
Undvik tekniktrubbel i hybridmöten
Helt eller delvis digitala möten är här för att stanna, och hybridmöten har blivit en regelbunden del av vardagen. Hur riggar man tekniken för att undvika dåligt ljud, skärmar som fryser och tid som går åt till att fixa tekniken? Läs mer om hur du kan få smidiga hybridmöten.
Vad är hybridmöten?
Ett hybridmöte är ett möte där vissa deltagare deltar fysiskt och andra digitalt, antingen ensamma eller tillsammans. Hybridmöten har blivit en viktig mötesform och alternativ till det traditionella fysiska mötet.
Utmaningen med hybridmötena är att förena dem som är fysiskt tillsammans och de som är digitalt på ett bra sätt, så att alla får samma känsla av delaktighet – även de som träffas digitalt. I så fall är det viktigt att tekniken är på plats.
Grundutrustning för bra hybridmöten
Bra ljud är a och o
Vi vet alla hur irriterande det är med dåligt ljud i digitala möten. I hybridmöten där vissa deltar fysiskt och andra digitalt blir bra ljud extra viktigt. Högtalaren och mikrofonen på den bärbara datorn är sällan de allra bästa. Därför lönar det sig att investera i en installation som gör att du inte bara kan se dem på hemmakontoret utan också höra dem. På så sätt hörs alla och kan göra sin input.
Skarpa bilder med bra webbkamera
När ljudet är på plats är videokameran nästa sak som bör optimeras. På hemmakontoret kan en extern kamera ge stora fördelar. Vi ansluter ofta en extern bildskärm till den bärbara datorn, och då är det inte säkert att kameran på den bärbara datorn fungerar lika bra längre. Då är det skönt att ha en kamera som kan placeras var man vill.
På kontoret är en bra extern kamera extra nödvändig. När flera personer samlas i ett rum för att delta i ett digitalt möte är det viktigt att ha en kamera som täcker alla deltagare. I så fall kommer kameran som finns på den bärbara datorn förmodligen inte att fungera. Med en extern kamera som är placerad högt får du en bild som täcker hela mötesrummet. På så sätt låter och ser alla i mötesrummet lika bra ut.
Konferenssystem
Vill du satsa på ett helhetspaket finns det bra konferenssystem. Det finns många faktorer som spelar in när du väljer lösningar som passar dig. Tänk igenom mötesrummets storlek, antal personer, ljud- och bildkvalitet, vad som kommer att visas och vilka videotjänster som ska användas. Allt detta är viktigt att tänka på innan man sätter igång.
Olika mötesrum behöver olika system
Skärmarna vi säljer på Elgiganten för mötesrum är inte som vanliga konsument-TV-apparater. De är utformade för att återge videomöten optimalt och för kontinuerlig användning. Skärmarna har ofta en matt yta som förhindrar bländning från solljus och rumsbelysning.

Små hybridmötesrum
För de minsta mötesrummen rekommenderar vi en 43-tums skärm. Då blir det bekvämt att titta på skärmen, och varken för nära eller långt borta för att titta på.

Medelstora hybridmötesrum
Om du ökar storleken på mötesrummet lite kan det vara en bra idé att lägga till en extra mikrofon som placeras närmare mötesrumsdeltagarna, för att säkerställa att ljudet blir bra oavsett var i rummet högtalaren befinner sig. Det kan vara värt att gå upp till en 55-tums skärm i medelstora mötesrum.

Stora hybridmötesrum
I stora mötesrum kan du också gå upp till en 75-tums skärm eller två skärmar om du till exempel genomför ett videomöte på en skärm, men också vill kunna se bilderna som strömmas till den andra parten på den andra skärmen.

Se till att belysningen är bra på hemmakontoret
Det är viktigt att säkerställa bra belysning där du har videomötena på hemmakontoret. Naturligt ljus är det allra bästa. Stora fönsterytor ger jämnt och fint ljusinsläpp, men i Sverige är det ofta mörkt och därför kan det finnas behov av ytterligare belysning i mötesrummet och på hemmakontoret. Några bra lampor som sprider ljus jämnt i rummet hjälper till med belysningen. Var också försiktig så att du inte sitter i bakgrundsbelysning, det lurar kameran och gör bilden väldigt mörk.

Stabilt internet
Isn't it annoying when the network decides where you can sit at home to work? The further away you are from the router, the more blurred the image becomes when you are in a digital meeting. Fortunately, this job frustration is easy to wish away. There are some simple solutions that give you full internet access in every nook and cranny of your home.
Do's and don’ts för hybridmöten
- Den som är ansvarig för mötet checkar in i rummet 10 minuter innan mötet börjar för att tekniskt förbereda sig för mötet och se till att allt fungerar som det ska innan mötet börjar. Det är sällan kul att stressa över detta på mötet.
- Endast en av deltagarna har ljud och mikrofon (ansluten till rummets utrustning).
- De som deltar i mötet digitalt använder funktionen för att räcka upp handen när de vill tala. Ju fler deltagare i mötet, desto viktigare är det att ha en mötesledare som kan hålla reda på sina händer.
- Stäng av ljudet när du inte ska prata, det minskar bakgrundsbruset. Särskilt viktigt med många personer i mötet.
- För den som sitter digitalt är det viktigt att ha bra hörlurar. Det är särskilt viktigt för mötesdeltagarna att höra dig väl.
- Om det är många på ett dialogbaserat hybridmöte, och du ibland har en mer lyssnande roll, är det tillåtet att stänga av och sätta kameran på, beroende på hur du bidrar.

Alla mötesrum är unika
Inget mötesrum är det andra likt, och vi på Elkjøp Bedrift har ett stort utbud som du inte hittar på vår hemsida. Det klokaste är därför att kontakta oss, så att vi kan skräddarsy en optimal mötesrumslösning för just ditt företag.

Mer info?
Här kan du läsa ännu fler tips på vad du ska tänka på när du väljer ny mötesrumsskärm.