt i en butik när du handlar på vår hemsida.
Vi hjälper dig med ett utbyte eller ett avdrag på priset mot att du behåller produkten. Eftersom varje fall är unikt är det bra om du tar bilder av skadan, sparar emballaget och så snart som möjligt efter leverans skickar in en transportskadeanmälan via vårt formulär så kontaktar vi dig. Om du behöver hjälp eller har några frågor kan du kontakta oss.
Är din transportskadade produkt köpt av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas genom att logga in på Elgiganten.se. Produkter köpa hos en Partner kan inte returneras i Elgigantens butiker.
Du kan i de flesta själv av- och omboka din order själv från mina sidor. Logga in online och gå till din orderhistorik för att se möjligheterna för din order. Du är också välkommen att slå oss en signal så hjälper vi dig! Men tänk på att avbokning behöver ske senast två dagar innan leveransen.
För avbokninar som sker för sent har vi dessvärre inte möjlighet att betala tillbaka fraktkostnader. För paketleverans till ombud är det endast möjligt att avboka beställningen innan paketet är skickat ifrån oss.
Vid annullering eller avbeställning av varor köpta av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina Sidor " på Elgiganten.se
Ring till oss så ska vi undersöka vad som har gått fel och se till att du får det som saknas. Vid frågor om varor köpta från en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina sidor" på Elgiganten.se
Ja, det går bra! Du måste inte skicka tillbaka produkten bara för att du har handlat online. Ta med dig produkten med alla tillbehör och emballage (om du har det kvar) till närmaste butik så hjälper vi dig. Glöm inte kvittot!
Tänk på att Phonehouse har ett begränsat sortiment och kan endast göra återköp på produkter ur det egna sortimentet, som omfattar följande produktgrupper: mobiltelefoner, tillbehör till mobiltelefoner, mobila trådlösa högtalare, surfplattor, aktivitetsarmband, tränings-, smart- och barnklockor.
Vid retur av varor köpta av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina Sidor " på Elgiganten.se och kan inte returneras i butik
När vi har mottagit din order skickar vi ett sms till dig med en spårningslänk så att du kan följa leveransen av din beställning. Du kan även spåra din beställning, se beräknat leveransdatum eller ändra din beställning genom att logga in på Elgiganten.se.
Har du beställt en produkt från vår Partner på Elgiganten Marketplace får du ett bekräftelsemail när produkten är skickad.
Nej, det är dessvärre inte möjlighet att specifiera leveranstiden utöver de tidsspann du kan välja mellan när du lägger beställningen. Om du behöver byta din dag eller tid för leverans kan du göra det genom att logga in på Elgiganten.se, men tänk på att göra det minst 2 dagar innan planerad leverans. Chauffören kontaktar dig också ca 30 minuter innan leverans.
Har du inte möjlighet att vara hemma kan du lämna ditt kvitto och legitimation till någon annan som tar emot dina varor. Personen måste dock kunna uppvisa både sitt eget och ditt ID
Vi kan i vanliga fall inte göra en ändring av uppgifter på befintlig order, order med hemleverans kan vi göra en ändring på om du kontaktar oss på 0771 115 115, 2 dagar innan bokad leveransdag.
Vid frågor eller ändring i en order från en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina sidor " på Elgiganten.se
Kontakta vår kundtjänst så kan vi boka en ny tid för installation. Vi står givetvis för alla kostnader om orsaken till den uteblivna installationen är hos oss eller hos chauffören! Fanns några förhinder hemma hos dig behöver dessa åtgärdas inför nästa installation, ny kostnad för leverans och installation tillkommer.
Om du avbokar din hemlerans minst 2 dagar innan planerad leverans genom att logga in på Elgignanten.se eller kontaktar vår kundtjänst får du alla pengar tillbaka inklusive frakt och eventuella tjänster.
Om du har mottagit din produkt får du inte pengar tillbaka för utförda tjänster. Exempel på tjänster kan vara frakten själv men också installationer. För köp på Elgiganten.se får du tillbaka fraktkostnaden för frakten ut från oss till dig om du ångrar hela ditt köp och skickar tillbaka varan till oss. Däremot bekostar du själv frakten tillbaka till oss om du väljer att inte återlämna produkt i butik.
Så fort vi har tagit emot produkten från dig och kontrollerat den gör vi en återbetalning mot samma medel som du betalade med. Det kan ta upp till 30 dagar men vi låter det sällan ta så lång tid.
Reklamation och service:
Om du behöver hjälp med service eller reparation så har du flera möjligheter. Du kan börja med att läsa vad som gäller för just din produkt. Här hittar du våra supportsidor På våra supportsidor hittar du kontaktuppgifter till samtliga leverantörer, och ofta kan du få hjälp direkt över telefon, utan att behöva ta dig till något av våra varuhus. Självklart kan du även kontakta vårt kundcenter direkt om du vill ha hjälp direkt från oss. Kontaktuppgifter till vår kundtjänst hittar du här.
Om du har lämnat in en produkt för service/reparation hos oss kommer vi att hålla dig uppdaterad via SMS/telefon när din service är färdig, eller om verkstaden har några kompletterande frågor som de behöver ha svar på för att kunna utföra servicen.
Vi vill att våra produkter ska ha så lång livslängd som möjligt. Genom Elcare Nordic erbjuder vi Skandinaviens största utbud av reservdelar till elektriska produkter.
Att man har reklamationstid kvar betyder inte alla typer av fel kostnadsfritt blir åtgärdade. Vi skickar alltid produkterna till auktoriserade verkstäder, som gör en kvalificerad bedömning. Är det ett fel som beror på någon form av yttre åverkan täckts det inte och du kommer att få ett kostnadsförslag. Ett tips är att kolla med din hemförsäkring om du har ett skydd där, som skulle kunna täcka en del av eller hela kostnaden.
Normal servicetid är 2-3 veckor men oftast går det snabbare än så.
Du kan be om en ny produkt eller hävning av köp om samma fel har konstaterats 3 gånger eller om olika fel har konstaterats 4 gånger av en auktoriserad verkstad. Alla gånger måste dock felen vara sådana att de täcks av reklamation.
Ja. Du kan returnera produkten eller lämna in den för reparation i valfri Elgiganten-butik oavsett var du ursprungligen har köpt din vara (gäller även vid köp i vår webbutik).
Phonehouse har ett begränsat sortiment och kan endast göra återköp eller ta emot produkter för service ur det egna sortimentet, som omfattar följande produktgrupper: mobiltelefoner, tillbehör till mobiltelefoner, mobila trådlösa högtalare, surfplattor, aktivitetsarmband, tränings-, smart- och barnklockor.
Produkter köpta av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina Sidor " på Elgiganten.se, dessa produkter kan inte lämnas i en Elgiganten butik.
Ja, har du behov av en låneprodukt så fixar vi det. Det är inte säkert att vi har en exakt likadan produkt att låna ut men den du får låna kommer alltid täcka dem viktigaste behoven. Enklast är om du vänder dig till din närmaste butik för att få hjälp.
Vänligen lämna in en skadeanmälan till vårt försäkringsbolag så att de kan behandla den. Om du har köpt en försäkring för mobiltelefon efter 1 maj 2022, eller försäkring för surfplatta eller bärbar dator efter 1 november 2022, vänligen skicka in en reklamation till Squaretrade här. Om du har köpt en försäkring för mobiltelefon, surfplatta eller dator köpt före dessa datum, eller försäkring för en annan produkt, vänligen lämna in din reklamation till Moderna här.
Du har alltid möjlighet att reklamera din produkt i upp till 3 år. I vissa fall lämnar också tillverkaren egna garantier som kan vara längre än 3 år. Du hittar information om vad som gäller för din produkt i instruktionsboken.
Det är alltid datumet då du tog emot varan som gäller, reklamationsrätten påverkas inte av eventuella leveransförseningar.