a11y.skip.navigation
Klicka här för att handla som företagare
Kundtjänst
Elgigantens privatkunder Elgigantens företagskunder
Hitta butik / öppettider

Populära sidor - Elgiganten

LuftkonditioneringFläktarMobiltelefonLaptopTvättmaskinSurfplattaDiskmaskinTVStationär GamingdatorDammsugare

Main Categories follow

  • Datorer & Kontor
    Datorer & Kontor
  • Mobiler, Tablets & Smartklockor
    Mobiler, Tablets & Smartklockor
  • TV, Ljud & Smart Hem
    TV, Ljud & Smart Hem
  • Gaming
    Gaming
  • Epoq Kök & Tvättstuga
    Epoq Kök & Tvättstuga
  • Vitvaror
    Vitvaror
  • Hem, Hushåll & Trädgård
    Hem, Hushåll & Trädgård
  • Personvård, Hälsa & Skönhet
    Personvård, Hälsa & Skönhet
  • Sport & Fritid
    Sport & Fritid
  • Tjänster & Tillbehör
    Tjänster & Tillbehör
  • Outlet
    Outlet
  • kampanj-menu-900x450
    Kampanjer
  • kundklubb-menu-900x450
    Elgiganten Kundklubb
  • b2b-menu-900x450
    Elgiganten företag
  • ccc-menu-900x450
    Kundtjänst
  1. Elgiganten hållbarhet - guider och artiklar
  2. EcoVadis - Så här följer Elgiganten upp sina leverantörer
 Hållbarhetsbedömning av leverantörerof suppliers

Hur kan jag veta hur produkterna produceras?

Så här följer Elgiganten upp sina leverantörer


Hur vet du att det du köper på Elgiganten produceras på ett ansvarsfullt sätt? Elkjøp-koncernen i Norge, som Elgiganten er en del av, har ingått ett samarbete med den internationella certifieringsorganisationen EcoVadis. De följer upp våra leverantörers arbete med miljö, etik och socialt ansvar. Resultaten av deras recensioner hittas på den här sidan.

Samarbete mellan Elgiganten och Ecovadis

Idag kan företag välja att endast presentera hur hållbara deras  produkter är, men snart kommer hänsyn till klimat, miljö och goda arbetsförhållanden inte längre att vara valfritt. Myndigheter i Norden och resten av Europa önskar ställa miljö- och klimatkrav på leverantörernas produkter genom hela deras levnadstid. Till exempel jobbar EU med att utveckla ett digitalt produktpass, som efter allt att döma kommer bli en realitet inom några få år.

 Redan nu har Elgiganten tagit konsekvenserna av denna utveckling och inlett ett samarbete med EcoVadis, ett internationellt företag som jobbar systematiskt med att certifiera andra företag för deras hållbarhetsprocesser. 

EcoVadis anses vara världsledande inom sitt område. De är bland annat väl ansedda för sina noggranna och detaljerade analyser av verksamheters hållbarhet, baserade på en rad kriterier innanförklimat, miljö, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter, etik och anskaffning av material och råvaror.

 Företaget har 12 kontor världen över och har hittills evaluerat över 75 000 företag och verksamheter.

 En extra fördel med EcoVadis är att de har utvecklat ett enkelt och lättförståeligt sätt att visa företagens hållbarhet på. De delas helt enkelt in i fyra kategorier och tilldelas en av fyra olika "medaljer": Platina, Guld, Silver och Brons.

 Detta gör det enkelt för dig som kund att till envar tid kunna bedöma de olika företagens generella hållbarhetsnivå. 

– Vi önskar sätta hållbarhet högt uppe på dagordningen, säger Camilla Skjelsbæk Gramstad, som är Ledare för hållbarhet i Elkjøp Nordic, Elgigantens moderbolag i Norden.

 – Vi vill lägga lite konkurrens i detta mellan leverantörerna så att de strävar efter att bli bra på det. Vi tror EcoVadis’ certifieringar kommer fungera som en motivation för en kontinuerlig förbättring, tillägger Gramstad.

Det betyder inte nödvändigtvis att leverantörer med hållbarhetsmedaljer av högsta värde erbjuder bättre produkter än andra, preciserar Camilla Skjelsbæk Gramstad.

 – Vi önskar visa deras arbete inom samtliga områden, samt vilka processer och rutiner de har innanför alla EcoVadis’ kategorier.

 Några av Elgigantens leverantörer är ännu inte certifierade, men många är på god väg att bli det.

 – Vi uppmanar alla våra leverantörer att bli certifierade. Och vi upplever att det finns ett stort intresse. Många av våra leverantörer finns redan på listan, och jag är säker på att fler och fler kommer inse att det är en fördel att finnas med på den.

Ranking för bättre produktion

Experterna på EcoVadis är världsledande när det gäller hållbarhetsbedömningar. Från sina kontor i 12 olika länder bedömer de mer än 65.000 olika företag och ger dem ett betyg från 0 till 100 baserat på hur företagen uppfyller kraven samt arbetar med miljö, arbete och mänskliga rättigheter, etik och upphandling . Resultaten används för att hitta och följa upp förbättringsområden. Detta är först och främst viktigt och användbart för hur vi som köpare kan fortsätta att ställa strängare krav på det vi säljer. På Elgiganten vill vi göra hållbarhetsbedömningarna tillgängliga för alla våra kunder.

På denna sida hittar du en lista över leverantörer som har fått en EcoVadis-medalj

  • Platina: Topp 1% med en totalpoäng mellan 75 och 100
  • Guld: Topp 5% med en totalpoäng mellan 67 och 74
  • Silver: Topp 25% med en totalpoäng mellan 56 och 66
  • Brons: Topp 50 % med en totalpoäng mellan 47 och 55


 

Ecovadis Platinum Sustainability Rating

Platina-medalj

Ecovadis | Ecovadis Gold Sustainability Rating

Guld-medalj

Ecovadis | Ecovadis Silver Sustainability Rating

Silver-medalj

Ecovadis Bronze Sustainability Rating

Brons-medalj

Leverantörer med platina-medalj:

Epson
Brand Logos | Epson

Se alla produkter från Epson här

HP
Brand Logos | HP

Se alla produkter från HP här

LG
Brand Logos | LG

Med hållbarhet i fokus: LG får högsta betyg av EcoVadis – igen.


Livet handlar om mer än bara den senaste tekniken. Det handlar om upplevelser, och i vårt fall, om vilka upplevelser teknik kan skapa. LG erbjuder lösningar både till konsumenter och företag och vår ambition är att hjälpa konsumenter att leva hälsosammare, samt att minska de miljömässiga avtrycken av produkter genom hela processen – från anskaffning av råmaterial och produktion till användning och avyttrande av produkter.



Strävan att ligga i framkant

                            

LG Electronics Inc. uppnådde i december 2021 återigen Platina-status i EcoVadis hållbarhetsutvärdering och behåller därmed topprankningen. Platina är den högsta möjliga nivån och ett kvitto på LG:s ständiga strävan att inte bara bli ett mer hållbart företag, utan att också att ligga i framkant. Endast 1% av de utvärderade företagen klarar de tuffa kraven för att nå Platina-nivån.


LG Electronics målsättning är att förgylla och förenkla människors vardag och det är vår övertygelse att vi, med produkter som ligger i teknikens framkant, kan göra just det. Life’s Good, helt enkelt.



”Green Product”-strategi*

LG Electronics Inc. har satt upp en strategi för att utveckla produkter som reducerar avtrycket på miljön, genom hela produktlivscykeln. Strategin är indelad i tre kategorier: människor, energi och resurser.






Se alla produkter från LG här

Lyreco
Philips Hue
Brand Logos | Philips Hue

Se alla produkter från Philips Hue här

Philips

Se alla produkter från Philips här

Dell
dell-logo

Se alla produkter från Dell

Leverantörer med guldmedjalj:

Acer

Se alla produkter från Acer

AEG
Brand Logos | AEG

Se alla produkter från AEG

Beko

Se alla produkter från Beko

Canon

Se alla produkter från Canon

Electrolux
Brand Logos | Electrolux

Ta hållbarhet till nästa nivå

Som en global ledare inom hushållsapparater har Electrolux en enorm möjlighet att eliminera de hinder som hindrar konsumenter från att göra hållbara val. Vår nya hållbarhetsram, For the Better 2030, som integrerar vårt Better Living-program, gör det möjligt för Electrolux att fortsätta skapa ett bättre och mer hållbart liv för människor runt om i världen fram till 2030..


Bättre lösningar

Att möta den växande globala marknaden för hushållsapparater utan att öka miljöpåverkan kräver att vi ytterligare optimerar produktens prestanda och använder resurserna bättre.

Electrolux kommer att förbättra energi- och vattenprestandan hos sina apparater och höja ribban för produkteffektivitet runt om i världen. Electrolux kommer att utnyttja resurserna bättre och främja återvinningsmarknaden genom att använda mer återvunnet material. Electrolux skyddar människor och miljön genom att hantera kemikalier noggrant och fortsätta att ersätta de som orsakar oro.
 

Bättre drift

Vi arbetar kontinuerligt för att vara mer resurseffektiva och bli ett säkrare och mer etiskt företag. Uppnå mer med mindre Electrolux kommer att fortsätta att minska sitt miljöavtryck genom att flytta till förnybara energikällor och optimera användningen av energi och andra resurser under hela verksamheten.

Bättre samhälle

Förbättrad hållbarhet i försörjningskedjan Electrolux kommer att säkerställa att alla leverantörer lever upp till våra höga förväntningar, oavsett var de befinner sig, och vi kommer att stödja övergången till mer hållbara metoder. Vi utvecklar produkter och tjänster som baseras på mer cirkulära affärsmodeller som hjälper återanvändning och återvinning av resurser.

Se alla produkter från Electrolux 

Elis
Brand Logos | Elis

Se alla produkter från Elis

Grundig

Se alla produkter från Grundig

Lenovo
Brand Logos | Lenovo

Se alla produkter från Lenovo 

Logitech
Brand Logos | Logitech

Logitech arbetar för hållbarhet. Hållbarhet kan betyda olika saker för olika människor så Logitech förklarar deras tillvägagångssätt i följande termer:

De viktigaste fotavtrycksprogrammen syftar till att minska Logitechs miljöpåverkan på planeten. De viktigaste punkterna i dessa är: Klimatåtgärd, koldioxidgenomskinlighet, Design för hållbarhet - DfS (material, produkter, förpackningar), ansvarsfull tillverkning och återvinning av livets slut. De viktigaste handavtrycksprogrammen syftar till att öka Logitechs positiva påverkan på människor och samhällen. Detta inkluderar: Mänskliga rättigheter och arbete, etik, integritet och säkerhet, konfliktmineraler, leverantörsutveckling, talangutveckling, mångfald och inkludering, säkerhet, hälsa och välbefinnande samt att ge tillbaka något.

Begreppet handavtryck och fotavtryck

Några av våra ledningsprogram är övergripande, vilket skapar värde när det gäller både minskat miljöavtryck och förbättrat positivt handavtryck på människor och samhälle. Men vår användning av handavtryck och fotavtryck har hjälpt oss att förenkla kommunikationen av vår strategi och prestanda. Vi gillar det. Vi hoppas att du gör det också.

Du kan läsa mer om Logitechs klimatprogram, design för hållbarhetsprogram och läsa om deras certifikationer och Logitechs hållbarhetsrapport från 2020.

Se alla produkter från Logitech 

Microsoft

Se alla produkter från Microsoft

Samsung
Brand Logos | Samsung

Se alla produkter från Samsung

Tefal

Se alla produkter från Tefal

Voss
Brand Logos | Voss

Se alla produkter från Voss

Whirlpool
Brand Logo | Whirlpool

Se alla produkter från Whirlpool

Tarkett
Brand Logos | Tarkett
Dbramante1928

Se alla produkter från Dbramante1928

Leverantörer med silver-medalj:

Airthings
Airthings Ecovadis - Copy

Se alla produkter från Airthings här

AON
Brand Logo | Aon

Se alla produkter från AON

Brother
Brand Logo | Brother

Se alla produkter från Brother

Doro
Brand Logo | Doro

Se alla produkter från Doro

Europcar
Huawei

Se alla produkter från Huawei

Ideal of Sweden
Ideal of Sweden

See all our products from Ideal of Sweden

Jabra
Brand Logo | Jabra

Se alla produkter från Jabra

JBL

Se alla produkter från JBL

KitchenAid

Se alla produkter från KitchenAid

Liebherr

Generellt gäller principen om hållbarhet i Liebherr-företaget för alla verksamhetsområden för att harmonisera de ekonomiska, ekologiska och sociala aspekterna. Liebherrs mål är att fortsätta systematiskt att anpassa sitt företag till de gällande riktlinjerna för hållbar förvaltning.

Vi strävar efter att minska miljöpåverkan från våra produkter och produktionsanläggningar utöver specifikationerna i föreskrifterna och lagstadgade krav. För att göra detta måste resursförbrukningen kontinuerligt optimeras och energirelaterad prestanda ständigt förbättras. I våra produkter beaktas miljöhänsyn under hela livscykeln (utveckling, produktion, användning och efterföljande bortskaffande).

Miljökompatibel produktutveckling

I ett tidigt skede av produktutvecklingen undersöks potentiella teknologier och förbättringar av apparater för miljörelevanta aspekter. Interna processer och procedurbeskrivningar säkerställer till exempel:

Nya produkter utvecklas så miljövänligt som möjligt

Miljörelevanta aspekter beaktas vid konstruktion, tillverkning, användning och bortskaffande

Innovation för låg energiförbrukning

Våra utmärkta innovativa färdigheter inom produktion av energibesparande och miljövänliga kylskåp och frysar erkändes 2016 av två ProCold-utmärkelser. ProCold, som initierades av Europeiska kommissionen, finansieras av EuropeanUnions Horizon 2020-forsknings- och innovationsprogram och syftar till att öka både produktionen och efterfrågan på effektiva kylskåp.

Optimering av materialanvändningen

Vi ser till att, om möjligt, endast plast av en sort används. De

Metaller som används är nästan 100% återvinningsbara. Vi är också uppmärksamma på förpackningsmaterialens återvinningsbarhet från början. Vi använder endast styrofoam, PE-film, plastgjutna delar, kartong och trä.

Se alla produkter från Liebherr


Mora

Se alla produkter från Mora

Net el-torget
Plantronics

Se alla produkter från Plantronics

Sennheiser

Se alla produkter från Sennheiser

TCL
Brand Logo | TCL

Se alla produkter från TCL

Temptech
Temptech logo

See all our products from Temptech

Leverantörer med bronsmedalj: 

Mill
Brand Logos | Mill

Mill International strävar efter att vara en ledande leverantör av elektriska apparater inom definierade nischer till konsumenter globalt. Företagets grundläggande värdeförslag är "prisvärd designbaserad kvalitet med påvisbara fördelar för konsumenten". Mill kommer att ligga i framkant när det gäller marknadsutveckling genom att kontinuerligt förnya sig inom design, funktionalitet och förpackning. Mill ska vara ansvarig för kvalitet, hållbarhet och etik i produkter och leveranser.


Mill International anser att det finns en stark koppling mellan långsiktig lönsamhet och socialt och miljömässigt sund affärsmetod.


 Mill Internationals minimikrav på miljö 

▪ Mill International ska följa relevanta nationella och internationella miljökonventioner och lagstiftning

▪ Mill International strävar efter att förbättra sin energieffektivitet, resurshantering och förebyggande av föroreningar, inklusive förbättringar av miljövänliga förpackningar

▪  Mill International kommer att bidra till effektivare energiförbrukning genom försäljning av sina produkter och information till konsumenterna om fördelarna med minskad energiförbrukning

▪Mill International strävar efter att minimera effekterna av elektriska och elektroniska varor på miljön genom att underlätta återvinning av sina produkter, direkt och indirekt genom sina återförsäljare och leverantörer.

Se alla Mills produkter

Gram
Gram logo

See all our products from Gram

Philips TV

Se alla produkter från Philips

Mer information

EcoVadis ger inblick i kundernas hållbarhetsprestanda i leveranskedjor. På EcoVadis gör de evidensbaserade bedömningar av företagets ledningssystem med fokus på fyra teman: miljö, arbetsvillkor och mänskliga rättigheter, etik och hållbara inköp. För Elgiganten är målet att synliggöra för slutanvändaren hur hållbara leverantörerna som producerar produkterna är. När vi på Elgiganten har tillgång till leverantörens resultat, kan vi följa leverantören i förbättringsresan och utnyttja de styrkor och förbättringsområden som EcoVadis analytiker delar med oss. Sammanfattat bygger partnerskapet på öppenhet, synlighet och samarbete.

Läs mer om EcoVadis på deras hemsida: www.ecovadis.com. Du kan också läsa om våra etiska och miljömässiga krav för alla leverantörer i vår Code of Conduct.



 

Boka & Hämta inom 30 min
Boka & Hämta inom 30 min
Öppet köp även när du provat hemma
Öppet köp även när du provat hemma
Prismatch
Prismatch
Tillgångsgaranti
Tillgångsgaranti
Kundtjänst
  • Kundtjänst
  • Spåra din leverans
  • Teknisk support: Snabbt, smidigt och säkert
  • Information om phishing e-mails
  • Store
  • Kontakta oss
Informationssidor
  • Leverans- och installationsavtal
  • Cookies på Elgiganten
  • Guider & inspiration
  • Välkommen till Elgiganten Marketplace
Kampanjer
  • Kampanjer
  • Black Friday
  • Mellandagsrea
Om Elgiganten
  • Elgigantens ledningsgrupp
  • Lediga jobb
  • Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något.
  • Elgiganten företag
  • Elgiganten Kundklubb
  • Miljöpolicy
  • Visselblåsning inom organisationen
Elgigantens privatkunder Elgigantens företagskunder

©2022 Elgiganten AB. All rights reserved. Organisationsnummer: 556471-4474.

Köp- och leveransvillkorProduktkategorierVarumärken